  • 1. Data: 2007-12-11 07:03:30
    Temat: Dziwaczne kary w prawie rzymskim
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Cytuję za:
    http://wiadomosci.onet.pl/1455319,2678,kioskart.html
    ''Umieszczone tam tablice groziły "stercorariis" &#8211; pozostawiającym odchody
    &#8211; drastycznymi konsekwencjami, na przykład... karnym zgwałceniem.''

    O rzucaniu do zagrody lwów słyszałem, ale karne zgwałcenie?
    Kto tą karę wykonywał?
    To pachnie niemal subkulturą więzienną.

    WM

  • 2. Data: 2007-12-11 17:06:15
    Temat: Re: Dziwaczne kary w prawie rzymskim
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    WM <c...@g...pl> napisal:
> [...]
    > &#8211; drastycznymi konsekwencjami, na przykład... karnym zgwałceniem.''
    > O rzucaniu do zagrody lwów słyszałem, ale karne zgwałcenie?

    Kat. Byli chetni.

    W szczegolnosci tez prawo rzymskie zakazywalo karania smiercia dziewic
    wiec takowe byly przed smiercia gwalcone. Ciekawe prawo...
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2007-12-11 19:13:51
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek_P <Z...@c...edu.pl> napisał(a):
    > ody
    >
    > Kat. Byli chetni.

    Czy była kara karnego zgwałcenia?
    Być może to tylko formuła typu 'jak kogo złapię to mu nogi z d. powyrywam'.

    Nie znam pełnego wykazu kar stosowanych w Starozytnym Rzymie.
    Wiem, że istniało straszne prawo nakazujące zabicie wszystkich
    niewolników z domu ich pana zabitego w nieznanych okolicznościach.

    Przykłady z rzymskiego 'Prawa XII tablic' :
    http://www.strefarzymu.one.pl/prawo/legesduodecim.ht

    Dziecko, które urodzi się zniekształcone, ma zostać szybko zabite.

    Jeśli kradzież zostanie przeprowadzona nocą, a właściciel zabije
    włamywacza, będzie uważane, że zrobił to słusznie.

    Osoba, której udowodni się winę dania fałszywego świadectwa, zostanie
    zrzucona ze Skały Tarpejskiej.

    Karą będzie ścięcie dla każdego sędziego legalnie wyznaczonego, któremu
    udowodni się branie łapówek za przychylne werdykty.

    Zdrada: ten, który kolaborował z publicznymi wrogami, lub wydał obywatela
    publicznym wrogom będzie musiał ponieść karę ścięcia.

    Pozdrawiam WM

    P.S.
    Usługi katowskie w dawnych czasach i ich cennik robią wrażenie:
    http://olesnica.nienaltowski.net/Rodzaje_kar.htm