  • 11. Data: 2007-10-12 15:54:35
    Temat: Re: Gwarancja - ważna czy nieważna?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 12 Oct 2007 10:18:32 +0200, Mikołaj Menke napisał(a):

    > W gwarancji jest napisane tylko tyle, że producent "guarantees to the
    > original consumer / purchaser of this product that the product will be
    > free from defects in material or workmanship for TWO years from the date
    > of purchase." I co z tym fantem? I żeby nie było - produkt kupiony w
    > Polsce z międzynarodową gwarancją, ważną również na terenie naszego kraju.

    A może ktoś spróbuje odpowiedzieć na pytanie: czy taka międzynarodowa
    gwarancja jest gwarancją według prawa polskiegio.

  • 12. Data: 2007-10-12 17:16:48
    Temat: Re: Gwarancja - ?
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-10-12 17:54 użytkownik jureq napisał :

    > A może ktoś spróbuje odpowiedzieć na pytanie: czy taka międzynarodowa
    > gwarancja jest gwarancją według prawa polskiegio.

    A dlaczego nie?

    "Art. 13.
    1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez
    oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub
    reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono
    obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, w przypadku gdy właściwość
    sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym
    oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie
    kształtuje obowiązków gwaranta."

    Oświadczenie jest na karcie gwarancyjnej, obowiązki i uprawnienia są w
    warunkach gwarancji (zobowiązują się do wymiany lub naprawy). Mało tego,
    gwarancja może być zawarta w reklamie.

    "2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem
    dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się
    na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz
    stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń."

    Tutaj jasna sprawa, dostajemy kartę gwarancyjną z wpisanym modelem i
    numerem seryjnym.

    "3. Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z
    wymaganiami określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze. Jednakże
    uchybienie tym wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i
    nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień."

    Czyli nawet jeśli gwarancja jest po chińsku to jest ona ważna.

    4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne
    do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres
    gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas
    trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być
    w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny
    nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego
    wynikających z niezgodności towaru z umową.

    Tutaj nie ma mowy o nieważności gwarancji, to są już tylko obowiązki
    gwaranta.

    --
    http://www.miki.z.pl m...@...pl
    Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 IRC: `miki`

  • 13. Data: 2007-10-12 17:20:44
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-10-12 10:47 użytkownik Habeck Colibretto napisał :
    > Dnia 12.10.2007, o godzinie 10.27.44, na pl.soc.prawo, Mikołaj Menke
    > napisał(a):
    >
    > <ciach i tnij cytaty>

    > Nie licz, że zdążą Ci odpowiedzieć w ciągu 2 dni. Mi odpowiedzieli po ok.
    > miesiącu kiedy już zupełnie zapomniałem, że do nich pisałem. Grunt, że w
    > ogóle. :)

    Pudło! :-P Odpowiedzieli w nieco ponad 6 godzin! :-D Otóż wg FK
    faktycznie sprzedawca może w takiej sytuacji uznać gwarancję za
    nieważną, ale za to mogę spokojnie skorzystać z niezgodności z umową, co
    zresztą już uczyniłem (na razie czekam na reakcję sprzedawcy, strzelam w
    ciemno, że będzie kombinował jak koń pod górę).

  • 14. Data: 2007-10-12 20:32:31
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Po pierwsze sprzedawca złamał prawo, ponieważ gwarancja powinna być po
    > polsku.

    wg mnie nie złamał - po prostu nie udzielił polskiej gwarancji - a udzielenie
    gwarancji nie jest obowiązkiem
    a że producent dołączył jakiś papierek w obcym języku....
    no chyba, że przy sprzedaży informował, że to jest dokument gwarancji

  • 15. Data: 2007-10-12 21:00:13
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-10-12 22:32 użytkownik gasper napisał :
> [...]
    > a że producent dołączył jakiś papierek w obcym języku....
    > no chyba, że przy sprzedaży informował, że to jest dokument gwarancji

    Wszystko fajnie, gdyby nie to, że na karcie gwarancyjnej jest wpisany nr
    seryjny, data i pieczątka, czyli spełnione są wszystkie prawne wymogi.
    Dodatkowo przy zakupie było jasno powiedziane - produkt objęty
    24-miesięczną międzynarodową gwarancją.

  • 16. Data: 2007-10-13 18:56:18
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 12.10.2007, o godzinie 19.20.44, na pl.soc.prawo, Mikołaj Menke
    napisał(a):

    > Pudło! :-P Odpowiedzieli w nieco ponad 6 godzin! :-D

    Super! :)
    Widać mieli wtedy kiedy ja pisałem trudny okres (początek roku, więc po
    prezentach). Fajnie się mylić w takich przypadkach.

> [...]
    > zresztą już uczyniłem (na razie czekam na reakcję sprzedawcy, strzelam w
    > ciemno, że będzie kombinował jak koń pod górę).

    Będzie! Na pewno!
    I mam nadzieję, że tym razem też będzie pudło. :)

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 17. Data: 2007-10-14 11:03:43
    Od: "tu-i-tam" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Habeck Colibretto" <h...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:1w8loe761i4hm.dlg@habeck.pl...

    > Super! :)
    > Widać mieli wtedy kiedy ja pisałem trudny okres (początek roku, więc po
    > prezentach). Fajnie się mylić w takich przypadkach.

    O kurcze. Mi chyba z 3 miesiace temu tez odpisywali miesiac. Bylem pewny, ze
    juz dawno
    mnie olali.

  • 18. Data: 2007-10-19 17:00:16
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-10-13 20:56 użytkownik Habeck Colibretto napisał :

> [...]
    > prezentach). Fajnie się mylić w takich przypadkach.

    > Będzie! Na pewno!
    > I mam nadzieję, że tym razem też będzie pudło. :)

    No i gość się wykręca. Przede wszystkim próbuje dziwnych zagrywek, po
    pierwsze odesłał mi produkt z wysokim pobraniem za przesyłkę, nie wiem
    czy liczy na to, że się odczepię? Napisał, że gwarancja upłynęła i że
    nie dostarczyłem mu dowodu zakupu.
    A teraz meritum sprawy. Otóż powołałem się na "Ustawę z dnia 27 lipca
    2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
    Kodeksu cywilnego". Stoi w niej jak wół:

    "Art. 10. ust. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru
    konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed
    upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie
    na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz
    używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku."

    Wadę stwierdziłem przed upływem dwóch lat, ale zgłosiłem ją po tym
    terminie. Ale w ustawie jest też:

    "Art. 9. ust. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8,
    jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru
    konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania
    terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem."

    Zawiadomiłem sprzedawcę przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia
    niezgodności. I teraz jest problem, bo sprzedawca się wykręca, że
    przekorczyłem jakiś termin, twierdzi nawet, że konsultował się z jakimś
    tajemniczym urzędnikiem i ten powiedział mu rzekomo, że "samo zgłoszenie
    wady bez jej weryfikacji jest niewłaściwe", cokolwiek to znaczy. Po
    czyjej stronie jest prawo? I co to jest ta weryfikacja?

  • 19. Data: 2007-10-22 09:47:07
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 19.10.2007, o godzinie 19.00.16, na pl.soc.prawo, Mikołaj Menke
    napisał(a):

    <ciach>
    Szybcy byli więc proponuję Federację Konsumentów. :)

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 20. Data: 2007-10-22 09:51:14