  • 1. Data: 2011-02-23 07:40:06
    Temat: Dwóch właścicieli rachunku bankowego - jeden umier
    Od: "Jacek" <j...@g...pl>

    Co się dzieje w takiej sytuacji? Matka założyła sobie konto w banku i tam
    zgromadziła jakieś fundusze. W pewnym momencie zrobiła syna współwłaścicielem.
    Syn z konta nie korzysta(nic nie uzupełnia, nie pobiera). Co się dzieje w
    systuacji, gdy umrze syn? Czy pieniądze z tego konta lub ich część wchodzą w
    skład masy spadkowej po synie i dziedziczą po nim: dzieci, żona, i fundusze
    matki zostaną w ten sposób uszczuplone?

  • 2. Data: 2011-02-23 08:29:01
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    Jacek pisze:
> [...]
    > konta lub ich część wchodzą w skład masy spadkowej po synie i
    > dziedziczą po nim: dzieci, żona, i fundusze matki zostaną w ten sposób

    Spokojnie. Macki tzw. "sprawiedliwości" sięgają daleko i mają dużą
    pamięć materiału.
    Nawet, jeśli współwłaściciel konta coś wypłaci po śmierci drugiego, to i
    tak go prędzej czy później dopadną i będzie się musiał wyspowiadać
    co-do-grosza.

    --

    Dziękuję.
    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2011-02-23 08:58:22
    Od: "Jacek" <j...@g...pl>

    Bardzo dziękuję za wypowiedź SQwiel'owi . Ale komu współwłaściel ma się
    spowiadać: fiskusowi, innym spadkobiercom, czy spowiednikowi? Moje pytanie
    dotyczy czego innego.
    Pozdrawiam
    Jacek

  • 4. Data: 2011-02-23 09:01:04
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-23 09:58, Jacek pisze:
    > Bardzo dziękuję za wypowiedź SQwiel'owi . Ale komu współwłaściel ma się
    > spowiadać: fiskusowi, innym spadkobiercom, czy spowiednikowi? Moje
    > pytanie dotyczy czego innego.

    Sprawdź dokładnie w regulaminie banku dotyczącym prowadzenia kont
    bankowych. Poza tym nie jestem pewien, czy na pewno chodzi o
    "współwłaściciela" czy "upoważnionego" bo to zasadniczo zmienia sytuację.

    --
    MZ

  • 5. Data: 2011-02-23 13:33:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/23/2011 1:40 AM, Jacek wrote:
> [...]
    > konta lub ich część wchodzą w skład masy spadkowej po synie i dziedziczą
    > po nim: dzieci, żona, i fundusze matki zostaną w ten sposób uszczuplone?

    co do zasady zakłada się, że środki na koncie wspólnym są wspólne, więc
    po śmierci syna połowa środków na koncie będzie masą spadkową
    podlegającą dziedziczeniu.
    Jeśli matka twierdzi, że to nie są jego pieniądze to musi to wykazać
    przed sądem w trakcie sprawy o stwierdzenie nabycia spadku.
    Czyli np. z historii konta wykazac,że jednye wpływy pochodzą z jej
    dorobku, np emerytura, pensja itp itd.

    po to się robi pełnomocnicka, a nie współwłaściciela, żeby nie było
    takich klocków.

  • 6. Data: 2011-02-23 21:35:28
    Od: "Jacek" <j...@g...pl>

    Dziękuję Ci Witku za tak jasną i zrozumiałą odpowiedź. To chyba wyczerpuje
    temat. Ale patrząc na to z drugiej strony to chyba pełnomocnictwo wygasa z
    chwilą śmierci właściciela. I tak źle i tak niedobrze.
    Pozdrawiam
    Jacek

  • 7. Data: 2011-02-23 21:49:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/23/2011 3:35 PM, Jacek wrote:
    > Ale patrząc na to z drugiej strony to chyba pełnomocnictwo wygasa z
    > chwilą śmierci właściciela
    o ile w pełnomocnictwie nie zapisano, że nie wygasa.

    Wbrew pozorom umowa rachunku bankowego nawet dla osoby indywidualnej tez
    nie wygasa z autmoatu jeśli tego nie zapisano np. w regulaminie.

  • 8. Data: 2011-02-24 13:11:47
    Od: "wiatrak" <w...@y...pl>

    > o ile w pełnomocnictwie nie zapisano, że nie wygasa.

    Wskaż mi w PL taki bank, w którym ustanowisz pełnomocnictwo niewygasajace po
    śmierci właściciela. Z chęcią założę tam konto.

    wiatrak

  • 9. Data: 2011-02-24 14:11:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/24/2011 7:11 AM, wiatrak wrote:

    > Wskaż mi w PL taki bank, w którym ustanowisz pełnomocnictwo
    > niewygasajace po śmierci właściciela. Z chęcią założę tam konto.

    a po co w banku?
    u notariusza.