  • 21. Data: 2011-01-25 08:45:00
    Temat: Re: GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Na zadnym z nich nie da się odpalić nic innego, niż mają w swojej pamięci
    > :-)

    Ale można odpalić coś czego wcześniej w tej pamięci nie było. Choćby
    aktualizację oprogramowania, ale równie dobrze zupełnie inne oprogramowanie.

  • 22. Data: 2011-01-25 08:53:19
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "olo" <o...@o...pl>

> [...]
    > nawigacji
    > albo interfejs odbiornika GPS. Możesz też użyć tych urządzeń jak zwykłego
    > odbiornika i odczytająć dane o lokalizacji z jego z portu komunikacyjnego.
    > Odbiornik GPS, używany w monitoringu pojazdów nie interpretuje danych
    > tylko
    > je rejestruje i/lub okresowo wysyła do centrum. Wielce pradopodobne że
    > istnieje
    > zapis z dokładnością do kilku metrów każdej sekundy śladu pojazdu w
    > urządzeniu i
    > znacznie rzadziej aktualizowany ślad w systemie monitoringu.

    Ten zapis jest z dokładnością zwykle do kilku metrów ale konkretne pomiary
    mogą mieć znacznie mniejszą dokładność. Może być nawet tak, że gps podaje
    dokładność przyzwoitą a naprawdę jest mniejsza z powodu zakłócającego
    odbicia. Tak samo pomiary fotoradaru mogą być obarczone całkiem dużym błędem
    jeśli np. nie zostanie prawidłowo rozstawiony.

  • 23. Data: 2011-01-25 09:57:29
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "niusy.pl"

    > Ten zapis jest z dokładnością zwykle do kilku metrów ale konkretne pomiary
    > mogą mieć znacznie mniejszą dokładność.
    Z praktyki, bo czasami zapisuję i analizuję ślady narciarskich czy
    rowerowych eskapad, pomyłki o więcej niż kilka metrów (są wyraźnie widoczne
    jako nagłe uskoki z dotychczasowej trajektorii) bywają naprawdę sporadyczne
    i łatwe do wyłapania w serii zapisów.

    pzdr
    olo

  • 24. Data: 2011-01-25 10:19:39
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "niusy.pl"

    > Przecież widząc zagrożenie zwalnia się. W sekundę można zwolnić ... ze
    > 30km/h.
    Wymagana w badaniach technicznymi hamulców jest zdolność do zmniejszenia
    przyspieszenia o conajmniej 4m/s^2 dla motocykli 5m/s^2 dla samochodów
    osobowych i 7m/s^2 dla pozostałych. Odpowiada to zmniejszeniu prędkości o
    ok. 14,4, 18 i 25,2 km/h. Tylko zbadana zdolność do hamowania 7m/s^2 dotyczy
    pustego pojazdu a jego załadunek i ew. przyczepa/naczepa znacznie tę
    zdolność obniża.

    >GPS podaje zwykle dane o pozycji co sekundę, prędkość ... może też. Nie
    >mówię o całym systemie nawigacyjnym bo to bez znaczenia, może pokazać
    >cokolwiek, kwestia algorytmu przetwarzania danych z GPS. Nade wszystko ...
    >te dane zwykłego GPS są podawane z bliżej nieokreśloną dokładnością,
    >urządzenie podaje szacunkową dokładność, ale rzadko informacja ta jest
    >gdziekolwiek przechowywana.
    Tutaj jesteś w grubym błędzie, faktycznie ze względu na koszt transmisji w
    sieciach komórkowych pojazd przesyła dane rzadko chociaż w niektórych
    systemach może je wysyłać na każde żądanie centrum monitoringu. Lokalnie
    system bywa że oprócz szczegółowej ścieżki rejestrowane są dane o otwieraniu
    wlewu paliwa, dla wywrotek położenia kosza itp.

    pzdr
    olo

  • 25. Data: 2011-01-25 11:33:13
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "olo" <o...@o...pl>

> [...]
    > widoczne jako nagłe uskoki z dotychczasowej trajektorii) bywają naprawdę
    > sporadyczne i łatwe do wyłapania w serii zapisów.

    Daruj ... poruszając się jedną drogą w te i we w te możesz mieć regularne 10
    metrów przesunięcia.

  • 26. Data: 2011-01-25 11:41:37
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "olo" <o...@o...pl>

> [...]
    > system bywa że oprócz szczegółowej ścieżki rejestrowane są dane o
    > otwieraniu wlewu paliwa, dla wywrotek położenia kosza itp.

    No i co z tego, że monitoring floty obejmuje więcej niż pozycję ? Nic Ci to
    nie da jak pomiary z samego GPS nie są wystarczająco dokładne. A bezwględnej
    dokładności tych odczytów żaden producent nie zapewni bo z natury działania
    GPS nie da się tego zrobić. Jeśli Ty nawet nie próbujesz uwzględnić
    zgłaszanej przez GPS szacowanej dokładności to co tu mowić o kilkumetrowej
    dokładności. No i było o jakichś stacjach referencyjnych. Jak dla mnie
    ciekawostka.

  • 27. Data: 2011-01-25 12:26:13
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Daruj ... poruszając się jedną drogą w te i we w te możesz mieć regularne
    > 10 metrów przesunięcia.
    Drogi Tomaszu, posiadam fizyczne tracki i jeżeli nie wygładza ich Google
    Earth to twoja opinia o zupełnej probabilistyce błedu pomiarowego GPS jest
    całkowicie błędna. Wygląda bowiem że w serii pomiarów w danym miejscu w
    danych warunkach niedokładność wskazania ma charakter błędu przede wszystkim
    błędu systematycznego. Ponieważ w czasach kiedy usiłowano mnie nauczyć
    metrologi o GPS-ach nikt nie słyszał nie będę wypowiadał się na temat
    metodologi tych pomiarów bo nawet gdyby (w co wątpię) dane były obarczone
    błędem czysto losowym to przykład Google Earth świadczy że do celów
    interpretacyjnych można je doskonale "odszumić".

    pzdr
    olo

  • 28. Data: 2011-01-25 12:46:31
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    > No i co z tego, że monitoring floty obejmuje więcej niż pozycję ?
    To w kontekście twojego przeświadczenia o niezapisywaniu kompletnego śladu
    pojazdu, nie tylko kompletny ślad ale cała masa dodatkowych danych.

    > Nic Ci to nie da jak pomiary z samego GPS nie są wystarczająco dokładne. A
    > bezwględnej dokładności tych odczytów żaden producent nie zapewni bo z
    > natury działania GPS nie da się tego zrobić.
    Poczytaj o Heisenbergu , bezwzględna dokładność nie istnieje w przyrodzie
    nigdzie.
    Jest nawet taki kawał. Kotrola radarowa zatrzymuje Heisenberga z pytaniem -
    Pan wie jak szybko Pan jechał?
    Na co Heisenberg - Nie, ale za to dokładnie wiem gdzie byłem.

    > Jeśli Ty nawet nie próbujesz uwzględnić zgłaszanej przez GPS szacowanej
    > dokładności
    ?????? gdzie tak twierdziłem ????

    >to co tu mowić o kilkumetrowej
    > dokładności.
    Ta jest faktem, i seria takich pomiarów wykonanych co sekunda jest
    wystarczającym dla większości zdarzeń drogowych materiałem dowodowym. Zwróć
    uwagę że błąd dla dowolnego takiego ciągu pomiarów jest tylko conajwyżej
    dwukrotnością błędu pojedyńczego pomiaru. Więc na pewno nie da się udowodnić
    skuteczności hamowania z pomiaru jednego odcinka drogi hamowania, ale na
    pewno można wykazać prawie każde przekroczenie prędkości.

    pzdr
    olo

  • 29. Data: 2011-01-25 16:08:02
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    olo napisał(a) :
    > Użytkownik "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Drogi Tomaszu, posiadam fizyczne tracki i jeżeli nie wygładza ich Google
    > Earth to twoja opinia

    Jest możliwe, że wygładza. Używam logera z pewnej strony i trasa
    oglądana z dwóch różnych opcji jest różna. Jedna z nich wygląda,
    jakby było za mało punktów pomiarowych. Drugi widok przedstawia
    bardziej realistyczną trasę, której widok jest najbardziej zbliżony
    do rzeczywistej.
    Całość korzysta z map Googla.
    Nie twierdzę, że akurat Google wygładza, tylko że jest to możliwe.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 30. Data: 2011-01-25 16:44:20
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd."

    > Nie twierdzę, że akurat Google wygładza, tylko że jest to możliwe.
    To przykład do obejrzenia. Dokładność potwierdza wielokrotnie nakładający
    się ślad jaki przejazd wyciągiem krzesełkowym, trasy przejazdów po szlaku są
    już losowe. Nie bardzo chce mi się samodzielnie analizować źródła.
    http://www.tinyurl.pl?80ljVXys

    pzdr
    olo

    [Człowiek zaczyna używać dopiero wtedy rozumu,
    W oryginale chyba było - działać racjonalnie, gdzy wyczerpie wszystkie
    pozostałe możliwości.