  • 11. Data: 2011-03-15 18:02:48
    Temat: Re: Emerytura po zmarłym
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    news:ilntqi$n1v$3@inews.gazeta.pl...

    > a zapis na wypadek śmerci w banku był?
    > po za tym połowę dostała przecież.

    Był. Ale "dyrektora" zupełnie to nie obchodzi. To nie testament i sąd musi
    decydować. Dyrektor nawet nie ma świadomości, że od jakiegoś czasu
    można za zgodą wszystkich spadkobierców załatwić to przez notariusza - musi
    być decyzja sądu i nic innego nie przyjmie.
    Co do pieniędzy. Nic nie dostała, nawet połowy. Bank zablokował w całości do
    czasu ... interpretacji sytuacji przez ich prawników... Dyrektor nie był w
    stanie prawidłowo ....wyliczyć tej połowy.

    dK

  • 12. Data: 2011-03-15 18:04:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/15/2011 12:54 PM, dK wrote:

> [...]
    >
    > I istotnie, dochodzi czasem do sytuacji gdy emeryt umiera przed końcem
    > miesiaca, a ZUS zaraz po rozpoczeciu nowego daje dyspozycje o wypłacie
    > nie wiedząc jeszcze o zaistniałej sytuacji. Ale tu chodziło wyraźnie o
    > emeryturę marcową, a akt zgonu pokazany "dyrektorowi" wskazuję datę 3
    > marca, więc o takiej sytuacji nie moze być mowy.
    >
    > Powołujemy się na taki przepis, bo to obowiazujące w Polsce prawo. Banki
    > nie są wyłączone spod polskiego prawa i nie mogą jego naruszać.
    > Problem również w tym, że Bank jak do tej pory nie powołał się na żaden
    > przepis prawny, poza swoim.... regulaminem.

    było już gdzieś w orzecznictwie, że jeżeli emeryt zmarł w trakcie
    miesiąca, to za ten miesiąc emerytura powinna być wypłacona, nawet jeśli
    śmierć nastąpiła przed dniem wypłaty.

    natomiast nie zmienia to faktu, że ta emerytura jest masą spadkową (w
    przeciwieństwie, np do obowiązku zwrotu jako nienależna)
    I bank zachował się prawidłowo jeśli konto było wspólne. Zablokował
    połowę środków.
    Chyba, że ktoś wskaże przepis mówiący, że ta emerytura nie wchodzi do
    masy spadkowej. (a nie przepis, że nie trzeba tej emerytury zwracać).

  • 13. Data: 2011-03-15 18:07:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/15/2011 1:02 PM, dK wrote:

> [...]
    > całości do czasu ... interpretacji sytuacji przez ich prawników...
    > Dyrektor nie był w stanie prawidłowo ....wyliczyć tej połowy.

    to konto było wspólne czy indywidualne?

  • 14. Data: 2011-03-15 18:48:55
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    > to konto było wspólne czy indywidualne?

    wspólne

  • 15. Data: 2011-03-15 18:55:11
    Od: "dK" <c...@w...pl>

> [...]
    > Chyba, że ktoś wskaże przepis mówiący, że ta emerytura nie wchodzi do masy
    > spadkowej. (a nie przepis, że nie trzeba tej emerytury zwracać).

    No własnie ten przepis z ustawy o FUS według wyraźnie wskazuje odbiorcę
    takiej emerytury.
    Określa dokałdnie że chodzi o te osoby, kóre prowadzą "wspólne gospodarstwo
    domowe" a nie spadkobierców.
    W sytuacji gdyby emeryt był samotny, to spadkobiercy nie mieliby żadnych
    praw do tej emerytury. Ona stanowi łącznik pomiędzy emeryturą za pełny
    miesiąc zycia a rentą rodzinna, która jest uruchamiana jako decyzja ZUS w
    terminie 30 dni od żłożenia Rp-2.
    Ustawodawcy chodziło w tym przepisie, by nagle nie doszło do dziury w
    bieżacym utrzymaniu wciąż istneijacego gospodarstwa domowego. To co wyprawia
    bank uderza w to.

    dK

  • 16. Data: 2011-03-15 19:54:50
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    Dnia 2011-03-15 19:55, Użytkownik dK napisał:

> [...]
    > Ustawodawcy chodziło w tym przepisie, by nagle nie doszło do dziury w
    > bieżacym utrzymaniu wciąż istneijacego gospodarstwa domowego. To co

    Pytanie uzupełniające na tym wspólnym koncie była tylko ta sporna
    emerytura czy coś więcej i rząd wielkości tego więcej ?

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2011-03-15 21:29:17
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    > Pytanie uzupełniające na tym wspólnym koncie była tylko ta sporna
    > emerytura czy coś więcej i rząd wielkości tego więcej ?

    Były jeszcze jakieś kwoty, ale koszty pogrzebu pokrywały to co tam było na
    dzień śmierci, nawet po uwzględnieniu zasiłku.
    Banku, a raczej tego "dyrektora" nie interesują koszty pogrzebu. Faktury
    oczywiście są.

    dK

  • 18. Data: 2011-03-15 22:08:01
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    Dnia 2011-03-15 22:29, Użytkownik dK napisał:

> [...]
    > na dzień śmierci, nawet po uwzględnieniu zasiłku.
    > Banku, a raczej tego "dyrektora" nie interesują koszty pogrzebu. Faktury

    To nie jest odpowiedź na moje pytanie.
    Bank skoro został powiadomiony o zgonie blokuje konto lub połowę
    zawartości konta małżeńskiego dla spadkobierców. I robi to zgodnie
    z przepisami. Gdyby ma koncie była tylko ostatnia renta to można by
    powołując się na przepis który tyle męczyliście wnioskować o
    odblokowanie. Jeśli w momencie zablokowania środków było dwukrotnie
    więcej niż ta renta to bank zrobił słusznie i nie zawracajcie
    dyrektorowi głowy bo nie macie podstaw, fakt nie mania na pogrzeb,
    nagrobek czy jeszcze coś innego taką podstawą nie jest.

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2011-03-15 22:50:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/15/2011 1:48 PM, dK wrote:

    > wspólne

    no to połowa salda do wzięcia, druga połowa do masy spadkowej.
    o zapisie na wypadek śmierci przy koncie wspólnym nie ma mowy.

  • 20. Data: 2011-03-15 22:53:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/15/2011 1:55 PM, dK wrote:

> [...]
    > Ustawodawcy chodziło w tym przepisie, by nagle nie doszło do dziury w
    > bieżacym utrzymaniu wciąż istneijacego gospodarstwa domowego. To co

    No wiec proszę po raz kolejny o podanie jakiegokolwiek orzecznictwa po
    za twoim własnym.