  • 21. Data: 2023-07-21 13:45:38
    Temat: Re: Fikołki prawnicze - cześć pierwsza
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 21 Jul 2023 10:22:14 +0200, m4rkiz wrote:

    > kluczową kwestią jest chyba to kto został oszukany
    >
    > nie "stracił", tylko został "doprowadzony do niekorzystnego rozporządzenia mieniem
    za
    > pomocą wprowadzenia w błąd"
    >
    > bo jeżeli tylko stracił, nieświadomy całej sytuacji - to jednak raczej go okradli
    >
    > w przypadku człowieka można podnosić, że teoretycznie (bo w kauflandzie to nie ta
    skala)
    > kasjerka ma braki na półce które musi pokryć bo została oszukana co do
    sprzedawanego towaru

    Nie ma potrzeby
    Art. 286. § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza
    inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem
    za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub
    niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,

    Mienie moze być cudze.

    > ale jeżeli w proces nie była zaangażowana żadna osoba no to ciężko mówić o
    wprowadzeniu
    > kogoś w błąd

    Wlasnie - wprowadzona w błąd musi byc osoba, np kasjerka, a nie kasa
    :-)

    J.

  • 22. Data: 2023-07-21 16:01:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.07.2023 o 00:28, Kviat pisze:
    > Czy jednak, że zapłaciła za buraki, a chciała wynieść pomidory?
    Wydaje mi się, że raczej należałoby uznać, że zapłaciła za inny towar.
    Teraz pozostaje kwestia, czy celowo, czy przez pomyłkę. Skoro chcą w
    ogóle zarzut stawiać, to zakładam, że mają pomysł na udowodnienie
    celowości działania.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 23. Data: 2023-07-21 16:33:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 21 Jul 2023 16:01:20 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > Teraz pozostaje kwestia, czy celowo, czy przez pomyłkę. Skoro chcą w
    > ogóle zarzut stawiać, to zakładam, że mają pomysł na udowodnienie

    W sklepach pełno kamer, i zakładam, ze nagrało sie cos więcej niz
    wybranie buraków na pomidorach.
    Ochrona mogła też złapac przy wyjsciu.

    Swoją drogą ... a jakby tak komus wredny kawał zrobic, i
    nakleic taką naklejkę na towarze na półce?
    Na kogo wypadnie, na tego bęc :-(

    J.

  • 24. Data: 2023-07-21 17:54:07
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.07.2023 o 09:01, J.F pisze:

    > Takie akcje sa chyba caly czas, tylko jak to zrobi "zwykly czlowiek",
    > to media nie sa zainteresowane.
    >
    > Inna sprawa, ze po co pan sedzia kradnie najdrozsze pendrive z MM ...
    > choroba psychiczna ?

    Albo prokurator co biega nago. W sumie to jak to jest - chorzy
    psychicznie mogą być sędziami albo prokuratorami?

    > Kodeks nie zawsze nadąza za zyciem.

    Nadąża - nawet robert nadąża. Prokurator nie nadąża - a przecież
    prokurator powinien być bardziej kompetentny niż kulson. Wiec skoro nie
    wiadomo o co chodzi to chodzi o krycie dupy kulsonki. Gdyby prokurator
    zachował się profesjonalnie to miałaby zarzuty o przestępstwo. A to się
    kończy wylotem ze służby.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 25. Data: 2023-07-21 19:06:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 21 Jul 2023 17:54:07 +0200, Shrek wrote:

    > Albo prokurator co biega nago. W sumie to jak to jest - chorzy
    > psychicznie mogą być sędziami albo prokuratorami?

    Jak zostawali, to pewnie sie nie wydawali.
    A potem juz nikt nie mógł sprawdzic.

> [...]
    > wiadomo o co chodzi to chodzi o krycie dupy kulsonki. Gdyby prokurator
    > zachował się profesjonalnie to miałaby zarzuty o przestępstwo. A to się

    Ale o co chodzi?
    Przestępstwo oszustwa nie pasuje, Robert podał kolejny artykuł,
    prokurator wolał zostac przy usiłowaniu kradziezy ... przy 15 zl moze
    i dobrze.

    A IMO - wywalic z policji i tak można.

    J.

  • 26. Data: 2023-07-21 19:14:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.07.2023 o 19:06, J.F pisze:

    > Jak zostawali, to pewnie sie nie wydawali.
    > A potem juz nikt nie mógł sprawdzic.

    Znaczy że jak - zostaje prokuratorem, dostaje schozofrenii paranoidalnej
    i oskarża ludzi jak mu głosy podpowiedzą?

    > Ale o co chodzi?
    > Przestępstwo oszustwa nie pasuje, Robert podał kolejny artykuł,
    > prokurator wolał zostac przy usiłowaniu kradziezy ... przy 15 zl moze
    > i dobrze.

    Dla kuslonki dobrze. Natomiast kradzież to jest jak po prostu
    ukradniesz. Tu będzie to oszustwo - problem kasy łatwo pominąć dodając
    jeden do paragrafu.

    > A IMO - wywalic z policji i tak można.

    Chyba nie - nawet jak kogoś by w kiblu zabiła to za mało. A jak zostanie
    skazana za oszustwo to ma wylot chyba z automatu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 27. Data: 2023-07-21 20:45:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.07.2023 o 16:33, J.F pisze:
    > Swoją drogą ... a jakby tak komus wredny kawał zrobic, i
    > nakleic taką naklejkę na towarze na półce?
    > Na kogo wypadnie, na tego bęc ?
    W sklepach samoobsługowych to, że metka na półce nie odpowiada towarowi,
    to akurat częste. Wydaje mi się, że w tej sprawie nie o to chodzi, ze
    ktoś zły kod wpisał. Natomiast nie mam zielonego pojęcia o co chodzi.
    Może najpierw wpisała dobry, a potem celowo inny przykładowo.

    Nie wiem, jak tam to działało. W AUCHAN kod, który masz wpisać na wadze
    masz obok metki. Wydaje mi się, że można się pomylić i wpisać inny, ale
    żeby to było przestępstwo?
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 28. Data: 2023-07-21 23:29:38
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > W sklepach samoobsługowych to, że metka na półce nie odpowiada towarowi,
    > to akurat częste.

    "nakleic taką naklejkę na towarze na półce"

    Napisał, że na towarze. Na towarze znajdującym się na półce.
    A nie, że nakleić na półce.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 29. Data: 2023-07-22 00:20:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.07.2023 o 23:29, Kviat pisze:
    > "nakleic taką naklejkę na towarze na półce"
    > Napisał, że na towarze. Na towarze znajdującym się na półce.
    > A nie, że nakleić na półce.

    Tylko my o pomidorach i burakach tu piszemy. Ale faktycznie, czasem
    bywają jakieś siateczki z kodem. Wydaje mi się jednak, że jeśli
    monitoring nie zarejestruje tego, że klient podmienia kod, to
    postawienie oskarżenia nie jest możliwe.

    Tak się zastanawiam, że można by wydrukować na papierze samoprzylepnym
    etykietę z opisem "pomidor" i kodem EAN buraków. Klient w sklepie szansy
    zorientować się nie ma. Kasjerka powinna zauważyć. Ale na kasie
    samoobsługowej? Sam nie zwracam szczególnej uwagi na te opisy. Zresztą
    chyba mało kto na to zwraca uwagę.

    Jak AUCHAN wprowadził jakieś udziwnienie, że płacąc kartą musisz
    nacisnąć TAK / NIE na jakiś datek, to kilka razy wyszedłem nie płacąc.
    Nie płacąc, bo się karta bez naciśnięcia TAK / NIE nie rozliczała, a ja
    po prostu przykładałem kartę / telefon i wychodziłem nie czekając, jak
    się paragon wydrukuje. Chyba był to powszechny problem, bo zrobili teraz
    bramki i musisz zaczytać kod z wydrukowanego paragonu, by wyjść.

    Te systemy kasowe w AUCHAN mają różne udziwnienia. Przykładowo przy
    niektórych napojach masz na zgrzewce kod osobny od kodu na butelce.
    Czasem to się zaczytuje jako zgrzewka, ale czasem nie. Był czas, że kod
    się nie zaczytał, a klient tego nie zauważył i kasował dalej. W efekcie
    "kradł" zgrzewkę. Teraz skasowanie tego kodu zgrzewki, który nie jest
    czytany jako zgrzewka blokuje dalsze kasowanie i włącza alarm w nadzorze.

    Zdarzało się też na niektórych napojach, że na zgrzewce była etykieta
    jakby z jednostkowego napoju. No i jak nie ogarnąłeś, to kasa kasowała
    jeden napój, zamiast zgrzewki.

    Trudno mi powiedzieć, jaka jest globalna skala tego zjawiska, bo ja
    jeśli się zorientuję, to to prostuję. Ale mam świadomość, ze mogę się
    nie zorientować. Przestępstwa oszustwa, czy kradzieży są umyślnymi
    przestępstwami. To nie może polegać na ściganiu pomyłki.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 30. Data: 2023-07-22 01:43:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-20, m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:
> [...]
    ka-przeklejala-metki-w-sklepie-kuriozalna-decyzja-p,
    nId,6911735#crp_state=1

    > no spoko, ale tam w uzasadnieniu jest ostatnie zdanie, że ze względu na
    automatyzację
    > procesu, zdaniem prokuratora nie mamy do czynienia z oszustwem a próbą kradzieży
    >
    > i ja bym się w sumie zgodził - że jeżeli próbowała wynieść towar, płacąc za jego
    część to
    > 'bardziej' kradła niż oszukiwała
    >
    > z maszyną wendingową wydającą towar po wrzuceniu guzika podobnie, w moim odczuciu
    bardziej
    > kradzież niż oszustwo, oczywiście obie sprawy są dyskusyjne

    Ja mam cały czas te wątpliwości, że za każdą maszyną jednak stoi
    człowiek lub grupa ludzi, więc w sumie czy z użyciem narzędzia (kasa)
    czy bezpośrednio, to jest wprowadzenie w błąd w określonym celu.

    Przykładowo, mamy klienta poczty skonfigurowanego tak, że odrzuca
    podejrzane mejle. Ktos podszywa się pod inną osobę omijając te
    zabezpiecznia. Adresat jest przekonany, że rozmawia z inną osobą i dzięki
    temu np. przesyła oszystowi pieniędze. W myśl dyskutowanej logiki nie ma
    tu oszustwa bo mamy pośrednictwo maszyny i zasadniczo to oszust oszukał
    maszynę.

    Ale też oszustwo polega na wyrobieniu w kimś przekonania, że coś jest
    innym niż jest w rzeczywistości. Czy takie uwiarygdninie pochodzi
    bezośrednio z ust oszusta, czy z okoliczności, które ten stworzył, to
    finalnie ma taki sam cel - doprowadzenie kogoś do niekorzystnego
    rozporządzenia swoim majątkiem.

    --
    Marcin