-
1. Data: 2004-03-22 20:26:22
Temat: Jakie przepisy ?
Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>
Jakimi przepisami zarząd cmentarzy katolickich kieruje się przy ustanawianiu
opłat za wieczyste użytkowanie, z czego wynika opłata wieczysta, a z czego
ostatnio wprowadzona opłata za 20 lat i jak może byc wysoka (2600 zł) ?
--
Maciej
-
2. Data: 2004-03-27 21:36:05
Temat: Re: Jakie przepisy ?
Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>
Użytkownik "Maciej" napisał w wiadomości :
> Jakimi przepisami zarząd cmentarzy katolickich kieruje się przy
ustanawianiu
> opłat za wieczyste użytkowanie, z czego wynika opłata wieczysta, a z
czego
> ostatnio wprowadzona opłata za 20 lat i jak może byc wysoka (2600
zł) ?
Witam
Sprawy te reguluje ustawa:
Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
(tekst jednolity Dz. U. 2000 r. Nr 23 poz. 295)
A konkretnie:
[...]
Art. 7. 1. Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem
lat 20.
2. Po upływie lat 20 ponowne użycie grobu do chowania nie może
nastąpić, jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i
uiści opłatę, przewidzianą za pochowanie zwłok. Zastrzeżenie to ma
skutek na dalszych lat 20 i może być odnowione.
[...]
oraz ustawa:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. (tekst jednolity:
Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591)
[...]
Art. 40. 1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje
prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze
gminy.
2. Na podstawie niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa
miejscowego w zakresie:
1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad zarządu mieniem gminy,
4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń
użyteczności publicznej.
[...]
Bardzo tu jest na miejscu uchwala SN, a w zasadzie uzasadnienie do tej
uchwaly:
Uchwała Sądu Najwyższego - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych z dnia 26 września 1995 r. III AZP 22/95 (SNAPiUS 1996/6
poz. 80):
[wszystkie cytaty pochodza z uzasadnienia do w/w postanowienia]:
" Art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
terytorialnym (Dz. U. 1990 r. Nr 16 poz. 95 ze zm.) stanowi, że
zadania własne gminy obejmują sprawy cmentarzy komunalnych, które
stały się mieniem właściwych gmin na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3
ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o
samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.
U. 1990 r. Nr 32 poz. 191 ze zm.). Z kolei w myśl art. 30 ust. 2 pkt 3
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym
gospodarowanie mieniem komunalnym należy do zadań zarządu gminy.
Zasady zarządu mieniem gminy oraz zasady i tryb korzystania z gminnych
obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, a więc także z cmentarzy
komunalnych, ustala rada gminy w formie przepisów gminnych na
podstawie art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 tej ostatnio powołanej ustawy."
"Gospodarowanie mieniem komunalnym, którym jest niewątpliwie cmentarz
komunalny, wymaga podejmowania uchwał organu gminy w zakresie zarządu
i utrzymania cmentarzy."
"Warto w tym zakresie odwołać się do poglądu prawnego wyrażonego w
uchwale SN z dnia 18 grudnia 1992 r. III AZP 30/92 (OSNCP 1993/7-8
poz. 122), stwierdzającej, że uchwała rady gminy, ustalająca
odpłatność za korzystanie z przedszkoli, nie ustanawia przepisów
powszechnie obowiązujących. Fragment tego uzasadnienia brzmi...
"Uchwała gminy nakładająca na organ przedszkola obowiązek pobierania
opłaty pozwalającej na prowadzenie działalności wykraczającej poza
minimum programowe nauczania i wychowania będzie aktem kierownictwa
wewnętrznego wobec zakładu administracyjnego. Dyrektor przedszkola,
jako organ zakładu będzie obowiązany do jej realizacji w zakresie
swojej właściwości. Uchwała taka nie ustanawia przepisów powszechnie
obowiązujących w rozumieniu art. 40 ustawy o samorządzie
terytorialnym. Jest ona niewątpliwie aktem generalnym, bo obowiązywać
będzie nie tylko przedszkola istniejące w gminie w dacie jej wydania,
lecz jej moc obowiązująca będzie się rozciągać na przedszkola nowo
powołane, będzie ona obowiązywać organy przedszkoli przy zmiennej
obsadzie osobowej. Adresatem takiej uchwały nie będą użytkownicy
zakładu, bo wprost do nich ona się nie odnosi, mimo że powstają dla
nich nowe warunki świadczenia usług przez zakład administracyjny...".
Z przytoczonego przeze mnie postanowienia Sadu Najwyzszego
jednoznacznie wynika ze organ gminy moze okreslic maksymalne stawki
oplat cmentarnych, ktore to wiaza zarzad cmentarza, jako akt
administracyjny kierownictwa wewnetrznego.
Konczac i podsumowujac ten przydlugi wywod radze poszukac uchwaly rady
gminy na ktorej znajduje sie cmentarz. Tam pewnie beda okreslone
maksymalne stawki i mozna dopiero ocenic czy zarzad cmentarza sie w
nich zmiescil.
Co do wysokosci oplat to z uzasadnienia wyzej powolanego Postanowienia
Sadu Najwyzszego jeszcze jeden cytat:
"Wysokość opłat za korzystanie z miejsca pochówku nie powinna być
jednak dowolna, ale opłata ta powinna uwzględniać planowane, roczne
koszty utrzymania cmentarza i ich rzeczywistą kalkulację, opłaty te
będą bowiem stanowiły pewną rewindykację tych kosztów.
Wysokość tych opłat powinna być zatem różnicowana, nie tylko w
zależności od pochówku osoby dorosłej czy dziecka, jak to przewiduje
zaskarżona uchwała Rady Gminy, ale również ze względu na różne miejsca
na cmentarzu i położenie grobu. Jednocześnie nie można pominąć
możliwości finansowych osób, zobowiązanych do poniesienia opłat w
wypadku ich trudnej sytuacji materialnej w kontekście obowiązku gminy
do przyjęcia zwłok do pochowania, wyrażonego w art. 8 ust. 1 ustawy o
cmentarzach i chowaniu zmarłych, jak też obowiązku pochowania zwłok
nie pochowanych przez osoby bliskie lub instytucje, o czym mowa w art.
10 ust. 3 tej ustawy."
--
Z powazaniem
-=treneros=-
-
3. Data: 2004-03-27 21:43:41
Temat: Re: Jakie przepisy ?
Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>
Użytkownik "treneros" napisał w wiadomości :
> [wszystkie cytaty pochodza z uzasadnienia do w/w postanowienia]:
Oczywiscie chodzi o UCHWALE Sadu Najwyzszego a nie o postanowienie.
> Z przytoczonego przeze mnie postanowienia Sadu Najwyzszego
> jednoznacznie wynika ze organ gminy moze okreslic maksymalne stawki
> oplat cmentarnych, ktore to wiaza zarzad cmentarza, jako akt
> administracyjny kierownictwa wewnetrznego.
Oczywiscie chodzi o UCHWALE Sadu Najwyzszego a nie o postanowienie.
> Co do wysokosci oplat to z uzasadnienia wyzej powolanego
Postanowienia
> Sadu Najwyzszego jeszcze jeden cytat:
Przepraszam za male przejezyczenie, oczywiscie chodzi o UCHWALE Sadu
Najwyzszego a nie o postanowienie, chociaz z tresci mojego postu to
jednoznacznie wynikalo, bo cytowalem tylko jedna uchwale SN, ale od
razu prostuje.
--
Z powazaniem
-=treneros=-
-
4. Data: 2004-03-28 09:21:20
Temat: Re: Jakie przepisy ?
Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>
Dziękuję.
A jakie przepisy regulują te sprawy w stosunku do cmentarzy będacych w
zarządzie parafii i czy wniesienie w poprzednich latach opłaty wieczystej
może powodować w przypadku pochówku nowej osoby pobranie przez zarząd
cmentarza nowej opłaty na okres 20 lat. Dodam, że od pochowania ostatniej
osoby nie upłynęło 20 lat/ wstosunku do tej osoby była wniesiona opłata
wieczysta/.
-
5. Data: 2004-03-28 09:28:02
Temat: Re: Jakie przepisy ?
Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>
W artykule news:c44s8k$sl2$1@nemesis.news.tpi.pl,
niejaki(a): treneros z adresu <t...@p...onet.pl> napisał(a):
> Konczac i podsumowujac ten przydlugi wywod radze poszukac uchwaly rady
> gminy na ktorej znajduje sie cmentarz. Tam pewnie beda okreslone
> maksymalne stawki i mozna dopiero ocenic czy zarzad cmentarza sie w
> nich zmiescil.
Tylko, że to jest cmentarz będący pod zarządem kościoła.