  • 61. Data: 2010-10-14 14:28:31
    Temat: Re: Dzień Nauczyciela - dzień wolny od pracy
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/14/2010 9:14 AM, Krzysztof wrote:
    > "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > A co w tym dziwnego? Np. pani Iksińska uczy polskiego tylko w klasach
    > szóstych, a Igrekowska tylko w klasach piątych.
    > Kto powiedział, że jedną klasę przez 3 lata ma uczyć ta sama
    > nauczycielka przedmiotowa?

    ministerstwo i kuratoria w swoich wytycznych dla dyrektorów szkół?

    gdybasz, czy w twojej szkole rzeczywiscie nauczyciele zmieniają się co
    roku? Kto dyrektorce taki plan w kuratorium podpisał?

    > Naprawdę nie rozumiem, gdzie leży problem.

    wiec po co ta dyskusja skoro nie rozumiesz.

    > Wyobraź sobie, że rok szkolny 2009/2010 nie skończył się w czerwcu, lecz
    > trwa nadal. Obowiązuje cały czas ten sam plan lekcji.
    > Jedyna różnica jest taka, że w danej klasie są inne dzieci, niż były
    > wcześniej, ale przecież nie ma to najmniejszego znaczenia. Nic poza tym
    > się nie zmieniło.
    > Oczywiście zakładając, że liczba klas też nie uległa zmianie, ale w
    > wielu szkołach w istocie nie zmienia się ona latami.
    > Gdzie pojawia się jakiś problem, bo ja go naprawdę nie widzę.

    > Najlepsze są zawsze najprostsze rozwiązania ;-)

    gdybasz,
    pogdybaj tak przed dyrektorem szkoły, niech ci raz da ułozyć plan zajęć.
    albo sam sobie wymyśl szkołe i ułóż do tego plan.

    > Ale to nie jest argument.
    > Ludzie rozwiązują w swoich firmach znacząco bardziej skomplikowane
    > zadania, niż ułożenie planu zajęć szkolnych.

    serio? to ty niedługo nobla dostaniesz.
    no popatrz, a mądre głowy z tytułem profesorskim jednak uważają inaczej.

    o pierwszy z brzegu jaki wpadł mi w googlach
    http://rawski.zpt.tele.pw.edu.pl/pl/system/files/Wyk
    lad%207.pdf

    tu masz przykłady tak banalnie prostych zadan, ze w firmach rozwiązuje
    się znacznie bardziej skomplikowane.
    na stronie 15 znajdziesz przykład banalnego problemu układania planu
    zajęć zaklasyfikowanego do problemów np-zupełnych.
    O problemach np-zupełnych, tak trywialnych jak kolorowanie krajów na
    mapie poczytaj już sobie sam.

  • 62. Data: 2010-10-14 14:28:58
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Wyobraź sobie, że rok szkolny 2009/2010 nie skończył się w czerwcu, lecz
    > trwa nadal.

    Następny tuman, co gada na czym się nie zna.
    No, u niejakiego Krzysztofa to wprawdzie jakby norma...
    Do wiadomości niekapujących - rok szkolny nie kończy się w czerwcu. Rok
    szkolny kończy się zawsze tak samo: 31 sierpnia. Ustawowo!

    --
    Jotte

  • 63. Data: 2010-10-14 14:30:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/14/2010 9:16 AM, Olgierd wrote:

    > W znanych mi przypadkach -- polonistkom ;-)

    widać nie mają nauczciela plastyki na etacie.

  • 64. Data: 2010-10-14 15:04:08
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 14.10.2010 16:14, Krzysztof pisze:
    > Kto powiedział, że jedną klasę przez 3 lata ma uczyć ta sama
    > nauczycielka przedmiotowa?

    Zdrowy rozsądek? Gdy nasza (już teraz ś.p.) matematyczka się
    pochorowała, jedna z klas miała zmienianego matematyka co roku. Efekt --
    matura dużo gorzej poszła niż zazwyczaj.

    Zmiany nauczycieli są zawsze ostatecznością i wpływają negatywnie na
    poziom nauczania (pomijam oczywiście, że zmiana nastąpiła na zasadzie
    ,,wymieniamy dupiatego na dobrego'')

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 65. Data: 2010-10-14 15:21:29
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 14.10.2010 15:37, Olgierd pisze:
    > Na całkowicie przeciwnym biegunie są nauczyciele ZPT, różnych muzyk i
    > plastyk, etc. -- oraz książęta, czyli wuefiści.

    wuefiści dla odmiany prowadzą różne zajęcia pozalekcyjne, kluby sportowe
    etc. Zresztą nie wiem do czego zmierzasz. Że taki wuefista mało pracuje?
    No może mało. Dla odmiany ma dużo większą odpowiedzialność i inne
    problemy (jak choćby z oskarżeniami o dotyk lub brakiem zaplecza
    sportowego w sporej części szkół i koniecznością organizowania np. zajęć
    polegających na bieganiu wokoło szkoły albo po okolicznym osiedlu, co
    zwłaszcza zimą takie sobie jest).

    Poza tym, proszę przyłożyć czas pracy do zarobków.

    Każdy zawód ma plusy i minusy. Nauczyciele mają na plus dużo wolnych
    dni.Ale taki np. prawnik ma na plus muczos dolaros i osobne wille dla
    siebie, żony, psa i kanarka. Np. jak zamieniałem mieszkania, to Pan
    Notariusz skasował chyba coś koło 1000zł za umowę zamiany z krzywego
    szablonu nadzierganego nieudolnie w wordzie przez asystentkę.

    Jeżeli uważasz, że wuefista jest księciem, to zostań wuefistą i tyle.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 66. Data: 2010-10-14 15:40:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/14/2010 10:21 AM, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
    > Poza tym, proszę przyłożyć czas pracy do zarobków.

    mi wyszlo, ze przykladajacy sie nauczyciel dyplomowany z 15 letnim
    stazem ma 18 zl/na godzine brutto.

    zapytajcie stazyste, tylko ostroznie, bo moze sie albo popłakać, albo
    dać wam w zęby.

  • 67. Data: 2010-10-14 15:45:06
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 14.10.2010 14:00, Michal Jankowski pisze:

    > Zajęcia sie koncza ok.22 czerwca, znani mi nauczyciele wracaja do
    > szkoly ok. 28-30 sierpnia. Dwa pelne miesiace jak obszyl, nawet
    > doliczajac pare dni pracy po zakonczeniu roku.

    No i? I to jest właśnie plus tego zawodu. Dla mnie istotny, dlatego go
    wybrałem. Jeżeli dla ciebie również, to też go wybierz, a nie zazdrość.
    Łatwo się szuka plusy różnych zawodów i ich zazdrości. Wiadomo:
    Najlepiej mieć tyle wolnego co nauczyciel, emeryturę jak mundurowi,
    wypłatę jak premier, a odpowiedzialność zawodową jak bezrobotny.

    Tak przy okazji, właśnie czytam Ciekawe Czasy Pratchetta i jestem na
    stronie 79:

    -- Nie zaczynałem jako barbarzyńca. Kiedyś byłem nauczycielem w szkole.
    [...] Ale zrezygnowałem i postanowiłem zarabiać na życie mieczem.
    -- Ale... no... przecież... niedostatki, straszliwe zagrożenia,
    codzienne narażanie życia...
    Saveloy ucieszył się wyraźnie.
    -- Więc pan też kiedyś uczył w szkole?

    Marudnym nauczycielom polecam więc dołączenie do Srebrnej Ordy Cohena,
    ale z drugiej strony, marudnym nienauczycielom polecam przejrzenie za i
    przeciw i ewentualną zmianę zawodu na nauczycielski, jeśli bilans
    wyjdzie na +. Bo marudzić, że inny ma lepiej, to takie jakieś k-wa polskie.

    Około 30 minut, a i tak robią to uczniowie. Przynajmniej u nas.
    Wychowawca tylko potem sprawdza.

    Generalnie nauczyciel nie ma tak źle, jak to malują ZNPowcy, którzy są
    wrzodem na tyłku nauczycielstwa i tylko podburzają naród przeciwko
    nauczycielom. Ale też nie ma tak wspaniale, jak to malują Komentarze na
    Onecie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 68. Data: 2010-10-14 16:00:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/14/2010 10:40 AM, witek wrote:

    > mi wyszlo, ze przykladajacy sie nauczyciel dyplomowany z 15 letnim
    > stazem ma 18 zl/na godzine brutto.
    >
    > zapytajcie stazyste, tylko ostroznie, bo moze sie albo popłakać, albo
    > dać wam w zęby.

    tak przy okazji, na czasie.

    http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/439512,nauczyc
    iele_polonista_pracuje_wiecej_niz_matematyk.html

    Badania na temat pracy nauczycieli matematyki przeprowadził Instytut
    Filozofii i Socjologii PAN na zlecenie międzynarodowej organizacji
    International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

    Eksperci zbadali czas i warunki pracy ponad 1000 nauczycieli matematyki
    ze szkół podstawowych i gimnazjów. Efekt? ,,W przeciętnym tygodniu pracy
    nauczyciele matematyki spędzają w szkole 26 i pół godziny. (...) Poza
    czasem spędzanym w szkole nauczyciele dodatkowo pracują również poza
    szkołą. W grupie nauczycieli gimnazjów ilość tego czasu wynosi 15
    godzin" - czytamy we wnioskach raportu.

    To daje średnio 41,5 godziny pracy. Badanie zostało przeprowadzone pod
    koniec 2008 r., a od września 2009 r. MEN dołożyło nauczycielom kolejną
    godzinę dydaktyczną.

    Od września 2010 będzie jeszcze jedna dodatkowa godzina pracy. - To w
    sumie daje około 44 godziny - wskazuje Jolanta Gałczyńska, dyrektor
    Biura Zarządu Głównego ZNP. W jej ocenie nauczyciele przedmiotów
    humanistycznych mogą na swoje obowiązki przeznaczać jeszcze więcej
    czasu. - Chociażby sprawdzenie klasówek z języka polskiego wymaga więcej
    czasu niż prac z matematyki - wyjaśnia Gałczyńska.

    Jak rozkłada się czas pracy nauczycieli? Średnio w tygodniu prowadzą 19
    lekcji, resztę czasu w szkole poświęcają na zajęcia indywidualne z
    uczniami, zajęcia wyrównawcze oraz koła zainteresowań. Praca w domu to:
    planowanie i przygotowanie do zajęć - 4 godziny w tygodniu. Tyle samo
    trwa sprawdzanie kartkówek i klasówek. Sprawdzanie prac domowych to
    kolejne 2 godziny, 2,5 godziny to doskonalenie zawodowe, a półtorej
    czynności administracyjno-sprawozdawcze.

    Od kilku miesięcy pedagogiczne związki zawodowe domagają się od resortu
    edukacji przeprowadzenia gruntownych badań czasu pracy nauczycieli. Ze
    wstępnych ustaleń próby miały rozpocząć się na jesieni tego roku.
    Najpewniej jednak się nie rozpoczną, bo do tej pory nie udało się
    ustalić nawet metodologii badań. - O wiele łatwiej jest dokładać
    obowiązków nauczycielom, kiedy społeczeństwo myśli, że pracują oni 18
    godzin tygodniowo, bo tyle wynosi ich pensum - twierdzi Gałczyńska.
    Faktycznie, reforma kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami
    edukacyjnymi przewiduje, że nauczyciele będą teraz musieli dodatkowo
    zajmować się np. wstępną diagnozą dzieci, a na lekcjach indywidualizować
    pracę z każdym uczniem, który tego wymaga.

  • 69. Data: 2010-10-14 17:05:22
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał

    > ministerstwo i kuratoria w swoich wytycznych dla dyrektorów szkół?

    Ale to jest umotywowane w jakiś logiczny sposób, czy po prostu stworzono
    wytyczne i trzeba się ich trzymać.

    > gdybasz, czy w twojej szkole rzeczywiscie nauczyciele zmieniają się co
    > roku?

    Bywa, że się zmieniają.
    Panią od historii mają już trzecią z kolei, rok po roku inna.
    Choć poprzednie pracują i mają się dobrze.

    > wiec po co ta dyskusja skoro nie rozumiesz.

    Dżiiis, bo CHCĘ zrozumieć.

    > serio? to ty niedługo nobla dostaniesz.

    Za takie rzeczy niestety nie dają.

    > o pierwszy z brzegu jaki wpadł mi w googlach
    > http://rawski.zpt.tele.pw.edu.pl/pl/system/files/Wyk
    lad%207.pdf

    Nie wchodzi mi ta strona, więc się nie odniosę.

> [...]
    > na stronie 15 znajdziesz przykład banalnego problemu układania planu
    > zajęć zaklasyfikowanego do problemów np-zupełnych.

    Czyli jeśli np. system rachunkowo-finansowy dla firm pokroju Philips
    Lighting jest wyjątkowo skomplikowany i tęgie głowy się nad nim męczą, to
    znaczy, że dla firmy Józek i Synowie też nie da się stworzyć niczego bez
    wysiłku ;-)
    Zadałem proste pytanie - czy jeśli szkoła jest na tyle stabilna, że co roku
    nic się w niej nie zmienia (oprócz nazwisk dzieci w klasach), to czy
    naprawdę nie można stworzyć stałego grafiku lekcji tak, by ani sobie ani
    innym nie utrudniać życia. Może się faktycznie nie da (wytyczne z
    kuratorium traktowane jak dogmat), ale to trzeba było od razu tak mówić, a
    nie tłumaczyć, że to nie takie proste.

    K.

  • 70. Data: 2010-10-14 17:39:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/14/2010 12:05 PM, Krzysztof wrote:
    > "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał

    > Ale to jest umotywowane w jakiś logiczny sposób, czy po prostu stworzono
    > wytyczne i trzeba się ich trzymać.

    z punktu widzenia prawa jako wytyczne,których trzeba się trzymać.
    Z punktu widzenia logiki, bardzo dobrze, że tak jest.
    Żonglerka nauczycielami, do których dzieciaki się już przyzwyczaiły nie
    wypływa dobrze na ich naukę. Szczególnie jeśli trace dobrego na rzecz
    gorszego.

    > Bywa, że się zmieniają.
    > Panią od historii mają już trzecią z kolei, rok po roku inna.
    > Choć poprzednie pracują i mają się dobrze.

    to bywa, czy się zmieniają. bo wg. twojego założenia wszyscy powinni sie
    zmieniać co roku.
    Powodu zmiany nauczycielki historii ciężko wydedukować. może jakieś
    powody były.

    > Dżiiis, bo CHCĘ zrozumieć.

    wiesz, miałem takiego profesora na uczelni.
    Przychodził student na konsultacje, dostawał na wejściu kilka
    podstawowych pytań.
    Jak nie potrafił na nie odpowiedziec to wylatył za drzwi z informacją,
    że przyszedł nieprzygotowany na konsultacje.

    to ty chcesz dyskutować, czy chcesz się nauczyć? bo to zupełnie inna sprawa.

    > Za takie rzeczy niestety nie dają.

    oj dają dają i miałbyś zagwarantowaną pierwszą pozycję i 100% szans, że
    go dostaniesz.

    lad%207.pdf

    > Nie wchodzi mi ta strona, więc się nie odniosę.

    bo to nie strona tylko pdf do ściągnięcia.
    w zależności od przeglądarki albo ci się otworzy jak masz acrobat reader
    zainstalowany, albo zaproponuje ci zapisanie pliku.
    Próbuj dalej.

> [...]
    > kuratorium traktowane jak dogmat), ale to trzeba było od razu tak mówić,
    > a nie tłumaczyć, że to nie takie proste.

    nie, nie da sie.

    problem jest jeszcze bardziej skomplikowany, bo nalezy do klasy
    problemów nierozwiązywalnych.

    to znaczy, że nie istnieje algorytm, który byłby w stanie rozwiązać
    problem w rozsądnym czasie. przy czym "rozsądny" jest zdefiniowany jako
    bardzo duża liczba lat.

    google i wpisać problem np-zupełny
    albo dopisz jeszcze układanie planu lekcji. Doktorat z tego jest
    najprostszy do zrobienia.

    oczywiście jak wprowadzisz pewne dodatkowe założenia to rozwiązania
    istnieją, ale nawet przy zwykłej szkole okazują się one zbyt "ciasne"
    aby program komputerowy potrafił sobie z tym sensownie poradzić.

    To jak to robi dyrektor? Ano właśnie poluzowując założenia, czyli
    zmieniając nauczyciela, wpakowując mu 4-ta godzinę okienka, albo łącząc
    klasy na w-f.

    I dobry dyrektor jest w tanie ułożyć plan w kilka dni.
    Tylko, żeby za rok identyczny plan funkcjonował, to musiałbyś zmieniać
    wychowawcę w każdej klasie co roku i mieć dokładnie taką samą liczbę
    grup na w-f. jak ci się trafi liczniejsza klasa chłopców, to za rok,
    twój plan szlag trafił.
    A przestawić jednej klasy po prostu sie nie da, bo albo nie masz
    nauczyciela, albo nie masz sali.

    A planu, gdzie co roku nauczyciele się zmieniają w każdej klasie nikt o
    zdrowych zmysłach w kuratorium nie zatwierdzi.

    najprościej jest się przekonać samemu. Weź zdefiniuj sobie trochę klas,
    trochę sal, trochę nauczycieli i spróbuj i poupychać.
    daj znać za kilka dni jak ci idzie.