  • 1. Data: 2003-03-25 14:31:40
    Temat: Gminna Komisja Rewizyjna a dane wrażliwe
    Od: "Joanna Grynfelder" <j...@g...pl>

    Witajcie,
    już się o to pytałam ale nie otrzymałam konstruktywnej odpowiedzi.
    Proszę o pomoc.
    Czy Gminna Komisja Rewizyjna miała prawo, i na jakiej podstawie zarządać
    danych osobowych, informacji o stanie zdrowia (dokładnie chodzi o
    alkoholików) rodziców dzieci, które brały udział w obozie terapeutycznym.
    Komisja potrzebowała tych danych od Koordynatora Gminnego Programu
    Przeciwdziałania Alkoholozmowi w celu ustalenia, czy na obóz pojechały
    uprawnione dzieci. Dane on stanie zdrowia itp. są danymi wrażliwymi, czyli
    podlegającymi szczególnej ochronie. Dane te zostały udostępnione na
    telefoniczne polecenie wójta, choć koordynator sprzeciwiał się temu. Proszę
    o podanie podstawy prawnej i z góry dziekuję.

    Aśka

  • 2. Data: 2003-03-25 16:41:18
    Temat: Re: Gminna Komisja Rewizyjna a dane wrażliwe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Asiu!

    Skąd wzięłaś to pojęcie "dane wrażliwe"? Szukałem, szukałem i nie znalazłem.
    A bardzo mnie ono zaintrygowało. Ale do rzeczy:

    Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym stanowi w art. 11b, że
    "działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
    wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności
    prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i
    posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z
    wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i
    komisji rady gminy. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich
    określa statut gminy."

    Zajrzyj więc uprzejmie do statutu. Pewnie tam zawarto zapis, że Gminna
    Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu we wszystkie dokumenty. I tyle. Dane o
    których piszesz nie są chronione tajemnicą. Poprzednio postulowałaś - jeśli
    mnie pamięć nie myli - zastosowanie ustawy o ochronie danych osobowych,
    która również do tej sytuacji nie przystaje, bowiem - dla porządku - zbiór
    dokumentów finansowych nie jest zbiorem danych..

    Zrozum, że niektóre organa mają prawo uzyskiwać niektóre informacje. Nawet
    tajne, o jawnych nie mówiąc. W końcu - z tego co wnioskuję z twoich postów -
    to wojna toczy się o udostępnienie kilu zaświadczeń lekarskich. Nie sądzę,
    by organ gminy posiadał kartoteki lekarskie, a tylko one są chronione
    tajemnicą lekarską. Skoro gmina to uzyskała jako jawny dokument to może, a
    nawet ma obowiązek udostępnić organom uprawnionym. Gdyby się okazało, że
    udostępnione dokumenty zawierają jakieś tajemnice, to ścigana będzie osoba,
    która to ujawniła, a więc nie pracownik gminy, który dokument ten otrzymał
    jako jawny.

  • 3. Data: 2003-03-26 08:10:43
    Temat: Odp: Gminna Komisja Rewizyjna a dane wrażliwe
    Od: "Joanna Grynfelder" <j...@g...pl>

    Dziekuje za odpowiedz. A to link do danych wrazliwych
    http://www.giodo.gov.pl/Rzdoczc2.htm

    Rzeczywiście, bez dostepu do danych o chorobie alkoholowej nie było mozliwe
    sprawdzenie wydatkow. Ale ustawa mowi, ze te dane musza byc bezpieczne, a
    taka Komisja Rewizyjna takiego bezpieczenstwa nie zapewnia.(...) informacje
    o stanie zdrowia są danymi chronionymi przez ustawe o ochronie danych
    osobowych. Ich przetwarzanie jest dozwolone w przypadku enumeratywnie
    wymienionych w art 27 ust.2 min. gdy przepis szczegolny zezwala na ich
    przetwarzannie bez zgody osoby, ktorych dotycza, ale stwarzaja pelna
    gwarancje ich ochrony. Czlonkow komisji rewizyjnej nie obowiazuje tajemnica
    sluzbowa, nie ma o tym wzmianki w statucie gminy. Wynika z tego dla mnie, ze
    dane nie sa bezpieczne.

    Joanna

  • 4. Data: 2003-03-26 19:16:46
    Od: Klasyk <k...@f...onet.pl>

    On Tue, 25 Mar 2003 17:41:18 +0100, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    >wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i
    >komisji rady gminy. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich

    Hmmm, powiedzmy, ze zwoluje sie komisje w ktorej sklad wchodza
    przedstawiciele wydzialu drog i komunikacji oraz wydzialu
    ochrony srodowiska. Celem komisji jest wypracowanie stanowiska
    jak zmienic organizacje ruchu i wplyw tego na srodowisko.
    Zreszta chyba nawet stosowne zarzadzenie w sprawie
    organizacji ruchu zaleca zasiegniecia opinii o wplywie
    organizacji ruchu na ochrone srodowiska.

    Nie jest to wiec komisja zlozona z przedstawicieli
    rady gminy, tylko zebranie pracownikow wydzialow
    pracujacych dla prezydenta miasta, ktore w wyniku
    wew. regulaminu urzedu nazywa sie "komisja".

    Czy mam prawo domagac sie wejscia na posiedzenie takiej
    komisji?
    Wiadomo ponadto, ze komisja zbiera sie w kazdy pierwszy
    poniedzialek miesiaca o 8:00, chyba ze nie zachodzi taka
    koniecznosc.

  • 5. Data: 2003-03-27 09:35:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Nie jest to wiec komisja złożona z przedstawicieli
    | rady gminy, tylko zebranie pracowników wydziałów
    | pracujących dla prezydenta miasta, które w wyniku
    | wew. regulaminu urzędu nazywa się "komisja".
    |
    | Czy mam prawo domagać się wejścia na posiedzenie takiej
    | komisji?

    Moim zdaniem nie. Jako obywatel masz prawo wstępu na sesje rady gminy i
    posiedzenia jej komisji. Komisja o której Ty piszesz nie jest komisją rady
    gminy, więc powołany przez mnie poprzednio przepis jej nie dotyczy. Być może
    jednak jest gdzie indziej jakieś zezwolenie. Mnie nic o tym nie wiadomo..

  • 6. Data: 2003-03-27 09:39:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Asiu! Po raz trzeci Ci wyjaśniam, że ustawa o ochronie danych osobowych ma
    zastosowanie do zbiorów danych osobowych, nie zaś do dokumentów
    zawierających te dane. Jakby komisja zażądała od Ciebie sporządzenie
    zestawienia z bazy PESEL, to miała byś rację, że powinni wystąpić na
    odpowiednim druku. Jednak samo zaświadczenie o stanie zdrowia nie podlega
    ochronie tej ustawy. Jakby podlegały takiej ochronie każde dane, to nie
    można by wysłać listu. Na kopercie musisz podać imię, nazwisko i adres, a to
    już dane identyfikujące indywidualnie człowieka.

  • 7. Data: 2003-03-28 14:43:15
    Od: "Joanna Grynfelder" <j...@g...pl>

    Dziekuję za zainteresowanie sprawą. btw wysłałam pisemko do Generalnego
    Inspektora Ochrony Danych o oficjalną opinię, żeby mieć na przyszłość
    podkładkę na piśmie.

    pozdrawiam serdecznie i życzę miłego weekendu

    Asia

  • 8. Data: 2003-03-28 19:44:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A jak już dostaniesz tę odpowiedź, to można liczyć na jakieś info. Pewnie na
    priv, bo wątek już na serwerze wygaśnie. Wdzięczny bym był. Może się kiedyś
    przydać jeszcze.

  • 9. Data: 2003-04-02 06:50:54
    Od: "Joanna Grynfelder" <j...@g...pl>

    Witam,
    oczywiście. Dam znać. Bo jednak niepokoją mnie te dane wrażliwe i ich
    bezpieczeństwo. A jak wiesz, kobieca intuicja......
    :))))

    pozdrawiam

    Aśka