  • 131. Data: 2006-09-18 19:37:30
    Temat: Re: Hipermarkety, plecaki, itp. - jeszcze raz
    Od: "Problemy w familiadzie" <l...@t...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Np. chodnik przed sklepem może leżeć częściowo na terenie prywatnym. Ale
    > jednak jego właściciel nie może z niego przepędzać ludzi, których nie lubi.

    A kto mówi o przepędzaniu skądkolwiek? Mowa jest o wprowadzeniu
    własnych zasad. Np. do sklepu wchodzi się wejściem nr. 2 między
    godz. 8 a 20, a na chodnik nie można rzucać niedopałków. Czy to
    sprzeczne z konstytucją bo ktoś lubi robić zakupy w nocy i deptać
    niedopałki na chodniku?

  • 132. Data: 2006-09-18 19:43:29
    Od: "mr.all" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik

    > Wiele takich przypadków zna.

    Te wlasnie bylby znaczaco glosne.

    > Co rozumiesz pod tym sformułowaniem? Przecież market nie jest
    eksterytorialny.

    Idac tropem bramek nad Solina, twierdze, ze wlasciciel marketu moze postawic
    sobie bramki wedle woli, organizowac ruch klientow wedle woli, handlowac
    towarami wedle woli i zapisom w prawa.
    Klient, wchodzac do marketu, godzi sie na zasady panujace w markecie.
    Uwazasz inaczej?

    --
    --pozdr.czes
    www.mrtechnik.pl

  • 133. Data: 2006-09-18 19:45:02
    Od: "mr.all" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mikołaj Menke" <miki@menek.

    > To przecież oczywiste, że nie może.

    Tak, jak klient moze robic, co sobie chce w markecie, prawdaz?
    ;-))))

    --
    --pozdr.czes
    www.mrtechnik.pl

  • 134. Data: 2006-09-18 19:46:07
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:eemeh0$1i8$2@inews.gazeta.pl kam <#k...@w...pl#>
    pisze:

    > I co niby z tego wynika? Staje się, bo tak postanowił właściciel. Zmieni
    > zdanie albo postanowi ograniczyć dostępność - jego prawo.
    > Uważasz że jeśli właściciel nakaże opuszczenie sklepu to możesz tam
    > pozostać?
    Jeżeli własciciel zmieni zdanie i zlikwiduje sklep sprawiając, że lokal ten
    przestanie być miejscem publicznie dostępnym (pomijam kwestie czy może to
    zrobić w dowolnej chwili), to jedynie zarządać od WSZYSTKICH osób
    postronnych jego opuszczenie. Myślę, że musi wykazać w sposób niewątpliwy
    uprawnienia do takiego rządania. Jeżeli mimo spełnienia tego warunku znajdą
    się osoby których zachowanie uzasadnia podejrzenie popełnienia przestępstwa
    z art. 193 KK, to niech zastosuje zatrzymanie obywatelskie ;)) i wezwie
    policję.

    Wszystko to nie ma nic wspólnego z bezprawnymi próbami dyskryminowania
    klientów (a zatem osób uprawnionych do przebywania w miejscu publicznie
    dostępnym jakim jest ogólnodostepny sklep) z uwagi na posiadanie przez nich
    pewnych przedmiotów (tu: plecaków). Odstawiając na moment problem prawny -
    regulamin może sobie zabraniać różnych rzeczy. Nie można z plecakiem?
    Wchodzę z workiem marynarskim, torbą podróżną, worem na śmieci, pudłem
    kartonowym, pokrowcem na spadochron itp. Paranoja. A może po prostu napisać
    regulamin, że do sklepu mogą wejść osoby nie zatrzymane przez ochronę?
    ROTFL, no nie?
    Tu przypomniał mi się fajny casus, dotyczący zakazu wprowadzania psów na
    teren Tatrzańskiego Parku Narodowego. Turysta został zatrzymany przez
    strażnika parku który zarządał opuszczenia, go bo gość spacerował z psem.
    Gość spełnił prośbę i wyszedł za szlaban. Tam otworzył plecak, na oczach
    strażnika załadował do niego zwierza (to był mały pies) i ruszył z powrotem
    do parku. A jak się cieć burzył, to go spławił mówiąc, że regulamin zabrania
    wprowadzania psów, a on nie wprowadza, tylko wnosi (sprawa obecna była w
    mediach).

    Wracając na grunt prawny - niech sobie piszą jakie chcą wewnętrzne
    regulaminy, kogóż to obchodzi? Sprawa zaczyna się w momencie jak spróbują je
    egzekwować. Podam jeszcze jeden przykład. Któż nie kupował alkoholu na
    wydzielonym stoisku w hipermarkecie? Na podstawie "wewnętrznych przepisów"
    klient rzekomo powinien okazać przy kasie już zakupiony (a zatem będący jego
    własnością) towar i przedstawić dowód zakupu, a jeśli nie dokonuje innych
    zakupów, to uczynić to wobec ochroniarza przy wyjściu. Trudno o większą
    bzdurę, a mimo to wielu nieświadomych to czyni. Mało tego - potulnie
    rozchylają reklamówki z prywatną własnością przed byle mułem z "tzw.
    "ochrony". Ich sprawa, pewnie kiedyś wyłożą na ladę zawartość torebek i
    kieszeni i poddadzą się rewizji osobistej po zakupie 2 szampanów.
    A przecież ani kasjerki ani ochroniarze nie mają na terenie ogólnodostępnego
    sklepu jakiegokolwiek prawa rewidowania! Z niczego nie trzeba się im
    tłumaczyć, niczego okazywać, w razie zachowania napastliwego wezwać policję!
    To samo z plecakami - wchodzisz, cieć cię zaczepia słownie - nie reagujesz,
    napastuje fizycznie wzywasz policję. I tyle.
    BTW - kiedyś w wolnej chwili pożyczę od kogoś plecak i pójdę do marketu
    zrobić matołom aferę. ;))
    Jotte

  • 135. Data: 2006-09-18 19:47:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    mr.all wrote:

    > A gdy lezy calkowicie na terenie prywatnym?

    O ile nie jest ogrodzony (a na ogrodzenie nie pozwoli zapewne miasto) to
    nie.

  • 136. Data: 2006-09-18 19:48:59
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    mr.all wrote:

    > Historia zna takie przypadki np. z drogami kolo Soliny...;-)
    > W takim ukladzie, czy wlasciciel marketu nie moze robic, co chce na terenie
    > marketu?

    Nie. Tak samo jak ja na swojej działce nie mogę wybudować czego tylko
    chcę - na każdą budowę muszę mieć zezwolenie, albo przynajmniej (w
    niektórych drobnych przypadkach) nie oprotestowane zgłoszenie.

  • 137. Data: 2006-09-18 20:00:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    J.A. wrote:

    > To, ze bagaż podręczny ma mieć nie więcej niż 10 kilo to jest
    > sprawa czysto umowna i ustalona arbitralnie bez konsultacji z
    > klientem, tak jak w hipermarkecie.

    Zauważ, że kupując bilet płacisz za usługę "przewóz osób". Bagaż to
    dodatek, który może być dodatkowo płatny, a także może być konieczne
    jego specjalne zapakowanie (choćby w komunikacji miejskiej takie coś
    było - w oparciu o ustawę "prawo przewozowe" oczywiście).

    Dochodzi także zwykła troska o bezpieczeństwo.

    > A przekraczający tę wagę plecak też trafi do luku bagażowego,
    > mimo że nie podpadnie pod przepisy o przewozie zwierząt.

    Ale za to bagaże przekraczające pewną masę/gabaryty stanowią dodatkowe
    zagrożenie w przypadku turbulencji, awaryjnego lądowania itepe.

    [ciach]

    > Fizyczne ograniczenia ładowności są często tylko pretekstem,
    > dlatego limit bagażu zwykłego od listopada zmniejsza się z 20 kg
    > do 15, mimo że klient i tak może przewieźć więcej.

    Well? Przewoźnik oferuje w ramach promocji gratisowe przewiezienie
    oprócz osoby także jej bagażu - do pewnych granic. Każdy kilogram
    dodatkowego obciążenia to dodatkowe koszta. W transporcie lądowym - do
    pewnych granic pomijalne. W transporcie powietrznym - liczą się znacznie
    "wcześniej".

    > Przewoźnik chce zarobić na nadbagażu. Polityka całkiem jak w
    > hipermarkecie.

    ?????????????

    Hipermarket chce zarobić na plecakach?

    > Tego to już nie rozumiem.
    > Boją się, że do telefonu komórkowego klient coś wsadził, czy co?

    Bo takie telefony sprzedają. Tym debilom się wydaje, że jestem w stanie
    przeniknąć pleksiglasową gablotkę, zdjąć zabezpieczenie i to wszystko
    niepostrzeżenie.

    Jakby MM prowadziło także dział bieliźniarski, to by pewnie żądali
    okazania bielizny ;)

    Póki co albo to ignoruję, albo - jak mam zły humor - każę im się odczepić.

  • 138. Data: 2006-09-18 20:18:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:eemss9$q28$1@news.onet.pl mr.all
    <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Klient, wchodzac do marketu, godzi sie na zasady panujace w markecie.
    Nie, bzdura.
    Przede wszystkim właściciel otwierający market godzi się na zasady
    regulujące prowadzenie marketu w miejscu gdzie go otwiera i w zakresie
    dotyczącym takiej działalności. Czyli po prostu poddaje się tym zasadom albo
    nie będzie miał marketu - nie ma wyjścia.
    Nie może wprowadzać jakich chce zasad. Większą część z nich prawo mu bowiem
    narzuca, ale - jak napisałem powyżej - nie musi się godzić, bowiem
    prowadzenie marketu nie jest obligatoryjne.
    Dużej części pozostałych prawo zwyczajnie nie dozwala.
    Pozostały niewielki margines może po prostu być nie zaakceptowany przez
    klientów, a jeśli narusza obowiązujące prawo - zaskarżalny lub ścigany z
    mocy prawa.

    Jotte

  • 139. Data: 2006-09-18 20:24:38
    Od: "mr.all" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@
    Ale

    > O ile nie jest ogrodzony (a na ogrodzenie nie pozwoli zapewne miasto) to
    > nie.

    A nad owa Solina, wlascicel ziemi, na ktroej byla droga, postawil bramke i
    przepuszczal samochody, ktorych wlasciciele opacili myto... Mial prawo, bo
    teren byl jego. Wyraznie nie lubil kierowcow, ktorzy nie chcieli palcic. Nie
    przejechali.

    --
    --pozdr.czes
    www.mrtechnik.pl

  • 140. Data: 2006-09-18 20:27:22
    Od: "mr.all" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > chcę - na każdą budowę muszę mieć zezwolenie, albo przynajmniej (w
    > niektórych drobnych przypadkach) nie oprotestowane zgłoszenie.

    Ale, gdy juz wybuduje, ustali zasady wedrowania po terenie, to wedrowiec
    moze dalej robic, co chce?

    --
    --pozdr.czes
    www.mrtechnik.pl