  • 11. Data: 2010-11-02 15:52:50
    Temat: Re: Jak mądrze sporządzić testament?
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2010-11-02 14:02, f...@g...pl pisze:
> [...]
    > - dla Hesi - pralkę,
    > - dla Meli - lodówkę,
    > - dla Zbyszka telewizor,
    > - dla Hanki komputer,
    > - dla żony Anieli nic.
    >
    > Jednak, oprócz majątku, mam też zobowiązania - dług pieniężny. Chciałbym, żeby
    > w całości spłaciła go Hesia, bo jest wyrodną córką i nasyła na mnie bez powodu
    > policję i prokuraturę. Pozostali spadkobiercy nie powinni uczestniczyć w
    > spłacie, gdyż dług może okazać się większy niż spadek, więc byłoby to bez sensu.
    >
    > Jak to zrobić, żeby było zgodnie z prawem i nie do podważenia?

    Zapisz w testamencie, że cały spadek ma przypaść Hesi, która
    jednocześnie będzie zobowiązana do wydania z majątku tych konkretnych
    rzeczy dla Meli, Zbyszka i Hanki, jednocześnie ich oraz Aniele
    wydziedzicz, pozbawiając prawa do zachowku (trochę te zapisy sie kłócą z
    wydziedziczeniem, al może przejść)

    Jeśli Hesia nie odrzuci spadku, to będzie to, co chciałeś, jeśli
    odrzuci, to trudno, na to nie ma wpływu.
    --
    Jak kogoś pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
    tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

  • 12. Data: 2010-11-03 09:29:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Nov 2010, wrote:

    > To może darowizna przed śmiercią?

    Nie działa i ciekawe dlaczego nikt tego nie poruszył.
    Darowizny dane do 10 lat przed śmiercią wlicza się do majątku spadkowego,
    zaś dane spadkobiercom - po prostu się wlicza (bez ograniczenia).

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2010-11-03 11:45:25
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> napisał(a):

    [...]

    O! Mądrego człowieka zawsze warto posłuchać ;-)
    Dziękuję wszystkim za wypowiedzi.

  • 14. Data: 2010-11-03 12:02:49
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 02-11-2010 15:52, Maddy rzecze:

    > Testament w naszych warunkach to narzędzie mające ułatwić życie
    > spadkobiercom a nie sposób na nagrodzenie/ukaranie członków rodziny (co
    > się niektórym marzy).

    Bo co niektórzy jeszcze uważają, że mają prawo dysponować swoją
    własnością. W dupach się poprzewracało!

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 15. Data: 2010-11-03 17:29:00
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Dominik & Co" <d...@c...invalid>

    > Bo co niektórzy jeszcze uważają, że mają prawo dysponować swoją
    > własnością. W dupach się poprzewracało!

    Prawda ? Bardzo interesujące zachowanie.

  • 16. Data: 2010-11-03 17:54:56
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2010-11-03 12:45, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
    > Roman Rumpel<r...@s...gazeta.pl> napisał(a):
    >
    > [...]
    >
    > O! Mądrego człowieka zawsze warto posłuchać ;-)
    > Dziękuję wszystkim za wypowiedzi.

    To jeszcze musisz pamiętać, że przyczyna wydziedziczenia winna być
    podana w testamencie, na dodatek prawdziwa, czyli to trójka
    zapisobierców, a nie Hesia, musi być wobec spadkodawcy niehalo.

    No ale to już szczegół ;)

  • 17. Data: 2010-11-03 23:26:07
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Darowizny dane do 10 lat przed śmiercią wlicza się do majątku spadkowego,

    Nie rozumiem... Jak od kogoś coś dostałem, to mogą mi przyjść i zabrać,
    bo umarł i nie minęło 10 lat? A jak już tego nie mam?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 18. Data: 2010-11-03 23:42:32
    Od: Arek <a...@e...net>

    > Nie działa i ciekawe dlaczego nikt tego nie poruszył.
    > Darowizny dane do 10 lat przed śmiercią wlicza się do majątku spadkowego,
    > zaś dane spadkobiercom - po prostu się wlicza (bez ograniczenia).

    Który paragraf to reguluje?

    Arek

    --
    http://www.arnoldbuzdygan.com

  • 19. Data: 2010-11-06 10:55:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Nie rozumiem... Jak od kogoś coś dostałem, to mogą mi przyjść i zabrać,

    Nie mogą, jeśli spłacisz ewentualne roszczenia zachowkowe.

    > bo umarł i nie minęło 10 lat? A jak już tego nie mam?

    Patrz wyżej.
    Ściślejsza odpowiedź obok - faktycznie za bardzo się streściłem :>, bo
    wliczenie dotyczy (tylko) zachowków, więc najpierw ktoś ze spadkobierców
    musi być "poszkodowany" w ten sposób, że dostanie mniej niż połowę (lub
    mniej niż 2/3 jeśli podlega) tego co mu się "by należało".
    Ale wtedy jest jak wyżej - obdarowany spłaca brakującą część zachowku.

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2010-11-06 11:03:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2010, Arek wrote:

    > Który paragraf to reguluje?

    Nie podpuszczaj (bo jest niemożliwe że nie wiesz o meritum, za
    to jest możliwe że chcesz się przyczepić do słów o "wliczaniu
    do majątku spadkowego", bo owo wliczenie nie jest "ogólne"
    i to prawda, że nie zastrzegłem :))

    "Grunt" jest w art.994.
    Dotyczy zachowku, więc nie jest tak że należy "zwrócić darowiznę", lecz
    *jeśli uprawniony do zachowku* nie dostanie dostatecznego majątku
    w spadku, ma prawo żądać uzupełnienia zachowku od obdarowanych.
    Ograniczenia są wymienione w art. 996..1001 i okolicach.

    pzdr, Gotfryd