-
1. Data: 2004-09-03 10:38:54
Temat: Jak to jest z rękojmią?!
Od: "MarekK" <m...@p...onet.pl>
Sprawa wygląda tak:
Kupiłem aparat cyfrowy w którym tuż po minięciu gwarancji (skończyla się 8
sierpnia 2004) wystąpiła wada, tzn: w aparacie działają wszystkie funkcje
lecz zdjęcia od połowy kadru są rozmazane (bez ostrości).
Czy jest możliwość skorzystania z rękojmi by wymienić/naprawić tą usterkę.
Aparat kupiony przez osobę prywatną od firmy jest rachunek.
Pozdrawiam Marek
-
2. Data: 2004-09-03 11:45:48
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
In article <ch9hlf$o82$1@news.onet.pl>, MarekK wrote:
> Kupiłem aparat cyfrowy w którym tuż po minięciu gwarancji (skończyla się 8
> sierpnia 2004) wystąpiła wada, tzn: w aparacie działają wszystkie funkcje
> lecz zdjęcia od połowy kadru są rozmazane (bez ostrości).
Kiedy kupiłeś?
--
Marcin
-
3. Data: 2004-09-03 11:47:55
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: "marik" <k...@p...com>
Użytkownik "MarekK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:ch9hlf$o82$1@news.onet.pl...
>
> Sprawa wygląda tak:
>
> Kupiłem aparat cyfrowy w którym tuż po minięciu gwarancji (skończyla
się 8
> sierpnia 2004) wystąpiła wada, tzn: w aparacie działają wszystkie
funkcje
> lecz zdjęcia od połowy kadru są rozmazane (bez ostrości).
>
> Czy jest możliwość skorzystania z rękojmi by wymienić/naprawić tą
usterkę.
>
> Aparat kupiony przez osobę prywatną od firmy jest rachunek.
! Rękojmia działa tylko w wypadku zakupu na tzw. firmę ! Jeżeli chodzi o
zakup przez osobę prywatną to przepisy te są wyłączone i zastepuje je
uregulowanie zawarte w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r.
o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
Art (tejże usawy). 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z
umową (czyli uszkodzony), kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu
zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba
że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.
Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego
z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze
się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób
zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w
ust. 1, ! nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa
się, że uznał je za uzasadnione!
(najlepiej wysłać listem poleconym)
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać
naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość
takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana
narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się
stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może
odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się
rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Art. 9. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli
przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru
konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania
terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.
Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z
umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od
wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie
wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony
mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.
(...)
Art. 11. Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć
ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o
niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można
tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich
niezgodnościach towaru z umową, lub przez wybór prawa obcego.
Ergo jeśli gwarancja była krótsza niż 2 lata, masz jakieś szanse.
Pomoże Powiatowy Rzecznik Konsumentów - szukaj w starostwie.
-
4. Data: 2004-09-03 12:02:07
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: "marik" <k...@p...com>
Użytkownik "marik" <k...@p...com> napisał w
wiadomości news:ch9lld$901$1@inews.gazeta.pl...
> Użytkownik "MarekK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> news:ch9hlf$o82$1@news.onet.pl...
> >
> > Sprawa wygląda tak:
(...)
> Ergo jeśli gwarancja była krótsza niż 2 lata, masz jakieś szanse.
> Pomoże Powiatowy Rzecznik Konsumentów - szukaj w starostwie.
Oj, zapomniałem dodać, iż ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej weszła w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. Jeśli kupiłeś
aparat wcześniej, to rzeczywiście jest rękojmia (co do zasady- roczna :(
marik
-
5. Data: 2004-09-03 12:09:42
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: "MarekK" <m...@p...onet.pl>
> Kiedy kupiłeś?
2003-08-07
-
6. Data: 2004-09-03 12:21:55
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
In article <ch9mvr$593$1@news.onet.pl>, MarekK wrote:
>> Kiedy kupiłeś?
> 2003-08-07
To możesz reklamować z tyt. niezgodności z umową (2 lata od zakupu).
Niestety jest jeden kłopot - będziesz musiał udowodnić, że usterka
nastąpiła z powodu wady tkwiącej w towarze w momencie kupna. Do 6 miesięcy
od kupna przyjmuje się, że tak właśnie było.
--
Marcin
-
7. Data: 2004-09-03 12:25:09
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: "..::SebOLO::.." <p...@w...o2.pl>
> Czy jest mo?liwo?? skorzystania z r?kojmi by wymieni?/naprawi? t?
> usterk?.
O ile mi wiadomo nie ma... A ty skonfiguruj sobie czytnik:
http://klub.chip.pl/wincat2/news/oekonf.htm
--
..::SebOLO::.. tu był... _____
"Wiedziec, ze sie wie, co sie wie i wiedziec, \o o/
czego sie nie wie - oto prawdziwa wiedza." --ooo--U--ooo--
-
8. Data: 2004-09-04 18:49:01
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: "WojtekPL" <l...@U...pl>
Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
wiadomości news:3ln9hc.45b.ln@ziutka.router...
> In article <ch9mvr$593$1@news.onet.pl>, MarekK wrote:
> >> Kiedy kupiłeś?
> > 2003-08-07
>
> To możesz reklamować z tyt. niezgodności z umową (2 lata od zakupu).
> Niestety jest jeden kłopot - będziesz musiał udowodnić, że usterka
> nastąpiła z powodu wady tkwiącej w towarze w momencie kupna. Do 6 miesięcy
> od kupna przyjmuje się, że tak właśnie było.
czyli, tak trochę z innej "beczki": jesli kupiłem buty Nike ponad 6 miesięcy
temu i po tygodniu je reklamowałem (przelotki po 5 dniach przecięły mi
sznurówki) ale reklamacje została odrzucona (choć nowe sznurówki dołożyli) a
ja od tamtej pory nie włożyłem ich na nogi, to jak powinienem zadziałać by
zwróć je nieuczciwemu sprzedawcy - firmie The Athlete's Foot???
Pozdrawiam
WojtekPL
-
9. Data: 2004-09-04 18:50:46
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: kam <X#k...@w...pl.#X>
WojtekPL wrote:
> czyli, tak trochę z innej "beczki": jesli kupiłem buty Nike ponad 6 miesięcy
> temu i po tygodniu je reklamowałem (przelotki po 5 dniach przecięły mi
> sznurówki) ale reklamacje została odrzucona (choć nowe sznurówki dołożyli) a
> ja od tamtej pory nie włożyłem ich na nogi, to jak powinienem zadziałać by
> zwróć je nieuczciwemu sprzedawcy - firmie The Athlete's Foot???
Zastanów się jak to udowodnisz.
Poszukaj rzeczoznwcy - najlepiej przy Inspekcji Handlowej, może będzie
pozytywna opinia.
KG
-
10. Data: 2004-09-06 15:56:46
Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
Od: "WojtekPL" <l...@U...pl>
Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl.#X> napisał w wiadomości
news:chd2qa$jdd$1@news.onet.pl...
> WojtekPL wrote:
> > czyli, tak trochę z innej "beczki": jesli kupiłem buty Nike ponad 6
miesięcy
> > temu i po tygodniu je reklamowałem (przelotki po 5 dniach przecięły mi
> > sznurówki) ale reklamacje została odrzucona (choć nowe sznurówki
dołożyli) a
> > ja od tamtej pory nie włożyłem ich na nogi, to jak powinienem zadziałać
by
> > zwróć je nieuczciwemu sprzedawcy - firmie The Athlete's Foot???
>
> Zastanów się jak to udowodnisz.
> Poszukaj rzeczoznwcy - najlepiej przy Inspekcji Handlowej, może będzie
> pozytywna opinia.
>
Mam. Opinię mam pozytywną. I udaję się do reklamacji...
WojtekPL