  • 11. Data: 2008-04-16 08:30:07
    Temat: Re: Gwarancja 10dni po terminie
    Od: "Player" <p...@n...pl>

    Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi, problem na szczęście rozwiązał się w inny
    sposób, dystrybutor daje 2 lata gwary a sklep tylko 1 rok, ponadto
    karta okazała się sprawna wystarczyło ją przeformatować.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2008-04-16 11:57:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Apr 2008, nurasa wrote:

    > Na to masz 2 lata.

    Ale sprzedawca na nieużywanie gugla ma tylko parę dni ;) (do powołania
    się, że żąda dowodu, iż przyczyna niesprawności miała już miejsce kiedy
    towar wydano).

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-04-16 12:05:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Ale sprzedawca na nieużywanie gugla ma tylko parę dni ;) (do powołania
    > się, że żąda dowodu, iż przyczyna niesprawności miała już miejsce kiedy
    > towar wydano).

    Nie można żądać takiego dowodu i uzależniać od tego uznanie reklamacji.

    Czyli: konsument może dowodu nie dostarczyć, a następnie wygrać
    sprawę przed sądem, jeśli tam o taki dowód zadba.

    W postępowaniu reklamacyjnym to sprzedawca musi ocenić, czy wada
    istniała w momencie wydania produktu i robi to na własne ryzyko.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 14. Data: 2008-04-16 16:40:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Apr 2008, Liwiusz wrote:

    > Nie można żądać takiego dowodu i uzależniać od tego uznanie reklamacji.
    >
    > Czyli: konsument może dowodu nie dostarczyć, a następnie wygrać sprawę
    > przed sądem, jeśli tam o taki dowód zadba.

    A może *nie* przedstawić tego dowodu wcześniej, tak aby pozwany
    (sprzedawca) nie dostał treści tego dowodu?

    Bo jeśli do postępowania cywilnego jednak musi przedstawić wcześniej
    wszystkie "istotne dla sprawy" informacje, to sprzedawca może sprawę
    przegrać tylko tak, że widząc dowód istnienia niezgodności nie
    ustąpi. Jak dowód istnieje i ma być przedstawiony oraz musi być
    przedstawiony przed rozpoczęciem sprawy, to żadna różnica czy
    kupujący ma go przynieść do sprzedawcy "wprost" czy sąd kopię
    tego dowodu udostępni wraz z pozwem.
    Jest dowód - spełnić reklamację.
    Nie ma dowodu... "ten pan jest pieniaczem" ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-04-17 04:47:53
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > tego dowodu udostępni wraz z pozwem.
    > Jest dowód - spełnić reklamację.
    > Nie ma dowodu... "ten pan jest pieniaczem" ;)

    Nie ma obowiązke przedstawiania dowodów przed sprawą sądową. W końcu
    konsument może poprosić sąd, aby sam zlecił taką ekspertyzę. Tylko w
    sprawach gospodarczych (firma-firma) jest przepis nakazujące zgłaszanie
    wszystkich dowodów w pozwie, pod rygorem braku możliwości ich
    późniejszego powołania.

  • 16. Data: 2008-04-23 12:35:45
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <fu6kg4$m6v$1@news.onet.pl>,
    Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> wrote:

    > Tylko w
    > sprawach gospodarczych (firma-firma) jest przepis nakazujące zgłaszanie
    > wszystkich dowodów w pozwie, pod rygorem braku możliwości ich
    > późniejszego powołania.

    Szczegół - OISNM sąd mimo to może pozwolić później.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 17. Data: 2008-04-23 12:48:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jarek Spirydowicz pisze:

    > Szczegół - OISNM sąd mimo to może pozwolić później.

    To nie tylko dobra wola sądu. W samym kodeksie jest powiedziane, że
    dowody można dostarczyć później, chyba że "ich powołanie w pozwie nie
    było możliwe albo że potrzeba powołania wynikła później.".

    Ale zbytnia wiara w ten przepis może być zgubna. Jest wiele spraw,
    zakończonych prawomocnymi orzeczeniami, gdzie sądy nie dopuszczały do
    późniejszego wnoszenia wniosków dowodowych, nawet jeśli - obiektywnie
    patrząc - przy składaniu pozwu można by się nie domyśleć, że taki dowód
    byłby potrzebny.

    Z pamięci mogę podać przykład, który co do zasady wyglądał podobnie:
    na przykład przedsiębiorca reklamuje drzwi w samochodzie. Sprzedawca
    wnosi zarzuty, że uszkodzenie wynikło w wyniku użycia niewłaściwych opon
    w samochodzie. Powód dostarcza dowód, że opony nie spowodowały usterki.
    Nie jest on jednak uwzględniony przez sąd, ponieważ jest zgłoszony zbyt
    późno. Na nic się zdały odwołania, że przed składaniem pozwu powód nie
    wiedział, że akurat taki zarzut będzie podniesiony. Sprawę wygrywa
    sprzedawca.

    I o ile przepis jest dość logiczny (nakazuje przedstawić wszystkie
    dowody, z możliwością dostarczenia później nowych, jeśli wyniknie taka
    konieczność), o tyle orzecznictwo - przynajmniej w niektórych sprawach
    - idzie w bardzo niebezpiecznym kierunku.