  • 11. Data: 2010-10-19 13:42:19
    Temat: Re: Dwa razy po pół etatu.
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 19-10-2010 10:33, wodnik pisze:
    > Drugie pytanie niejako przy okazji, to jak jest ze zwolnieniem lekarskim
    > w przypadku choroby lub opieką na dziecko?
    > Jak ja dostaję zwolnienie, to lekarz wpisuje do formularzu ZUS ZLA NIP
    > pracodawcy.
    > Jak to jest w przypadku pracy 2x po pół etatu? Żona powinna dostać dwa
    > formularze, po jednym dla każdego pracodawcy i uprzedzać o takiej
    > sytuacji lekarza?
    > Czy wystarczy formularz z NIPEM jednego pracodawcy, żeby drugi też go
    > honorował?

    Musi poprosić o dwa zwolnienia, każde na inny zakład pracy.
    Lekarze marudzą bo dwa razy więcej roboty, ale nie mogą odmówić.

    To nie jest kwestia honorowania przez pracodawcę, pracodawca może być
    aniołem a przepisy są przepisami.

    Zwolnienie daje pracodawcy prawo do 'zatrzymania' składek ZUS
    społecznych od wynagrodzenia chorobowego. W razie kontroli z ZUS musi
    mieć oryginały zwolnień z właściwym NIPem, na dowód że miał o tego prawo.
    A jeszcz poważniejsza spraw jest z zasiłkiem chorobowym - jeżeli wypłaca
    ZUS to każdy zakład pracy musi osobno złożyć druk Z-3 z załączonym
    oryginałem zwolnienia a ZUS osobno nalicza zasiłek z tytułu każdej umowy.
    A jeżeli to duży pracodawca i wypłaca zasiłki samodzielnie, to w razie
    kontroli z ZUS musi mieć komplet oryginalnych zwolnień ZLA na podkładkę
    każdego wypłaconego zasiłku, bo wypłaca nie swoje pieniądze.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 12. Data: 2010-10-19 18:09:37
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "wodnik" <w...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > żonę w delegacje na kilka dni, w tym czasie będzie nieobecna w drugiej. O
    > ile w tej drugiej firmie nie robią większych problemów i może wziąć urlop
    > lub odpracować godziny w późniejszym terminie, to szefostwo firmy, która
    > wysyła ją w delegację oczekuje dosyć szybkiego załatwienia sprawy podczas
    > delegacji i chcą żeby pracowała tam po 8 godzin bez dodatkowego
    > wynagrodzenia, bo podobno w wysyłając kogoś w delegacje można tak zrobić.
    > Czy faktycznie tak jest, że będąc w delegacji można pracować więcej niż
    > jest zapisane w umowie o pracę, w dodatku bez wynagrodzenia za ten czas?
    Tak. Jest to możliwe nawet bez bycia w delegacji i nazywa się pracą w
    godzinach nadliczbowych.
    Reguluje to art. 151 i nast. KP.
    Ale uwaga - należy z góry zadbać o jasność zasad ewidencji czasu pracy oraz
    zwracam uwagę na art. 151^2.
    Ustalenia doradzam poczynić w formie pisemnej (można zacząć od żądania
    wydania polecenia na piśmie).
    Skalkulowałbym, czy opłaca się tow. małżonce jechać na tę delegację borąc
    pod uwagę poza wszystkimi względami finansowo-prawnymi także i aspekt
    przyszłościowy. Jak pojedzie, to oni mogą to chcieć powtórzyć i ciekawe jak
    długo druga firma "nie będzie robić większych trudności".

    Tak.

    --
    Jotte

  • 13. Data: 2010-10-19 18:46:18
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl>

    > Ani śmieszna ani celne.
    >
    > Kolega nie pisał, że zona za mało śpi, za to pisał, że w drugiej firmie ma
    > wziąć urlop albo odpracować czas tej delegacji.

    Napisał też, że "wolne żonie nie jest potrzebne"

    > Logicznym wydaje się brać co dają, skoro nie od niej zależy co odstanie, i
    > mądrze to wykorzystać zamiast się dąsać.

    Ale oni nic nie dają tylko zabierają i trochę zwracają. Tak jak z ZUS mniej
    więcej.