  • 411. Data: 2023-11-08 22:28:41
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale dopiero przy zgrywaniu, a i to, jeśli to robisz celowo. Podejrzyj
    > sobie dysk rejestratora z Linuksa i nie zawracaj gitary.

    Zabawne, że o tym piszesz;) A co jeśli właśnie to robię służbowo?

    > Przeczytaj moje zdanie, ale ze zrozumieniem. Przemyśl, czy pisałem
    > cokolwiek o wyciąganiu filmu z większą rozdzielczością. Przy czym są
    > różne rejestratory. Samochodowe przykładowo przeważnie filmiki
    > faktycznie zapisują.

    I lunuksowe DVRy również:P

    > Nie mam interesu tłumaczyć Ci jak to działa

    Naprawdę nie musisz mi tłumaczyć:P

    > pewno przekręcisz i będziesz komentował wymyśloną przez siebie bzdurę.

    Przecież komentuję właśnie bzdurę ale wymyśloną przez ciebie:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 412. Data: 2023-11-08 23:25:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.11.2023 o 22:28, Shrek pisze:

    > Zabawne, że o tym piszesz;) A co jeśli właśnie to robię służbowo?

    Cóż. Zawsze mnie wkurzają ludzie, którzy używają argumentu, że lepiej
    wiedzą, bo się na tym znają. To z reguły świadczy o tym, że nie mają
    zielonego pojęcia ani nawet argumentów za swoim poglądem. Przeważnie są
    na takim poziomie, ze jeszcze nie wiedzą, czego nie wiedzą.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 413. Data: 2023-11-08 23:49:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.11.2023 o 21:30, J.F pisze:
    > System operacyjny powinien miec narzędzia pozwalające na zamknięcie
    > pliku po awarii, ale oczywiscie koncówka może zniknąć, a w tym
    > przypadku moze to byc dosc istotne - zeby np zdążyło sie zapisać
    > kto wyłączył zasilanie ?

    Nie bierzesz pod uwagę tego, że tego systemu operacyjnego po awarii może
    po prostu już nie być. Jak zapisujesz klatkę co 1/30 sekundy, to ta na
    1/30 wcześniej jest. W praktyce w wypadku dobrze zaprojektowanego
    monitoringu to spore ograniczenie objętości. Jak masz kamerę gdzieś w
    pustym pomieszczeniu, to system nie zapisuje kolejnej klatki, dokąd suma
    kontrolna obrazu się zgadza. Jak się zmieni, to zapisze.

    Jak archiwizujesz do filmu to system po prostu wyświetla tę jedną klatkę
    przez godzinę. Przy czym rozdzielczość takiej klatki jest większa, niż
    protokół filmu avi, czy mp4 przewiduje. Jak zgrasz filmik, to z tego
    filmiku możesz odzyskać po prostu rozdzielczość filmiku. Ale jak masz
    zapisane te "ramki", to one mają większą rozdzielczość. Czasem może to
    mieć krytyczne znaczenie, bo pozwala na odczytanie numeru rejestracyjnego.

    Jak rejestrator zapisuje do filmiku (są oczywiście takie), to zapisuje
    powiedzmy 3 minuty i to zapisuje. Jak będziesz mieć pecha i rozwali się
    rejestrator w ostatniej sekundzie, to Ci brakuje 3 minut - tych w sumie
    najważniejszych. Ale to są tańsze rozwiązania. I możesz z tego wyciągać
    nawet klatki - są programy zamieniające filmik w klatki.

    Teraz są jeszcze takie systemy, że zapisują w zupełnie obcym Windowsom
    formacie i rejestrator dopisuje do katalogu taki programik, co to
    pozwala na odtwarzanie tego. Najczęściej gdzieś na stronach producenta
    można wówczas znaleźć programik, który wyciąga z tego klatki i o dziwo w
    większej rozdzielczości, niż z filmiku.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 414. Data: 2023-11-09 00:22:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Jeśli przerwiesz w wyniku katastrofy zapisywanie filmiku, to potem się
    > go nie da odczytać, bo plik nie jest zamknięty. Może jest jakiś sposób
    > obejścia tego, ale w każdym razie z pierwszego taki problem się rodzi. I
    > dlatego właśnie wymyślono ten zapis klatek. Tak przynajmniej na
    > szkoleniu wyjaśniał to facet.

    To jest przeszkoda dla przeciętnego uzytkownika, ale nie dla biegłego.
    Jesli dane są na dysku to można je odczytac. W przypadku niezamknietego
    pliku nie powinno być z tym żadnego problemu.

    Problem jest, ale gdzieindziej - operacje na dysku są prawie zawsze
    buforowane, a to odbywa się w pamieci ulotnej. Jesli system nie zdąrzy
    zrzucić z bufora na dysk, to ta czeście przepada. Z tym, że dotyczy to
    tak samo zdjęć jak i filmu. Mozna co prawda argumentować, że przy
    zdjęciach przepadnie mniej, bo kompresja dużo niższa, ale ma na to wpływ
    sporo różnych czynników i nie wydaje mi się, aby ta róznica, o ile w
    ogóle występuje*, miała wieksze znaczenie praktyczne.

    *) operacje otwierania i zamykania plików są powtarzające się, więc
    pewnie intensywnie buforowane. Mozna sobie wyobrazić sytuacje, gdzie
    przy zdjęciach straci się więcej, bo jest ich tam o rząd większosci
    więcej.

    --
    Marcin

  • 415. Data: 2023-11-09 00:33:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 8 Nov 2023 23:49:09 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Nie bierzesz pod uwagę tego, że tego systemu operacyjnego po awarii może
    > po prostu już nie być.

    Ale dane są. A i system nie powinien sie uszkodzic, choc to róznie
    bywa.

    > Jak zapisujesz klatkę co 1/30 sekundy, to ta na 1/30 wcześniej jest.

    Dane są. Zamknięcie pliku to jeszcze paru zapisów wymaga
    w katalogach itp. Na magnetycznym dysku nie problem, na SSD juz dosć
    spory.

> [...]
    > pustym pomieszczeniu, to system nie zapisuje kolejnej klatki, dokąd suma
    > kontrolna obrazu się zgadza. Jak się zmieni, to zapisze.

    Szumy są. Na pewno sie zmieni. Trzeba czyms mniej czulym porónywac.

    No ale kompresja "filmowa" tez wtedy mało miejsca może zużyć.

> [...]
    > filmiku możesz odzyskać po prostu rozdzielczość filmiku. Ale jak masz
    > zapisane te "ramki", to one mają większą rozdzielczość.

    To mozna tez mniej ambitną kompresję filmową użyć, wyjdzie na to samo
    :-)

> [...]
    > powiedzmy 3 minuty i to zapisuje. Jak będziesz mieć pecha i rozwali się
    > rejestrator w ostatniej sekundzie, to Ci brakuje 3 minut - tych w sumie

    Dane na dysku są, odszukanie może być problemm.

    > najwaĹźniejszych.

    Z tym, ze niekoniecznie ta awaria ma związek z jakims atakiem ..

    > Teraz są jeszcze takie systemy, że zapisują w zupełnie obcym Windowsom
    > formacie i rejestrator dopisuje do katalogu taki programik, co to

    Bo tam akurat wielkich wymagań do systemu plików nie ma, a inne
    systemy mogą być lepsze .

    > pozwala na odtwarzanie tego. Najczęściej gdzieś na stronach producenta
    > można wówczas znaleźć programik, który wyciąga z tego klatki i o dziwo w
    > większej rozdzielczości, niż z filmiku.

    J.

  • 416. Data: 2023-11-09 00:47:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > pliku po awarii, ale oczywiscie koncówka może zniknąć, a w tym
    > przypadku moze to byc dosc istotne - zeby np zdążyło sie zapisać

    Jest darmowe oprogramowanie odzyskujące różne funkcjonalne pliki bez
    udziału systemu plików. Szuka po nagłowkach i metadanych tych plików.

    > Mozna sie tez zabezpieczyc na inne sposoby - np alokujemy miejsce
    > dla kolejnych danych w pliku, zapisujemy wszystkie systemowe dane,
    > a potem tylko wpisujemy dane video.
    > Pomysł raczej na dyski magnetyczne, bo flashe maja swoje inne narowy
    > .. szczególnie, ze w tym "twoim" pomysle jest to samo ryzyko - dane z

    Wystarczy niebuforować operacji dyskowych. Zarżnie się tak pewnie dysk,
    ale więcej ocaleje. Z tym, że jakieś bufory nadal będą, bo operacje na
    tych danej wcześniej są wykonywane.

    > wszyskich klatek będą na dysku, ale zabraknie wpisów o tych plikach.

    Tak jak to opisujesz to problem jest MZ w buforze. Na tyle się na tym
    nie znam, żeby wiedziec jak dokładnie zapisywane są na dysku dane o
    alokacji plików (co niewatpliwie zalezy tez od konkretnego systemu
    plików), ale system siłą rzeczy musi to wiedzieć już przed zapisem.
    Kwestia tylko taka, czy metadane systemu plików są zapisywane przed
    zapisem danych czy po. Zasadniczo chyba się da przed, więc pewnie się
    tak robi.

    > Ale mnie sie cos wydaje, ze rejestrator moze po prostu nie wyrabiac
    > z zapisem kilku/nastu filmów naraz, wiec z załozenia zapisuje sie
    > co n-tą klatkę, a wtedy kompresje "filmowe" gorzej działają, wiec
    > lepiej zapisywać "ciąg zdjęc".

    Rejestratory mają enkodery sprzętowe. Proces kompresji wideo nie odbywa
    się na dysku. Zgaduję, bo ponownie, nie jestem ekspertem, ale pewnie
    enkoder zwraca skompresowane bloki GOP (group of pictures) i dopiero one
    są zapisywane. Jest to dla dysku duzo prostsza operacja niż otwieranie i
    zamykanie pierdyliona plików na sekundę z n-różnych kanałów, gdzie
    obecnie każdy kanał miałby przetworzyć te min. 15-25 plików na sekundę.
    Dla wideo otwarte będzie tylko n-plików (w uproszczeniu) a częstotliwość
    operacji otwierania i zamykania będzie warunkowana założoną wielkością
    pliku wynikowego (np. do 2GB).

    Dodatkowo, dyski z DVR/NVR nie są zwykle odczytywalne w standardowy
    sposób, tzn. mimo, że wiekszość NVR/DVR działa pod Linuksem, standardowy
    Linuks tych dysków na poziomie logicznym nie widzi. Nie chciało mi się
    nigdy w to wnikać, ale najpewniej oznacza to, że albo te dyski są
    szyfrowane, albo system plików jest niestandardowy, zoptymalizowany
    własnie pod prace z cctv.

    --
    Marcin

  • 417. Data: 2023-11-09 00:58:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > zapisane te "ramki", to one mają większą rozdzielczość. Czasem może to
    > mieć krytyczne znaczenie, bo pozwala na odczytanie numeru rejestracyjnego.

    Przyznam, że również pierwsze słyszę. Jak by się to miało odbywać?
    Cudów nie ma, ze przy określonej kompresji nagle ma się więcej danych.

    No chyba, że masz na myśli składanie z grubsza statycznego obrazu z
    n-klatek. A to tak, da się wycisnąć lepszą (formalnie) rozdzielczość,
    ale to nie będzie rozdzielczość jak to zwykle rozumiemy (że nagle z D1
    zrobi się UHD), tylko po lini stosunek sygnału do szumu. Nb. tak
    standardowo działają kamery co lepsiejszych smartfonów.

> [...]
    > najważniejszych. Ale to są tańsze rozwiązania. I możesz z tego wyciągać
    > nawet klatki - są programy zamieniające filmik w klatki.

    O ile są na dysku to nie powinno z tym być problemu.

> [...]
    > pozwala na odtwarzanie tego. Najczęściej gdzieś na stronach producenta
    > można wówczas znaleźć programik, który wyciąga z tego klatki i o dziwo w

    Jestem przekonany, że to nie jest większa rozdzielczość a wspomniana
    redukcja szumów/zniekształceń.

    --
    Marcin

  • 418. Data: 2023-11-09 01:13:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 08 Nov 2023 23:58:13 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Przyznam, że również pierwsze słyszę. Jak by się to miało odbywać?
    > Cudów nie ma, ze przy określonej kompresji nagle ma się więcej danych.

    Kamery maja teraz dosc duze rozdzielczosci, a przy filmach chce się
    mniejsze, bo za duzo danych ..

> [...]
    > zrobi się UHD), tylko po lini stosunek sygnału do szumu. Nb. tak
    > standardowo działają kamery co lepsiejszych smartfonów.

    No ale chyba własnie o to Robertowi chodzi, ze jak jest ciąg zdjęc,
    to mozna tego i poglądowy film zrobic, i dokładną klatke.

    Z filmu i sredniej rozdzielczosci nie zrobisz wysokiej.

    > O ile są na dysku to nie powinno z tym być problemu.

    dane gdzies są na dysku, ale jak system niepoprawnie zamknięty, to nie
    wiadomo gdzie ...

    J.

  • 419. Data: 2023-11-09 01:23:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Bzdura. Widziałeś kiedyś youtuba? Tm się taka magia dzieje, że filmik
    > gra nie wiedzac że jakby za 30 sekund samolot trafił w serwerownię to
    > nie powinien się zacząć odtwarzać 2 minuty temu:P Magia panie kulsonie!

    Takie coś się zdarza. Raz, mam wrażenie, że starsze wersje niektórych
    kontenerów albo i standard kodowania strumieni miały coś takiego, że
    faktycznie wystarczyło urwać plik i typowy "player" nie radził już sobie
    z takim plikiem. Sprawdzałem to kiedyś (10++ lat temu) i problem
    faktycznie był, mętnie kojarzę, ze divx'ami lub czymś na bazie h.263.
    Dwa, że zdarza się, że urządzenie, czy program, zapisuje najpierw w
    swoim wewnetrznym formacie w oddzielnych plikach dla każdego strumienia,
    a dopiero na końcu to multipleksuje. Wtedy nawet jak się plik wydaje
    poprawny to niekoniecznie jest. Z tym, że te dane tam są. Kwestia tylko
    odczytania.

    --
    Marcin

  • 420. Data: 2023-11-09 01:25:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 08 Nov 2023 23:47:13 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Jest darmowe oprogramowanie odzyskujące różne funkcjonalne pliki bez
    > udziału systemu plików. Szuka po nagłowkach i metadanych tych plików.

    I wychodzi mu to lepiej lub gorzej.

> [...]
    > nie znam, żeby wiedziec jak dokładnie zapisywane są na dysku dane o
    > alokacji plików (co niewatpliwie zalezy tez od konkretnego systemu

    W FAT wiedziałem, w Unixie wiedziałem.

    > plików), ale system siłą rzeczy musi to wiedzieć już przed zapisem.

    Ale nie musi tego od razu zapisywac.
    Praktycznie co blok (kilka sektorów), trzeba zapisywac kilka bajtów
    do FAT czy innej tablicy, wypadałoby zmodyfikować długośc pliku - wiec
    nic dziwnego, ze sie to odsuwa, szczegolnie ze zaraz będzie zmienione.
    Ale prawdziwy problem jest na dyskach SSD/Flash.

    W magnetycznym z kolei głowice się urwą :-)

    > Kwestia tylko taka, czy metadane systemu plików są zapisywane przed
    > zapisem danych czy po. Zasadniczo chyba się da przed, więc pewnie się
    > tak robi.

    IMO - niewielka z tego zaleta. Chyba, ze wiesz, ze kolejne dane będą w
    kolejnych sektorach.

> [...]
    > zamykanie pierdyliona plików na sekundę z n-różnych kanałów, gdzie
    > obecnie każdy kanał miałby przetworzyć te min. 15-25 plików na sekundę.

    Ale niektóre monitoringi to mialy np 4 klatki/s na kanał.

> [...]
    > nigdy w to wnikać, ale najpewniej oznacza to, że albo te dyski są
    > szyfrowane, albo system plików jest niestandardowy, zoptymalizowany

    Moze byc mocno niestandardowy i dopasowany do zadania.

    J.