  • 1. Data: 2007-02-15 16:32:15
    Temat: Fajne odsetki - ustawa antylichwiarska....?
    Od: kasiamach1 <k...@w...pl>

    Sprawa wygląda tak: co miesiąc płacę czynsz. W umowie najmu zawartej w
    maju 2006 jest napisane:

    "zwłoka w płatności czynszu powoduje naliczenie odsetek ustawowych a
    także kary umownej w wysokości 0,4% za każdy dzień zwłoki."

    Czy pomimo ustawy antylichwiarskiej mają prawo mnie obciążać 0,4% za
    dzień zwłoki tylko dlatego, że jest to określone jako kara umowna a nie
    odsetki karne....?

    pozdrawiam
    Kasia

  • 2. Data: 2007-02-15 17:21:26
    Temat: Re: Fajne odsetki - ustawa antylichwiarska....?
    Od: "Dawid" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > zwłoki tylko dlatego, że jest to określone jako kara umowna a nie odsetki

    Jak podpisales umowe to się z tym zgodziłes wiec według mnie tak.

  • 3. Data: 2007-02-15 17:38:13
    Od: kasiamach1 <k...@w...pl>

    Dawid wrote:

    > Jak podpisales umowe to si? z tym zgodzi?es wiec wed?ug mnie tak.

    No tak, ale jeśli umowa zawiera zapis sprzeczny z ustawą, gdzie jest
    mowa o 4 razy kredyt lombardowy maksymalnie (od roku jest to 5,5%), to
    taki zapis, który prowadzi do wzięcia więcej niż 22% licząc rocznie jest
    chyba nieważny....? czyż nie...?
    No chyba, że tutaj kruczkiem jest zwrot "kara umowna"...

  • 4. Data: 2007-02-15 20:38:36
    Od: "Washko" <w...@w...org>

    On 15 Lut, 17:32, kasiamach1 <k...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Czy pomimo ustawy antylichwiarskiej mają prawo mnie obciążać 0,4% za
    > dzień zwłoki tylko dlatego, że jest to określone jako kara umowna a nie

    Kara umowa może zostać zastrzeżona na wypadek niewykonania lub
    nienależytego wykonania świadczenia _niepieniężnego_. W związku z tym,
    że płacenie czynszu jest świadczeniem pieniężnym, to zastrzeżenie kary
    umownej w takiej sytuacji jest bezskuteczne i nie można skutecznie
    domagać się jej zapłaty.

    Pozdrawiam,
    Tomasz Waszczynski
    http://washko.wordpress.com

  • 5. Data: 2007-02-15 20:42:48
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Washko napisał(a):
> [...]
    > że płacenie czynszu jest świadczeniem pieniężnym, to zastrzeżenie kary
    > umownej w takiej sytuacji jest bezskuteczne i nie można skutecznie

    to że coś zostało nazwane karą umowną nie oznacza że nią jest...

    KG

  • 6. Data: 2007-02-15 20:53:05
    Od: "Washko" <w...@w...org>

    On 15 Lut, 21:42, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

    > to że coś zostało nazwane karą umowną nie oznacza że nią jest...
    >
    > KG

    I sądzisz, że powyższy zapis mógłby zostać zinterpretowany jako nie-
    kara umowna? Przecież wówczas zapisy byłyby zupełnie sprzeczne, bo
    oznaczałyby, ze strony zastrzegły za opóźnienie i odsetki ustawowe, i
    odsetki umowne. Taka interpretacja nie byłaby zatem prawidłowa.

    Pozdrawiam,
    Tomasz Waszczynski
    http://washko.wordpress.com

  • 7. Data: 2007-02-15 21:35:51
    Od: "Tomek" <m...@o...eu>

    Użytkownik "Washko" <w...@w...org> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]

    oznaczałyby, ze strony zastrzegły za opóźnienie i odsetki ustawowe, i
    odsetki umowne. Taka interpretacja nie byłaby zatem prawidłowa.

    Czyli dziewczyna powinna napisać że kara umowna się nie należy tylko same
    odsetki ustawowe...?
    Czy że kara umowna jest odsetkami karnymi i dlatego tylko 4x stopa
    lombardowa....? a ustawowe odsetki.....?
    chyba się pogubiłem.....

  • 8. Data: 2007-02-16 11:43:55
    Od: "Andrzej Wróblewski" <a...@b...pl>

    > Kara umowa może zostać zastrzeżona na wypadek niewykonania lub
    > nienależytego wykonania świadczenia _niepieniężnego_.

    Czyli, ze nie moze byc kary umownej / regulaminowej za np. nie zaplacenie
    pradu na czas, albo za niezaplacenie oplaty za prowadzenie konta w banku?
    Moga jedynie naliczac odsetki od sumy naleznosci, ktora powstala wskutek
    nieuiszczenia oplaty? Jezeli tak, to czy moglbym poprosic o przepis?

    Pozdrawiam,

    Andrzej

  • 9. Data: 2007-02-16 19:30:48
    Od: "Washko" <w...@w...org>

    On 16 Lut, 12:43, "Andrzej Wróblewski"
    <a...@b...pl> wrote:

> [...]
    > Moga jedynie naliczac odsetki od sumy naleznosci, ktora powstala wskutek
    > nieuiszczenia oplaty? Jezeli tak, to czy moglbym poprosic o przepis?

    art. 481 i 483 Kc
    Pozdrawiam,
    Tomasz Waszczynski
    http://washko.wordpress.com