  • 1. Data: 2011-03-14 16:57:27
    Temat: Emerytura po zmarłym
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Problem wygląda tak: umiera emeryt, za ten miesiąc otrzymuje emeryture
    przelewaną na wspólne konto małżonków.

    Bank blokuję otrzymane pieniądze i zezwala wdowie na wypłatę połowy
    pieniędzy zostawiając to na postępowanie spadkowe. Jak to się ma do
    przepisu:

    "Art. 136. 1. W razie śmierci osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia
    określone ustawą, świadczenia należne jej do dnia śmierci wypłaca się
    małżonkowi, dzieciom, z którymi prowadziła wspólne gospodarstwo domowe, a w
    razie ich braku - małżonkowi i dzieciom, z którymi osoba ta nie prowadziła
    wspólnego gospodarstwa domowego, a w razie ich braku - innym członkom
    rodziny uprawnionym do renty rodzinnej lub na których utrzymaniu pozostawała
    ta osoba."

    ustawy o FUS?

    dK

  • 2. Data: 2011-03-14 19:34:34
    Temat: Re: Emerytura po zmarłym
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "dK" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prowadziła wspólnego gospodarstwa domowego, a w razie ich braku - innym
    > członkom rodziny uprawnionym do renty rodzinnej lub na których utrzymaniu

    Nijak. ZUs wypłacił przecież. Bankowi chodzi o to, że wspólne konto stanowi
    masę spadkową.

  • 3. Data: 2011-03-15 07:17:08
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

> [...]
    > prowadziła wspólnego gospodarstwa domowego, a w razie ich braku - innym
    > członkom rodziny uprawnionym do renty rodzinnej lub na których utrzymaniu

    I zgodnie z w/w artykułem Ustawy o Emeryturach i Rentach z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych ta wypłata emerytury nie wchodzi w masę spadkową.
    Idź do banku i grzecznie poproś ich aby Ci pokazali ustawę (nie wewnetrzne
    przepisy banku) w której pisze że ta wypłata wchodzi w skład masy spadkowej.

    pozdr

  • 4. Data: 2011-03-15 10:39:02
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Danusia" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Idź do banku i grzecznie poproś ich aby Ci pokazali ustawę (nie wewnetrzne
    > przepisy banku) w której pisze że ta wypłata wchodzi w skład masy

    No właśnie tak to interpretowałem. A bank nie chce o tym słyszeć.
    Zarządałem pisemnej odpowiedzi w imieniu wdowy uzasadnienia odmowy wypłaty.
    Problem w tym, że dyrektor tego oddziału posługuje się wyłącznie regulaminem
    i nie zna się na prawie, a jeśli są wątpliwości, to trzeba czekać na
    odpowiedź od ich radcy prawnego. Nie wiem, czy nie uznać tego za dręczenie
    ponad 80-letniej kobiety pozbawionej teraz zupełnie środków do życia.
    To co miała poszło na pogrzeb. Zasiłki pogrzebowe spadły od poczatku marca,
    ale koszty pogrzebu nie. Nie interesowały też dyrektora oddziału koszty
    pogrzebu, które chyba również nie wchodzą w masę spadkową.

    dK

  • 5. Data: 2011-03-15 14:38:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/15/2011 2:17 AM, Danusia wrote:
    > I zgodnie z w/w artykułem Ustawy o Emeryturach i Rentach z Funduszu
    > Ubezpieczeń Społecznych ta wypłata emerytury nie wchodzi w masę spadkową.

    z wyzej wymienionego artykułu to nie wynika, po za faktem, ze "sie
    wypłaca" a nie zatrzymuje w ZUS lub żąda zwrotu".
    Do kogo to bedzie nalezało w tym artykule opisane nie jest.
    Masz coś wiecej na poparcie swojej tezy? Mozliwe, ze jest jak piszesz
    ale przydałoby sie ciut wiecej.

  • 6. Data: 2011-03-15 14:40:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/15/2011 5:39 AM, dK wrote:

> [...]
    > marca, ale koszty pogrzebu nie. Nie interesowały też dyrektora oddziału
    > koszty pogrzebu, które chyba również nie wchodzą w masę spadkową.

    a zapis na wypadek śmerci w banku był?
    po za tym połowę dostała przecież.

  • 7. Data: 2011-03-15 16:19:55
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

> [...]
    > Do kogo to bedzie nalezało w tym artykule opisane nie jest.
    > Masz coś wiecej na poparcie swojej tezy? Mozliwe, ze jest jak piszesz ale

    Nie trzeba nic więcej, przepis tej ustawy jest jednoznaczny. Emeryture
    wypłaca się emerytowi lub najbliższym. Listonosz przynosi a ZUS nie żąda
    zwrotu - bank jest tylko pośrednikiem. Przepis tej ustawy wyraźnie mówi że
    stosowany jest w przypadku śmierci emeryta i nie ma żadnej innej ustawy
    która precyzowałaby że ta emerytura wchodzi w skład masy spadkowej.
    Proponuję aby do banku oficjalnie wysłać pismo przedprocesowe, lub
    skorzystać z skargi do Związku Banków.

    pozdr

  • 8. Data: 2011-03-15 16:57:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/15/2011 11:19 AM, Danusia wrote:
    > Użytkownik "witek"<w...@g...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Nie trzeba nic więcej, przepis tej ustawy jest jednoznaczny.

    a masz jakies orzecznictwo. bo dla mnie jasny nie jest. patrz na końcu.

    > Emeryture
    > wypłaca się emerytowi lub najbliższym.

    co nie znaczy ze po wypłaceniu najbliszym emerytura ta jest własnością
    najblizszych.
    Tak samo jeśli coś ci "wypłacę", wcale nie znaczy, ze to jest twoje
    jeśli nie ma innej podstawy określającej, że to jest twoje.

    analogicznie do przelewu bankowego.
    to ze znajdzie sie na twoim koncie, wcale nie znaczy ze masz do tego prawo.

    > Listonosz przynosi a ZUS nie żąda
    > zwrotu - bank jest tylko pośrednikiem.
    no właśnie. to jest podstawa do nieżądania zwrotu ale nic po za tym.
    jak najbardziej spadkowcy mogą domagać się połowy tej kasy, którą
    trzymasz w rękach.

    > Przepis tej ustawy wyraźnie mówi że
    > stosowany jest w przypadku śmierci emeryta

    ale stosowany do czego?

    > i nie ma żadnej innej ustawy
    > która precyzowałaby że ta emerytura wchodzi w skład masy spadkowej.

    jak nie ma jak jest.
    kodeks cywilny dokłdnie precyzuje co jest masą spadkową.
    i jakoś wyjątku tam nie widzę.

    lepiej mi znajdz przepis/interpretacje/orzecznictwo które mówią że ta
    emerytura nie wchodzi w skład masy spadkowej.

    bo KC wyraźnie mówi, że wchodzi.

    > Proponuję aby do banku oficjalnie wysłać pismo przedprocesowe, lub
    > skorzystać z skargi do Związku Banków.

    ee, takie tam strasznie.

    zeby było jasne:
    ja nie twierdzę, że nie masz racji
    ja tylko sprzeciwiam się stwierdzeniu, że z przepisu "jasno wynika".
    bo dla mnie jasno nie wynika, wiec jeśli możesz to podrzuć coś wiecej
    niż przepis, zeby przekonać niedowiarka.

  • 9. Data: 2011-03-15 17:16:26
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    Dnia 2011-03-15 17:19, Użytkownik Danusia napisał:

> [...]
    > która precyzowałaby że ta emerytura wchodzi w skład masy spadkowej.
    > Proponuję aby do banku oficjalnie wysłać pismo przedprocesowe, lub

    Dlaczego uważasz że pieniądze na tym koncie to emerytura a nie
    masa spadkowa którą bank zabezpiecza zgodnie z innymi przepisami
    dla spadkobierców ?
    I nie bardzo rozumiem dlaczego powołujecie się na inny przepis
    niż ten zastosowany przez bank.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-03-15 17:54:02
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Użytkownik "RadoslawF" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dla spadkobierców ?
    > I nie bardzo rozumiem dlaczego powołujecie się na inny przepis

    Jest tytuł wpłaty. Przy każdej wpłacie jest zaznaczone. W tym przypadku, ze
    jest to emerytura za taki i taki okres.
    Co do tego komu ZUS tą ostatnią emeryturę przekazuje określa się w ZUSie .
    Składa się przy tym druk zdaje się Rg-28.
    Taki druk był złożony. ZUS w tym przypadku zachował sie prawidłowo.
    Dyrektor stwierdził nawet że ta emerytura się nie należy ale jak mam
    wątpliwości, to proszę złożyć reklamację.

    I istotnie, dochodzi czasem do sytuacji gdy emeryt umiera przed końcem
    miesiaca, a ZUS zaraz po rozpoczeciu nowego daje dyspozycje o wypłacie nie
    wiedząc jeszcze o zaistniałej sytuacji. Ale tu chodziło wyraźnie o emeryturę
    marcową, a akt zgonu pokazany "dyrektorowi" wskazuję datę 3 marca, więc o
    takiej sytuacji nie moze być mowy.

    Powołujemy się na taki przepis, bo to obowiazujące w Polsce prawo. Banki nie
    są wyłączone spod polskiego prawa i nie mogą jego naruszać.
    Problem również w tym, że Bank jak do tej pory nie powołał się na żaden
    przepis prawny, poza swoim.... regulaminem.

    dK