  • 1. Data: 2007-12-04 19:02:23
    Temat: Jednostronna zmiana warunków umowy
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Mam podpisaną umowę przedwstępną z developerem na wybudowanie mieszkania. W
    umowie tej jest określony termin, do kiedy developer zobowiązuje się przekazać
    mi lokal, konkretnie koniec tego roku. Kilka dni temu dostałem pismo od
    developera, w którym między innymi stwierdza on, że przesuwa termin ROZPOCZĘCIA
    wydawania lokali na połowę stycznia. Pismo to otrzymałem zwykłym listem. Mam w
    związku z tym kilka pytań:
    - czy taka jednostronna zmiana warunków ma w ogóle moc prawną? Czy zmiana
    terminu nie powinna mieć formy aneksu do umowy, podpisanego przez obie strony?
    - czy ma tu jakies znaczenie, że dokument ten nie został przesłany listem
    poleconym?
    - w umowie mam określony termin, do kiedy mam mieć wydany lokal. W piśmie
    developer określa, co prawda późniejszy, ale termin, kiedy wydawanie lokali chce
    rozpocząć. Czy w związku z tym mam rozumieć, że może być tak, ze developer
    pierwszy lokal wyda 15 stycznia, a następny na świety - nigdy? Czy też data
    zakończenia wydawania mieszkań, niezmieniona, pozostaje obowiązująca?

    Pozdrawiam
    jQ

  • 2. Data: 2007-12-04 20:52:30
    Temat: Re: Jednostronna zmiana warunków umowy
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    jaQbek wrote:

    > Pismo to otrzymałem zwykłym listem. Mam w związku z tym kilka pytań:
    > - czy taka jednostronna zmiana warunków ma w ogóle moc prawną? Czy

    Zależy od treści umowy - może np. przewidywać zmiany terminów.

    > zmiana terminu nie powinna mieć formy aneksu do umowy, podpisanego przez
    > obie strony?

    Zasadniczo tak, ale patrz wyżej.

    > - czy ma tu jakies znaczenie, że dokument ten nie został przesłany
    > listem poleconym?

    Skoro się przyznałeś, że list dostałeś i z treścią się zapoznałeś - to
    już nie ;)

> [...]
    > może być tak, ze developer pierwszy lokal wyda 15 stycznia, a następny
    > na świety - nigdy? Czy też data zakończenia wydawania mieszkań,

    Może po prostu zadzwoń i spokojnie się zapytaj, o co chodzi i dlaczego?

    Bo o głupie 2 tygodnie IMHO nie ma co się użerać...

  • 3. Data: 2007-12-04 21:07:16
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    wiadomości news:mjrg25-hpq.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Zależy od treści umowy - może np. przewidywać zmiany terminów.
    Umowa przewiduje możliwość zmiany terminów, jeśli nastąpią czynniki od
    developera niezależne, jak:
    - decyzje administracyjne uniemożliwiające kontynuację prac,
    - klęski żywiołowe, wojna, akty terroru itp.
    - ulewy ponad 2 tygodnie - choć to akurat UOKiK kwesstionuje jako niedozwolony
    zapis.
    W tym wypadku jednak opóźnienie spowodowane jest po prostu tym, że developer,
    mając takich a nie innych podwykonawców, nie wyrobił się z robotą.
    Dalej w umowie zapisane jest, że jakiekolwiek zmiany umowy wymagają formy
    pisemnej pod rygorem nieważności, natomiast zmiana załączników następuje poprzez
    zastąpienie starego nowym, z podpisem obu stron.

    > Może po prostu zadzwoń i spokojnie się zapytaj, o co chodzi i dlaczego?
    > Bo o głupie 2 tygodnie IMHO nie ma co się użerać...
    Obawiam się, ze na 2 tygodniach się nie skończy. Mieli zakończyć oddawanie w
    grudniu, a planują rozpocząć w styczniu. Mieszkań w bloku jest ponad 70, a w
    wielu z nich jest jeszcze sporo prac do zrobienia. Poza tym są duże opóźnienia w
    wykonaniu korytarzy i klatek schodowych.

  • 4. Data: 2007-12-04 21:34:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jaQbek" <j...@s...eu> napisał w wiadomości

    > - czy taka jednostronna zmiana warunków ma w ogóle moc prawną? Czy zmiana
    > terminu nie powinna mieć formy aneksu do umowy, podpisanego przez obie
    > strony?

    Nie, chyba że w umowie jest zapis, że developer ma prawo do przesuwania
    terminu,a Ty sie na to zgadzasz.

    > - czy ma tu jakieś znaczenie, że dokument ten nie został przesłany listem
    > poleconym?

    Nie ma znaczenia. Możesz co prawda twierdzić, ze go nie otrzymałeś, ale jak
    napisałem wyżej i tak nie ma on żadnej mocy. ot grzeczność ze strony
    developera, że uprzedził, iż z umowy się nie może wywiązać.

> [...]
    > ze developer pierwszy lokal wyda 15 stycznia, a następny na świety -
    > nigdy? Czy też data zakończenia wydawania mieszkań, niezmieniona,

    To już musisz ustalić z developerem. Co do zasady termin z umowy jest nadal
    wiążący.