  • 1. Data: 2007-11-30 22:42:54
    Temat: Jaka jest odpowiedzialność właściciela przedmiotu użytego w przestępstwie?
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Witam,
    Jaka jest odpowiedzialność właściciela przedmiotu użytego w
    przestępstwie? Przykład: jest sobie właściciel samochodu (pan A), zostaw
    go np. na parkingu otwartego a kluczyki w środku. Ktoś inny (pan B)
    sobie do niego wsiada i powiedzmy powoduje wypadek. Czy jest jakaś
    prawna odpowiedzialność pana A (właściciela samochodu) w kontekście tego
    wypadku?
    Ewentualnie jakiekolwiek inne przedmioty typu: rower, siekiera, piła,
    młotek itp. chodzi mi o sytuację pozostawienia "bez dozoru".

    A i pomijam przypadki szczególne typ broń palna, na którą trzeba mieć
    zezwolenie.

    A.

  • 2. Data: 2007-12-01 03:25:51
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 30 Nov 2007 23:42:54 +0100, Abu napisał(a)
    w:<news:fiq3lf$9va$1@news.wp.pl>:

> [...]
    > sobie do niego wsiada i powiedzmy powoduje wypadek. Czy jest jakaś
    > prawna odpowiedzialność pana A (właściciela samochodu) w kontekście tego

    Nie. Nie ma adekwatnego związku przyczynowego.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 3. Data: 2007-12-01 13:37:10
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Szerr pisze:

    > Nie. Nie ma adekwatnego związku przyczynowego.

    Czy na podstawie poniższego można dowodzić takiego związku?

    Art. 46.

    5. Kierujący pojazdem jest obowiązany w czasie postoju zabezpieczyć
    pojazd przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną oraz
    zachować inne środki ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku.

    A.

  • 4. Data: 2007-12-01 18:26:37
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Abu" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną oraz zachować
    > inne środki ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku.

    Na podstawie tego Pan A odpowie za niezabezpieczenie, zostawienie kluczykow
    itp. (za wykroczenie). Nie odpowie za przestepstwo. Otwarty pojazd zostawil
    on bowiem z wlasnej glupoty a nie dlatego, ze chcial, by Pan B spowodowal
    wypadek.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2007-12-05 21:52:56
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    SDD" <s...@t...pl> wrote

> [...]
    > kluczykow itp. (za wykroczenie). Nie odpowie za przestepstwo. Otwarty
    > pojazd zostawil on bowiem z wlasnej glupoty a nie dlatego, ze chcial, by

    Dokładnie.

    Czyli jak A zostawi auto, siekierę, a ktoś ukradnie i zabije człowieka to A
    nie odpowiada za zabicie (w wypadku auta odpowiada tylko za wykorczenie
    niezabezpieczenia pojazdu).
    Jeżeli jednak auto czy siekiera zostaną pozostawione niedbale, bez
    zachowania bezpieczeństwa i załóżmy zsuną się (bez udziału osób trzecich) i
    kogoś zabiją to A może odpowiadać za nieumyślne spowodowanie śmierci,
    nieprawdaż?