eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGwarancja a zwrot pieniedzy
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 20

  • 1. Data: 2006-05-13 07:45:56
    Temat: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: m...@g...com

    Witam wszystkich,

    Mój problem jest nastepujacy. Miesiac temu reklamowalem towar
    (sprzet elektroniczny), gwaranja mówi ze sprzedawca zobowiazuje
    sie naprawic lub wymienic towar w cagu 14 dni roboczych, w
    skrajnych przypadkach naprawa moze sie wydluzyc do 21 dni jesli
    istnieje koniecznisc odeslania go do producenta. Wczoraj minal
    termin 21 dni roboczych. Sprzedawca nie wie co sie stalo z towarem
    (balagan logistyczny) i zbywa mnie za kazdym razem gdy domagam sie
    zwrotu kazac czekac nastepne dni. Moje pytanie brzmi:

    "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy
    za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z
    realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?"

    --
    Pozdrawiam
    Marcin


  • 2. Data: 2006-05-13 19:15:11
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>


    m...@g...com wrote:
    > Witam wszystkich,
    >
    > Mój problem jest nastepujacy. Miesiac temu reklamowalem towar
    > (sprzet elektroniczny), gwaranja mówi ze sprzedawca zobowiazuje
    > sie naprawic lub wymienic towar w cagu 14 dni roboczych, w
    > skrajnych przypadkach naprawa moze sie wydluzyc do 21 dni jesli
    > istnieje koniecznisc odeslania go do producenta. Wczoraj minal
    > termin 21 dni roboczych. Sprzedawca nie wie co sie stalo z towarem
    > (balagan logistyczny) i zbywa mnie za kazdym razem gdy domagam sie
    > zwrotu kazac czekac nastepne dni. Moje pytanie brzmi:
    >
    > "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy
    > za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z
    > realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?"
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Marcin

    Ma Pan prawo odstąpić od umowy, jeżeli rzecz nie zostaje naprawiona
    w odpowiednim do tego czasie. Takie jest prawo. Pytanie- czy sprzedawca
    odda Panu pieniądze, jeżeli nie- pozostaje sąd i rzecznik praw
    konsumenta, który może w tym pomóc.
    Pozdrawiam również.


  • 3. Data: 2006-05-14 00:52:35
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.05.2006 Piotr Janda <p...@p...onet.pl> napisał/a:
    > m...@g...com wrote:
    >> Mój problem jest nastepujacy. Miesiac temu reklamowalem towar
    >> (sprzet elektroniczny), gwaranja mówi ze sprzedawca zobowiazuje
    >> sie naprawic lub wymienic towar w cagu 14 dni roboczych, w
    >> skrajnych przypadkach naprawa moze sie wydluzyc do 21 dni jesli
    >> istnieje koniecznisc odeslania go do producenta. Wczoraj minal
    >> termin 21 dni roboczych. Sprzedawca nie wie co sie stalo z towarem
    >> (balagan logistyczny) i zbywa mnie za kazdym razem gdy domagam sie
    >> zwrotu kazac czekac nastepne dni. Moje pytanie brzmi:

    Wezwać go pisemnie do wydania towaru. W piśmie ustalić samemu termin (np.
    7 dni) i poinformować, że bezskuteczność tego terminu spowoduje
    skierowanie sprawy na drogę sądową.

    >> "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy
    >> za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z
    >> realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?"

    MZ nie przy takich ramach czasowych. Jeśli reklamowałeś jak podajesz z
    tyt. gwarancji to Twoje uprawnienia kształtuje dokument gwarancyjny a
    odpowiedzialność spoczywa na gwarancie. Sprzedawca może być gwarantem, ale
    najczęściej nim nie jest, więc też nie do końca jest tu jasne, czy to on
    będzie końcowym adresatem roszczeń. W każdym razie jeśli to sprzedawca
    przyjął towar i go pokwitował to jego możesz wezwać do wydania towaru. Zaś
    co do tego czego się możesz tu domagać z powodu przekroczenia ww. terminów
    to odszkodowania za straty tym spowodowane. Te straty musisz mieć
    udokumentowane i szczerzę wątpię aby opłacało się cokolwiek z tym robić.

    > Ma Pan prawo odstąpić od umowy, jeżeli rzecz nie zostaje naprawiona
    > w odpowiednim do tego czasie. Takie jest prawo. Pytanie- czy sprzedawca

    Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc
    jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o
    specyfice tego przypadku.

    > odda Panu pieniądze, jeżeli nie- pozostaje sąd i rzecznik praw
    > konsumenta, który może w tym pomóc.

    Zacząłbym od rzecznika.

    --
    Marcin


  • 4. Data: 2006-05-14 05:45:15
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>


    Marcin Debowski wrote:
    > Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc
    > jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o
    > specyfice tego przypadku.

    Gwarancja nie może ograniczać praw z tytułu niezgodności towaru z
    umową.
    Nie ma to praktycznengo znaczenia, gdyż rozumiem, że zgadzamy się,
    co do tego, że po "odpowiednim czasie" kupujący ma prawo odstąpić
    od umowy.
    Nie znając okoliczności trudno powiedzieć oczywiście coś o tym
    "odpowiednim czasie".


  • 5. Data: 2006-05-14 07:21:40
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.05.2006 Piotr Janda <p...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Marcin Debowski wrote:
    >> Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc
    >> jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o
    >> specyfice tego przypadku.
    >
    > Gwarancja nie może ograniczać praw z tytułu niezgodności towaru z
    > umową.

    I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle
    srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji
    ktory nie ma miejsca.

    > Nie ma to praktycznengo znaczenia, gdyż rozumiem, że zgadzamy się,
    > co do tego, że po "odpowiednim czasie" kupujący ma prawo odstąpić
    > od umowy.

    Tak, ale ten odpowiedni czas moze byc jednak inny w obu przypadkach.

    --
    Marcin


  • 6. Data: 2006-05-14 08:24:05
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>


    Marcin Debowski wrote:
    >
    > I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle
    > srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji
    > ktory nie ma miejsca.
    >
    Art.13 ust.4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży...- gwarancja
    nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności
    towaru z umową.


  • 7. Data: 2006-05-14 09:05:28
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.05.2006 Piotr Janda <p...@p...onet.pl> napisał/a:
    >
    > Marcin Debowski wrote:
    >>
    >> I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle
    >> srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji
    >> ktory nie ma miejsca.
    >>
    > Art.13 ust.4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży...- gwarancja
    > nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności
    > towaru z umową.

    Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien
    skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w
    trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy
    art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z
    umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej)
    mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku
    tej samej wady moze to byc dyskusyjne.

    --
    Marcin


  • 8. Data: 2006-05-14 10:48:31
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>


    Marcin Debowski wrote:
    > Dnia 14.05.2006 Piotr Janda <p...@p...onet.pl> napisał/a:
    > >
    > > Marcin Debowski wrote:
    > >>
    > >> I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle
    > >> srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji
    > >> ktory nie ma miejsca.

    > Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien
    > skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w
    > trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy
    > art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z
    > umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej)
    > mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku
    > tej samej wady moze to byc dyskusyjne.
    >
    > --
    > Marcin
    Zapisy gwarancyjne (sprawdzałem swoją komórkę) mogą nie
    przewidywać prawa odstąpienia od umowy w razie przekroczenia terminu
    naprawy (pewnie zwykle tak jest). Jeżeli takiego zapisu nie ma, to
    kupujący ma wobec sprzedawcy uprawnienie do odstąpienia na podstawie
    niezgodności, gdyż sądzę, że mozna domniemywać, iż termin
    gwarancyjny jest ustawowym terminem odpowiednim do naprawy. To jest
    praktyczne znaczenie zakazu zawieszania w gwarancji uprawnień z
    tytułu niezgodności.


  • 9. Data: 2006-05-14 11:09:52
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.05.2006 Piotr Janda <p...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Marcin Debowski wrote:
    >> Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien
    >> skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w
    >> trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy
    >> art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z
    >> umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej)
    >> mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku
    >> tej samej wady moze to byc dyskusyjne.
    > Zapisy gwarancyjne (sprawdzałem swoją komórkę) mogą nie
    > przewidywać prawa odstąpienia od umowy w razie przekroczenia terminu
    > naprawy (pewnie zwykle tak jest). Jeżeli takiego zapisu nie ma, to
    > kupujący ma wobec sprzedawcy uprawnienie do odstąpienia na podstawie
    > niezgodności, gdyż sądzę, że mozna domniemywać, iż termin

    Moim zdaniem nie. Ma na podstawie zasad ogolnych KC (np. o niewykonaniu
    zobowiazan) bo legis specialis ktorym jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r.
    tego nie precyzuje (a wrecz pozostawia spora dowolnosc ksztaltowania
    warunkow umowy gwarancyjnej).

    --
    Marcin


  • 10. Data: 2006-05-14 12:16:24
    Temat: Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
    Od: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>


    Marcin Debowski wrote:
    > Dnia 14.05.2006 Piotr Janda <p...@p...onet.pl> napisał/a:
    > > Marcin Debowski wrote:
    > >> Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien
    > >> skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w
    > >> trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy
    > >> art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z
    > >> umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej)
    > >> mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku
    > >> tej samej wady moze to byc dyskusyjne.

    > Marcin

    W gwarancji kodeksowej, istnieje od 10 lat art. 579 k.c."kupujący
    może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne
    rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji." Moim
    zdaniem należy brać go pod uwagę również przy ocenie uprawnień
    konsumenta.
    Inne są osoby zobowiązanych- w przypadku gwarancji jest to gwarant, a
    w razie odstąpienia z tytułu niezgodności- sprzedawca, zatem w
    gwarancji można zwracać się tylko do gwaranta o wykonanie
    zobowiązania. Sprzedawca nie jest stroną gwarancji.
    Nie wpadłem na to wcześniej w pierwszej odpowiedzi, dopiero dyskusja
    z Tobą Marcinie pobudziła mnie do większego wysiłku w tej sprawie.

    Pozdrawiam.

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1