  • 21. Data: 2012-04-21 17:07:58
    Temat: Re: Gwarancja w kodeksie cywilnym
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Apr 2012, Roman Rumpel wrote:

    > Na jakiej podstawie? Bo chyba nie 535[1]

    No nie.

    Ta sama ustawa która na końcu wstawia 535[1] do KC zaczyna się tak:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/pagePrint.ph
    p?page=47
    +++
    4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów
    art. 556-581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny
    [...ciach...]
    Art. 14.
    W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny [...]
    wprowadza się następujšce zmiany:
    1) po art. 535 dodaje się art. 535 1 w brzmieniu: "Art. 535 1. Przepisy
    niniejszego działu stosuje się do sprzedaży konsumenckiej w takim
    zakresie, w jakim sprzedaż ta nie jest uregulowana odrębnymi przepisami.";
    ---

    A *wczesniej* masz "odrębny przepis" regulujacy faktu uchylenia
    gwarancji niekonsumenckiej. Konkretne artykuły, od-do, nie działaja.
    Nie wnikam, czy taka konstrukcja jest czytelna i "prawidłowa prawnie" :]

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2012-04-21 18:00:19
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

> [...]
    > 4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów
    > art. 556-581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny

    hau hau

    reszta nieistotna w tym momencie

    --
    Chodzi o to, że władza wprowadziła ślub jako akt powołania podmiotu
    gospodarczego (zawarcie spółki), w której mają się rodzić ich

  • 23. Data: 2012-04-21 18:08:30
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    > Pytanie które PADŁO, to było pytanie o KC 581.
    > Ten przepis jest bezwzględnie uchylony przy sprzedaży konsumenckiej,
    > link (jeszcze działajacy) podałem, cytat brzmi:
    > "4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581
    > ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny"

    W sumie ciekawe, czemu mi w głowie tkwiło, że uchylone są przepisy o
    rękojmi, a te o gwarancji nie. Cóż, dziękuję za naukę :)

  • 24. Data: 2012-04-21 21:14:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Apr 2012, Roman Rumpel wrote:

    > W sumie ciekawe, czemu mi w głowie tkwiło, że uchylone są przepisy o rękojmi,
    > a te o gwarancji nie.

    Może z powodu nazwy - "niezgodnosc zastapiła rękojmię" była masowo
    w prasie oraz (była) przyczyna niejednego flejma na newsach, zas
    "gwarancja zastapiła gwarancję" jakos tak mało przekonujaco wyglada :)

    Swoja droga, ciekawie jest, jesli w gwarancji będzie zapis *umowny*:
    "stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego", ktos ma pomysł?
    Z jednej strony, można argumentować że w innej ustawie jest iż
    "nie stosuje się przepisów art.518".
    Ale z kolei żaden przepis nie zabrania ustanowienia *takiej samej*
    tresci w zapisie gwarancyjnym, czyli (przez niektórych nie wiadomo
    czemu krytykowanym ;>) "przepisywaniu kodeksu do umowy".
    Kolejne pytania będa więc brzmiały, czym się różni:
    - zapisanie w gwarancji "w razie wymiany okres gwarancji biegnie
    na nowo [z dokładnoscia do literalnego przepisania 518KC, tyle
    że nie chce mi się]"
    - zapisanie w gwarancji "stosuje się przepisy art.518KC"
    - zapisanie w gwarancji "stosuje się przepisy KC o gwarancji",
    z dokładnoscia do faktu iż zajmujemy się w konkretnym przypadku
    tym co zapisano akurat w 518KC.

    Ma ktos pomysł na rozwikłanie "od ręki", jaka miałaby być podstawa
    uchylenia jednej lub drugiej strony argumentacji?

    Oczywiste (dla mnie) jest, że pierwsza forma ("przepisanie kodeksu")
    *byłaby* skuteczna.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2012-04-22 06:53:26
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 20 Kwi, 14:07, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Ale takie zastrzeżenie jest w innej ustawie.

    Nie ma takiego zastrzeżenia. Owszem, przepisy o niezgodności z umową
    wyłączają zastosowanie przepisów o rękojmi i gwarancji, ale tylko
    jeśli sprzedawca jest przedsiębiorcą, a kupujący konsumentem. W
    konsekwencji regulacje kodeksowe znajdują zastosowanie, jeśli
    sprzedawca nie jest przedsiębiorcą lub kupujący nie jest konsumentem
    (nawet jeśli jest osobą fizyczną).

  • 26. Data: 2012-04-22 19:17:36
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    > Może z powodu nazwy - "niezgodnosc zastapiła rękojmię" była masowo
    > w prasie oraz (była) przyczyna niejednego flejma na newsach, zas
    > "gwarancja zastapiła gwarancję" jakos tak mało przekonujaco wyglada :)

    No ale jakby nie powinienem na prasie poprzestać :(

> [...]
    > uchylenia jednej lub drugiej strony argumentacji?
    >
    > Oczywiste (dla mnie) jest, że pierwsza forma ("przepisanie kodeksu")

    Wywiódłbym ten sam pogląd z zasady swobody umów

  • 27. Data: 2012-04-23 09:39:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Apr 2012, goldi wrote:

    > Nie ma takiego zastrzeżenia.

    Skadinad racja, ale "czepiaszsie", bo o ile pamiętam uwaga
    o tym że mowa o transakcji konsumenckiej już gdzies padła :]

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2012-04-23 09:53:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-22 06:53, goldi pisze:
    > konsekwencji regulacje kodeksowe znajdują zastosowanie, jeśli
    > sprzedawca nie jest przedsiębiorcą lub kupujący nie jest konsumentem
    > (nawet jeśli jest osobą fizyczną).

    Mam wrażenie, że ten wątek jest właśnie o relacji przedsiębiorca-konsument.

    --
    Liwiusz

  • 29. Data: 2012-04-23 10:10:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Apr 2012, Roman Rumpel wrote:

    > Wywiódłbym ten sam pogląd z zasady swobody umów

    Mi raczej chodzi o ew. spór dotyczacy samej litery.
    Załóżmy, że zostaje zawarta taka umowa.
    Ale pózniej zobowiazany do obsługi gwarancyjnej oswiadcza
    "ale przecież mamy wyrazny zapis w ustawie, że 518KC się
    nie stosuje w takim przypadku, a ja miałem na mysli, że
    stosujemy KC518 tak jak stosujemy, czyli NIE stosujemy" :]

    pzdr, Gotfryd