  • 51. Data: 2008-06-02 10:09:00
    Temat: Re: Jak wyczyścić hipotekę z 1932 roku?
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Rex napisał
    > Od kwietnia b.r. jestem właścicielem 3 lokali wchodzących w skład
    > nieruchomości (wcześniej dla uproszczenia sprawy o tym nie
    > napisałem - szerzej o tym napisałem w poprzednim poście). Zamierzam
    > złożyć wnioski o założenie księgi wieczystej dla każdego z
    > wyodrębnionych lokali.
    >
    > Kierowniczka Wydziału Ksiąg Wieczystych powiedziała mi, że jeśli
    > hipoteka nie zostanie wyczyszczona, to w księgach wieczystych
    > założonych dla wyodrębnionych lokali będzie zapis, że są one
    > obciążone hipoteką. Wynika stąd, że taką hipotekę jednak przenosi
    > się.

    Co rozumiesz pod pojeciem "kierowniczka"? Bo jesli kierowniczke
    sekretariatu, to nie jest to osoba kompetentna w tej kwestii.
    Powinienes raczej rozmawiac z kims, kto orzeka, czyli np z
    przewodniczacym wydzialu.
    Ja nadal podtrzymuje, ze hipoteka jest do wykreslenia.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 52. Data: 2008-06-02 11:16:59
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    MałGosia pisze:
    > Rex napisał

    > Co rozumiesz pod pojeciem "kierowniczka"? Bo jesli kierowniczke
    > sekretariatu, to nie jest to osoba kompetentna w tej kwestii.

    Była to kierowniczka sekretariatu, nie wydziału. Sorry za nieścisłość.

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 53. Data: 2008-06-02 12:13:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Rex pisze:

    > Księga jest stara i jestem w niej wpisany jako współwłaściciel.

    Z punktu widzenia tego o czym rozmawiamy to ona jest już "nowa".

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 54. Data: 2008-06-02 12:47:51
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Johnson napisał
    > Z punktu widzenia tego o czym rozmawiamy to ona jest już "nowa".

    Nie wydaje mi sie. Rex pisze, ze zlozyl wniosek w 2002 roku. Jakos nie
    kojarze, zeby w jakimkolwiek miescie w Polsce w 2002 ruszyl juz
    elektroniczny system wpisow. A w ogole to z jego wypowiedzi nie
    wynika, ze w tamtejszym sadzie dziala juz "ksiega elektroniczna", a
    wrecz wynika, ze nie dziala, bo pisze, ze chce zlozyc wniosek o
    jakiejs tam tresci i nie pyta gdzie to umiescic w formularzu :)
    Jesli jest tak, jak mysle - wraz ze zlozeniem wniosku o zniesienie
    wspolwlasnosci i wyodrebnienie lokali, musi zaznaczyc, ze wnosi tez o
    wykreslenie hipoteki z ksiegi macierzystej - jako bezprzedmiotowej.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 55. Data: 2008-06-02 13:32:25
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    MałGosia pisze:
> [...]
    > wrecz wynika, ze nie dziala, bo pisze, ze chce zlozyc wniosek o
    > jakiejs tam tresci i nie pyta gdzie to umiescic w formularzu :)

    Nie, to nie tak. Wnioski o założenie ksiąg wieczystych chcę złożyć w
    formie formularza (formularz KW-ZAL). Mam je już wypełnione i sprawdzone
    przez babkę z sekretariatu w Wydziale Ksiąg Wieczystych. Problem polega
    na tym, że jeśli wnioski te złoże bez uprzedniego wyczyszczenia
    hipoteki, w każdej nowo założonej Księdze Wieczystej w dziale IV
    znajdzie się, zapis, że dany lokal jest obciążoną tą hipoteką (tak na
    marginesie, wg mnie lokal powinien być obciążony wartością hipoteki
    proporcjonalnie do wielkości udziału w nieruchomości wspólnej, a babka w
    sądzie powiedziałam mi, że jeśli hipoteki nie wyczyszczę, to każdy lokal
    będzie obciążony pełną wartością hipoteki - 3000 zł w złocie z 1932 roku).

    Dlatego też zanim złożę w sądzie te formularze, chcę w jakiś sposób
    wyczyścić starą hipotekę. W sądzie powiedziano mi, że muszę w tym celu
    złożyć wniosek. Tym razem chodzi o wniosek pisany "ręcznie" (przepraszam
    za nie-prawniczy język) - tzn. nie w formie formularza.

    Mam nadzieję, że teraz bardziej precyzyjnie naświetliłem tę sprawę.

    > Jesli jest tak, jak mysle - wraz ze zlozeniem wniosku o zniesienie
    > wspolwlasnosci i wyodrebnienie lokali, musi zaznaczyc, ze wnosi tez o
    > wykreslenie hipoteki z ksiegi macierzystej - jako bezprzedmiotowej.

    Lokale są już wyodrębnione, w kwietniu b.r. skończyła się sprawa
    związana ze zniesieniem współwłasności i ustanowieniem samodzielnych
    lokali (mieszkalnych i handlowych).

    Czy mogę teraz, już po sprawie, złożyć wniosek w którym "wnoszę o
    wykreślenie hipoteki z księgi macierzystej - jako bezprzedmiotowej"?

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 56. Data: 2008-06-03 07:22:14
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Rex napisał
> [...]
    > celu złożyć wniosek. Tym razem chodzi o wniosek pisany "ręcznie"
    > (przepraszam za nie-prawniczy język) - tzn. nie w formie formularza.

    Wobec tego nie bardzo rozumiem dlaczego wniosek ma byc "reczny", skoro
    zgodnie z rozporzadzeniem w sprawie prowadzenia ksiag elektronicznych
    jedyna dopuszczalna forma wniosku to formularz. Ja na Twoim miejscu
    zadanie wykreslenia hipoteki z ksiegi macierzystej umiescilabym na tym
    formularzu KW-Zal tam gdzie sa zadania do dzialu IV.

    > Czy mogę teraz, już po sprawie, złożyć wniosek w którym "wnoszę o
    > wykreślenie hipoteki z księgi macierzystej - jako bezprzedmiotowej"?

    Tak wlasnie napisz w formularzu. I zaszpanuj i powolaj rozporzadzenie,
    ktore zapodal w poscie michal.godlewski ;)
    (czyli par 4, pkt.2 Rozporzadzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 14
    lipca 1986 r. w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych założonych przed
    dniem 1 stycznia 1947 r. oraz utraty mocy prawnej niektórych takich
    ksiąg, Dz. U. 86.28.141)

    pozdrawiam
    Gosia

  • 57. Data: 2008-06-03 11:18:56
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    MałGosia pisze:
> [...]
    > zgodnie z rozporzadzeniem w sprawie prowadzenia ksiag elektronicznych
    > jedyna dopuszczalna forma wniosku to formularz.

    W Wydziale Ksiąg Wieczystych kierowniczka sekretariatu powiedziała mi,
    że wyczyszczenie księgi wieczystej muszę załatwić w Wydziale Grodzkim.
    Tam mi powiedziano, że żeby wyczyścić księgę muszę złożyć "Wniosek o
    złożenie do depozytu sądowego kwoty ....." i we wniosku mam opisać całą
    sprawę. O żadnym formularzu kobieta z którą rozmawiałem nie wspomniała.
    Wynika stąd, że chodzi o wniosek pisany "ręcznie".

    Ja na Twoim miejscu
    > zadanie wykreslenia hipoteki z ksiegi macierzystej umiescilabym na tym
    > formularzu KW-Zal tam gdzie sa zadania do dzialu IV.

    W jakim polu formularza KW-ZAL należy wpisać zadanie wykreślenia
    hipoteki z księgi macierzystej? Nie mogę znaleźć takiego miejsca.
    (wcześniej dziwiłaś się, że nie pytam w jakiej części formularza
    umieścić informacje, które chcę napisać we wniosku, więc teraz pytam :) )

    > Tak wlasnie napisz w formularzu. I zaszpanuj i powolaj rozporzadzenie,
    > ktore zapodal w poscie michal.godlewski ;)

    Fajnie by było, gdybym mógł to wszystko załatwić w jednym formularzu, ale:
    - Czy aby na pewno napisanie tego w formularzu KW-ZAL jest właściwe?
    - Czy nie powinienem jednak napisać "ręcznie" wniosku o złożenie do
    depozytu sądowego...?
    - Może jest tak, że w różnych sądach panują różne "zwyczaje", tzn. może
    w jakimś sądzie mógłbym załatwić wszystko (tzn. wyczyszczenie hipoteki
    i założenie 3 ksiąg wieczystych na wyodrębnione lokale) na formularzu
    KW-ZAL, a w moim sądzie rejonowym muszę najpierw wyczyścić hipotekę
    "ręcznym" wnioskiem, po czym złożyć formularz.

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 58. Data: 2008-06-03 12:08:00
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Rex napisał
> [...]
    > mam opisać całą sprawę. O żadnym formularzu kobieta z którą
    > rozmawiałem nie wspomniała. Wynika stąd, że chodzi o wniosek pisany

    Ja caly czas mowie o formularzach obowiazujacych w sadzie
    wieczystoksiegowym. Z tego, co piszesz wynika, ze kierowniczka
    potraktowala sprawe rutynowo i martwi mnie, ze kobieta nie ma pojecia
    o czym mowi i odsyla Cie bez sensu do wydzialu grodzkiego. Gdyby
    wierzycielem byl Skarb Panstwa to jeszcze mialoby to sens, ze Cie tam
    odeslala, ale to byla prywatna firma - tak przynajmniej wynika z tego
    co napisales.

> [...]
    > (wcześniej dziwiłaś się, że nie pytam w jakiej części formularza
    > umieścić informacje, które chcę napisać we wniosku, więc teraz pytam

    Tak.. troche z rutyniarstwa przeoczylam, ze chodzi o formularz KW-Zal,
    a nie KW - wpis :) Powinienes wiec wypelnic dodatkowo formularz
    KW-zad, czyli zalacznik - zadanie wpisu w ksiedze wieczystej i
    zaznaczyc kwadrat na stronie drugiej "wpis prawa, ograniczenia itd" i
    tam wpisac, iz wnosisz o wykreslenie z ksiegi wieczystej nr...
    hipoteki w wys. 3000 w zlocie jako bezprzedmiotowej itd.

    > - Czy nie powinienem jednak napisać "ręcznie" wniosku o złożenie do
    > depozytu sądowego...?

    Moim zdaniem (i nie tylko moim) depozyt mozesz sobie darowac.

> [...]
    > formularzu KW-ZAL, a w moim sądzie rejonowym muszę najpierw
    > wyczyścić hipotekę "ręcznym" wnioskiem, po czym złożyć formularz.

    Ale o recznym wniosku to rozmawiales w wydziale grodzkim, tak? To
    pewnie jakis ich wewnetrzny sposob zalatwiania takich spraw, taki
    wniosek mialbys zlozyc u nich i oni rozpatrzyliby go. Ale -
    powtarzam - w Twojej sytuacji to zbedne, bo ta hipoteka wygasla.

    Jezeli masz wciaz watpliwosci (bo widze, ze masz :) to ja radzilabym
    w tej sprawie udac sie jeszcze raz do wydzialu ksiag wieczystych i
    porozmawiac z _przewodniczacym_ (nie kierowniczka sekretariatu), czyli
    sedzia, ktory na pewno bedzie wiedzial jak ta sprawe zalatwic.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 59. Data: 2008-06-03 15:15:19
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    MałGosia pisze:

> [...]
    > potraktowala sprawe rutynowo i martwi mnie, ze kobieta nie ma pojecia
    > o czym mowi i odsyla Cie bez sensu do wydzialu grodzkiego.

    Też mi się to wydaje bez sensu. Kobieta pomimo tego, że była
    kierowniczką sekretariatu nie wyglądała na zbyt kompetentną, była
    szorstka, niemiła i zrobiła minę pod tytułem
    "Czego chcesz, po coś tu przyszedł człowieku?"
    Wydaje mi się, że upłynie jeszcze sporo wody zanim w urzędach obywatel
    będzie traktowany normalnie, życzliwie. To tak na marginesie.

    Gdyby
    > wierzycielem byl Skarb Panstwa to jeszcze mialoby to sens, ze Cie tam
    > odeslala, ale to byla prywatna firma - tak przynajmniej wynika z tego
    > co napisales.

    Zgadza się, wierzycielem jest prywatna firma - Jawna Spółka Handlowa.

> [...]
    > tam wpisac, iz wnosisz o wykreslenie z ksiegi wieczystej nr...
    > hipoteki w wys. 3000 w zlocie jako bezprzedmiotowej itd.

    Ok, już ściągnąłem z sieci z załącznik KW-ZAD. Napisałem w polu nr 6 tak:
    Treść żądania:
    POWOŁUJĄC SIĘ NA §4 P. 2 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI Z DNIA
    14 LIPCA 1986 ROKU W SPRAWIE PROWADZENIA KSIĄG WIECZYSTYCH PROWADZONYCH
    PRZED DNIEM 1 STYCZNIA 1947 ROKU ORAZ UTRATY MOCY PRAWNEJ NIEKTÓRYCH
    TAKICH KSIĄG (Dz. U. 86.28.141), WNOSZĘ O WYKREŚLENIE Z KSIĘGI
    WIECZYSTEJ NR 2902 HIPOTEKI W WYSOKOŚCI 3000 ZŁ W ZŁOCIE (SŁOWNIE: TRZY
    TYSIĄCE ZŁOTYCH W ZŁOCIE) JAKO BEZPRZEDMIOTOWEJ

    W par. 4, p.2 jest napisane
    "(...) pomija się wpisy lub ich części, które stały się bezprzedmiotowe,
    a także hipoteki zabezpieczające wierzytelności, które po przeliczeniu
    na złote stosownie do obowiązującego systemu pieniężnego nie
    przewyższają kwoty 30 gr."

    Czy w dalszej części wniosku muszę uzasadnić, że 3000 zł w złocie w 1932
    roku to jest obecnie mniej niż 30 gr? Czy treść tego żądania jest poprawna?

    > Ale o recznym wniosku to rozmawiales w wydziale grodzkim, tak?

    Tak, o "ręcznym" wniosku powiedziała mi kobieta w wydziale grodzkim.

    > Jezeli masz wciaz watpliwosci (bo widze, ze masz :)

    No mam :)

> [...]
    > porozmawiac z _przewodniczacym_ (nie kierowniczka sekretariatu), czyli
    > sedzia, ktory na pewno bedzie wiedzial jak ta sprawe zalatwic.

    Najpierw spróbuję zadzwonić. Później ewentualnie pójdę do sądu i pogadam
    z przewodniczącym.

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 60. Data: 2008-06-03 16:50:59
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Rex napisał

> [...]
    > WYKREŚLENIE Z KSIĘGI WIECZYSTEJ NR 2902 HIPOTEKI W WYSOKOŚCI 3000 ZŁ
    > W ZŁOCIE (SŁOWNIE: TRZY TYSIĄCE ZŁOTYCH W ZŁOCIE) JAKO

    Brawo!! Moglbys pisac wnioski za pieniadze ;)

    > Czy w dalszej części wniosku muszę uzasadnić, że 3000 zł w złocie w
    > 1932 roku to jest obecnie mniej niż 30 gr? Czy treść tego żądania
    > jest poprawna?

    Daj sie wykazac sedziemu :) Wystarczy to co napisales wyzej.

    > Najpierw spróbuję zadzwonić. Później ewentualnie pójdę do sądu i
    > pogadam z przewodniczącym.

    Ale wiesz... z przewodniczacym przez telefon to raczej nie
    porozmawiasz, tylko znowu z ta kierowniczka.

    pozdrawiam
    Gosia