-
11. Data: 2013-04-04 17:58:19
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Osobnik posiadający mail a...@l...SPAM_PRECZ.com napisał(a) w poprzednim
odcinku co następuje:
>> Widze Andrzejku ze wiesz, iz w jakims kosciolku bija dzwonki ale nie
>> wiesz dokladnie w ktorym - wiec badz tak dobry i nie wpieprzaj sie
>> miedzy wutke a zakonske...
>
> Zakońske... Czyżbyś była pracownikiem jednej z tych masarni, co
> wołowinę fałszowała końską padliną? ;->
>
To chyba był cleowy błąd dla dodatkowego podkreślenia *wpieprzania się*.
bo nie wierzę, że ktoś może takie nomen omen *końskie byki* walić ;-)
--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
Windows 95 - 32bit extensions and a graphical shell for a 16bit patch
to an 8bit operating system originally coded for a 4bit microprocessor,
written by a 2bit company, that can't stand 1bit of competition.
-
12. Data: 2013-04-04 17:58:20
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Osobnik posiadający mail a...@l...SPAM_PRECZ.com napisał(a) w poprzednim
odcinku co następuje:
> Kupujesz taką samą oponę i ją zakładasz. Ma być taka sama konstrukcja na
> jednej osi. A nie identyczne zużycie
A jeżeli takich opon o takim biezniku się już nie produkuje?
Swoją drogą skąd wymóg, żeby po obu stronach były opony o takim samym
biezniku?
Czy inny układ byłby niebezpieczny?
A zwłaszcza w samochodach wyposażonych w ABS?
--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Jeżeli wydaje się, że wszystko działa dobrze,
to znaczy, że coś przeoczyłeś." Ed Murphy
-
13. Data: 2013-04-04 18:33:15
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: witek <w...@g...pl.invalid>
Andrzej Lawa wrote:
>
> Niby dlaczego, skoro zniszczona tylko jedna?
>
Nie, zniszczone są dwie bo były parą.
Tylko wiocha jeżdzi na jednej starej i jednej nowej oponie na jednej osi.
-
14. Data: 2013-04-04 19:25:27
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>
W dniu 04.04.2013 17:58, Budzik pisze:
> To chyba był cleowy błąd dla dodatkowego podkreślenia *wpieprzania się*.
> bo nie wierzę, że ktoś może takie nomen omen *końskie byki* walić ;-)
Dlaczego nie? Na pierwszy rzut oka jakiś klon animki albo stokrotki...
-
15. Data: 2013-04-04 19:29:22
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>
W dniu 04.04.2013 18:33, witek pisze:
> Andrzej Lawa wrote:
>>
>> Niby dlaczego, skoro zniszczona tylko jedna?
>>
>
> Nie, zniszczone są dwie bo były parą.
>
> Tylko wiocha jeżdzi na jednej starej i jednej nowej oponie na jednej osi.
Tylko debil jeździ na oponach tak zjechanych, że założenie jednej
fabrycznie nowej powoduje wyczuwalny dryf.
-
16. Data: 2013-04-04 19:33:03
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>
W dniu 04.04.2013 17:58, Budzik pisze:
>> Kupujesz taką samą oponę i ją zakładasz. Ma być taka sama konstrukcja na
>> jednej osi. A nie identyczne zużycie
>
> A jeżeli takich opon o takim biezniku się już nie produkuje?
A jeśli opon pasujących do danej felgi już się nie produkuje?
A jeśli felg pasujących do danego samochodu już się nie produkuje?
;->
> Swoją drogą skąd wymóg, żeby po obu stronach były opony o takim samym
> biezniku? Czy inny układ byłby niebezpieczny?
Ogólnie pewnie nie, ale jak założysz drastycznie różne (np. bieżnik
błotno-śniegowy na jedno koło i semi-slick na drugie, to będziesz miał
wesoło).
> A zwłaszcza w samochodach wyposażonych w ABS?
Nie zgłupieje? Ludzie z ABSami mają problemy przy hamowaniu jak jedno
koło jest na normalnym mokrym asfalcie, a drugie na wymalowanym pasku
"zebry".
-
17. Data: 2013-04-04 19:34:00
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>
W dniu 04.04.2013 16:57, Helenka pisze:
> Andrzejku drogi; na codzien poruszam sie Skoda Superb rocznik 2011. Po
No i?
> 90.000km na wymiane nie kupilam oponek za 200-300zl/szt tylko po 1500zl/szt
Możesz wydać nawet milion - starzenia oraz zużycia nie powstrzymasz.
[ciach]
> Poza tym, przed uszkodzeniem opony auto prowadzilo sie prosto, swietnie
> trzymalo sie drogi - po uszkodzeniu i wymianie opony - sciaganie na bok;
> wymiana drugiej opony - auto znow sie prosto prowadzi.
Jeśli uszkodzenie było wynikiem wpadnięcia w dziurę, to nie przyszło ci
do głowy, że nie tylko opona mogła wymagać "regulacji"?
-
18. Data: 2013-04-04 20:35:17
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>
W dniu 04.04.2013 17:51, Robert Tomasik pisze:
> wyposażony w kontrolę trakcji, o tyle na napędzanej załozenie jednej
> opony zamiast dwóch spowoduje, że przez cały czas będzie pracował
> mechanizm różnicowy. Pytanie o ile.
Mechanizm różnicowy i tak pracuje cały czas. Nie wierzę, że jedziesz
cały czas idealnie prosto bez najmniejszego ruchu kierownicą.
> By to policzyć muszę Cie wtajemniczyć w termin tzw. średnicy
> dynamicznej. To taki wirtualny wymiar uywzględniający w oponie jej
Jeszcze raz napiszesz coś takiego, to ja zacznę cię przy każdej okazji
złośliwie wtajemniczać w straszne skomplikowane zawiłości polskiej
ortografii, OK? I nie piszę o powyższej literówce.
> ugięcie i rozmiar podczas normalnej eksploatacji. Teoria mówi, że
> promień dynamiczny wynosi 0,97 wysokości opony oraz promienia obręczy.
Wow, no proszę, jaka straszna tajemnica - opona się ugina pod
obciążeniem. Dawno się o tym dowiedziałeś?
> Przykładowo dla opony 16" 195 x 65 ten promień dynamiczny będzie wynosił
> zatem:
> 0,97*(16*25,4/2 + 195 * 0,65) = 0,97*(203,2+126,75) = 320 mm
> Czyli nowa opona będzie miała obwód Obw=2*pi*r = 2011 mm, czyli nieco
> ponad dwa metry. Opona, której bieżnik zużył się o 2 mm bedzie miała
> obwód: 1998 mm. Niby zaledwie 13 mm mniej. No ale daje to jeden
> dodatkowy obrót koła na każde 154 obroty, czyli przejechane 300 metrów!
Mhm. Nawet zakładając że wzór na obwód koła nadal działa dostatecznie
dobrze - zauważ, że dzięki ugięciu, które obejmuje także sam bieżnik,
koło przestaje być koliste - daje to różnicę dwóch metrów pomiędzy
kołami na każde 300 metrów.
Policzysz promień skrętu, jaki to daje?
[ciach]
> Kontrola trakcji będzie to postrzegać jako poślizg tego większego. ABS
> też. Mechanizm różnicowy będzie cały czas pracował nadrabiajac jeden
> obrót na 300 metrów.
Wg mnie przeszacowałeś różnicę w "skutecznym" obwodzie (bieżnik też się
ugina - mniej zużyty bardziej), przeceniasz tę niewielką różnicę na tor
jazdy (już umiarkowany boczny wiatr bardziej z kursu zbije) i
zapomniałeś o jeszcze jednym drobiazgu... (patrz niżej)
> Reasumując w tym zakresie niestety sie z Tobą nie zgodzę.
>
> Co do reszty, to pewnie sporo racji masz. Jeśli gość koniecznie chce
> mieć jednakowe, to zamiast jednej nowej spokojnie kupi dwie podobne do
> siebie używki o zużyciu zbliżonym do tej rozwalonej, jeśli zużycie opony
> było na tytle duże, że ma to znaczenie. W ogóle, to jestem zwolennikiem
...tylko po co tak kombinować, jak bieżnik można po prostu sobie
zeszlifować i tak wyrównać, jeśli koniecznie chcesz ;)
> wymieniania nie para mi opon, a po prostu wszystkich czterech w
> samochodzie, ale to już zupełnie inna sprawa.
Jeśli różnica w wysokości bieżnika powoduje wyczuwalne różnice, to znak
że pozostałe stare opony też są już do wymiany.
-
19. Data: 2013-04-04 21:26:26
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: witek <w...@g...pl.invalid>
Andrzej Lawa wrote:
> W dniu 04.04.2013 18:33, witek pisze:
>> Andrzej Lawa wrote:
>>>
>>> Niby dlaczego, skoro zniszczona tylko jedna?
>>>
>>
>> Nie, zniszczone są dwie bo były parą.
>>
>> Tylko wiocha jeżdzi na jednej starej i jednej nowej oponie na jednej osi.
>
> Tylko debil jeździ na oponach tak zjechanych, że założenie jednej
> fabrycznie nowej powoduje wyczuwalny dryf.
>
>
nie musi być zjechana żeby było czuć różnicę w jeździe.
Szczególnie w samochodach lepszej klasy. Ja mam zalecaną zmianę
wszystkich czterech opon jednocześnie i do tego wymaganą rotacje kół co
3 miesiace.
Jak się jeździ starym złomem to faktycznie nie czuc różnicy.
-
20. Data: 2013-04-04 21:44:21
Temat: Re: Dziura w drodze
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości
news:kjkh55$th$1@node2.news.atman.pl...
>W dniu 04.04.2013 17:51, Robert Tomasik pisze:
>
>> wyposażony w kontrolę trakcji, o tyle na napędzanej załozenie jednej
>> opony zamiast dwóch spowoduje, że przez cały czas będzie pracował
>> mechanizm różnicowy. Pytanie o ile.
>
> Mechanizm różnicowy i tak pracuje cały czas. Nie wierzę, że jedziesz cały
> czas idealnie prosto bez najmniejszego ruchu kierownicą.
Pewnie, że tak, ale tu masz tak, jakbyś czały czas po łuku jeździł, a nie
po prostej.
>
>> ugięcie i rozmiar podczas normalnej eksploatacji. Teoria mówi, że
>> promień dynamiczny wynosi 0,97 wysokości opony oraz promienia obręczy.
>
> Wow, no proszę, jaka straszna tajemnica - opona się ugina pod
> obciążeniem. Dawno się o tym dowiedziałeś?
Pewnie ze ćwierć wieku temu, albo lepiej - ale wóczas miał to być mój
zawód, a dopuszczam, że osoby nie zajmujące się tym profesjonalnie mogą nie
wiedzieć.
>
>> Przykładowo dla opony 16" 195 x 65 ten promień dynamiczny będzie wynosił
>> zatem:
>> 0,97*(16*25,4/2 + 195 * 0,65) = 0,97*(203,2+126,75) = 320 mm
>> Czyli nowa opona będzie miała obwód Obw=2*pi*r = 2011 mm, czyli nieco
>> ponad dwa metry. Opona, której bieżnik zużył się o 2 mm bedzie miała
>> obwód: 1998 mm. Niby zaledwie 13 mm mniej. No ale daje to jeden
>> dodatkowy obrót koła na każde 154 obroty, czyli przejechane 300 metrów!
>
> Mhm. Nawet zakładając że wzór na obwód koła nadal działa dostatecznie
> dobrze - zauważ, że dzięki ugięciu, które obejmuje także sam bieżnik,
> koło przestaje być koliste - daje to różnicę dwóch metrów pomiędzy kołami
> na każde 300 metrów.
No właśnie dlatego liczy sie promień dynamiczny, a nie liczy tego normalnie
zwymiarów geometrycznych.
>
> Policzysz promień skrętu, jaki to daje?
Zależy od rozstawu kół.
>
> [ciach]
>
>> Kontrola trakcji będzie to postrzegać jako poślizg tego większego. ABS
>> też. Mechanizm różnicowy będzie cały czas pracował nadrabiajac jeden
>> obrót na 300 metrów.
> o ewentualnie wyznaczyć Wg mnie przeszacowałeś różnicę w "skutecznym"
> obwodzie (bieżnik też się ugina - mniej zużyty bardziej), przeceniasz tę
> niewielką różnicę na tor jazdy (już umiarkowany boczny wiatr bardziej z
> kursu zbije) i zapomniałeś o jeszcze jednym drobiazgu... (patrz niżej)
No właśnie po to był ten tajemniczy "promień / średnica dynamieczne". To
nie jest zaden realnie mierzalny wymiar. Można go ewentualnie
doświadczalnie wyznaczyć. No i zakłądając, ze ten mniej zużyty by się mniej
uginał, to różnica by przecież wyszła jeszcze większa.
>
>> Reasumując w tym zakresie niestety sie z Tobą nie zgodzę.
>>
>> Co do reszty, to pewnie sporo racji masz. Jeśli gość koniecznie chce
>> mieć jednakowe, to zamiast jednej nowej spokojnie kupi dwie podobne do
>> siebie używki o zużyciu zbliżonym do tej rozwalonej, jeśli zużycie opony
>> było na tytle duże, że ma to znaczenie. W ogóle, to jestem zwolennikiem
>
> ...tylko po co tak kombinować, jak bieżnik można po prostu sobie
> zeszlifować i tak wyrównać, jeśli koniecznie chcesz ;)
Jaki sens miałoby szlifowanie bieżnika i czy znasz jakiś praktyczny sposób
relizacji takiego zabiegu?
>
>> wymieniania nie para mi opon, a po prostu wszystkich czterech w
>> samochodzie, ale to już zupełnie inna sprawa.
> Jeśli różnica w wysokości bieżnika powoduje wyczuwalne różnice, to znak
> że pozostałe stare opony też są już do wymiany.
>
No przecież o tym właśnie napisałem.