  • 21. Data: 2009-09-04 20:28:19
    Temat: Re: Dowód osobisty w depozyt na czas korzystania z usługi
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ąćęłńóśźż wrote:
    > Powiedz to burmistrzowi dzielnicy W-wa Bemowo, który każe pobierać dowodziki w
    zamian za wtpozyczane "bezpłatnie" rowery wodne ;-))

    powiedz to lokalnej gazecie wyborczej i zobaczysz jak szybko sie skonczy.

  • 22. Data: 2009-09-05 07:15:56
    Od: "Piotr A." <aaapsik@poczta_usun.fm>

    Witam

    > http://www.wiadomosci24.pl/artykul/dowod_osobisty_w_
    zastaw_102871.html

    a tu instytucja panstowa, oficjalnie na stronie informuje:
    http://www.biskupin.pl/asp/pl_start.asp?typ=14&menu=
    25&strona=1

    "Przy wypożyczeniu zostawiacie Państwo w kasie muzeum dowód osobisty,
    paszport bądź inny dokument tożsamości, który zwracamy po oddaniu
    urządzenia. "

    wiec to chyba legalne ?

    Piotr A.

  • 23. Data: 2009-09-05 07:22:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr A. pisze:
> [...]
    >
    > "Przy wypożyczeniu zostawiacie Państwo w kasie muzeum dowód osobisty,
    > paszport bądź inny dokument tożsamości, który zwracamy po oddaniu

    Co to za sposób myślenia? Czy jak urzędnik coś ukradnie, albo kogoś
    zabije, to automatycznie stanie się to legalne?

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2009-09-05 09:42:22
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Liwiusz napisal:
    > Co to za sposób myślenia? Czy jak urzędnik coś ukradnie, albo kogoś
    > zabije, to automatycznie stanie się to legalne?

    Niekoniecznie, ale domniemanie legalizmu dzialan wladz powoduje,
    ze urzednik nie musi ponosic specjalnego wysilku dla wykazania
    legalnosci swoich poczynan.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 25. Data: 2009-09-05 11:54:21
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Piotr A. pisze:

    > wiec to chyba legalne ?

    Jak najbardziej jest legalne dopóki robisz to dobrowolnie. Później dowód
    musi Ci być zwrócony na wyraźne żądanie - dopiero odmowa jest nielegalna.

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 26. Data: 2009-09-05 16:48:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Kocureq pisze:

    > Jak najbardziej jest legalne dopóki robisz to dobrowolnie. Później dowód
    > musi Ci być zwrócony na wyraźne żądanie - dopiero odmowa jest nielegalna.

    Mam inne zdanie - nie można brać dowodu w zastaw, nawet za zgodą
    właściciela. Szczegóły w linku, który już podałem w tym wątku.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2009-09-06 09:19:37
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Mam inne zdanie - nie można brać dowodu w zastaw, nawet za zgodą
    > właściciela. Szczegóły w linku, który już podałem w tym wątku.

    W sensie w tym?
    http://www.wiadomosci24.pl/artykul/dowod_osobisty_w_
    zastaw_102871.html

    Mówią tam o "ustawie o dowodach i zameldowaniach", pewnie chodzi o
    ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych. ( Dz.U. 1974 nr 14 poz. 85)

    Treść jest tutaj:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU19740140085&type=3&name=D19740085Lj.pdf

    Mamy tam:
    Art. 33.
    Dowodu osobistego nie wolno zatrzymywać, z wyjątkiem przypadków
    określonych w ustawie.

    Nie ma nic, jakoby "ustawa o dowodach osobistych i zameldowaniach z 1974
    r. zabrania wykorzystywania tych dokumentów jako zabezpieczenia
    świadczenia i przewiduje odpowiedzialność w trybie przepisów wykroczeniach."

    Nadal uważam, że jeśli dajesz komuś swój dokument dobrowolnie, to dopóki
    nie powiesz "daj mi go z powrotem" a ten ktoś odmówi - nie ma
    "zatrzymywania" dowodu.

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 28. Data: 2009-09-06 19:15:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Kocureq pisze:

> [...]
    >

    > Mamy tam:
    > Art. 33.
    > Dowodu osobistego nie wolno zatrzymywać, z wyjątkiem przypadków

    Oraz kara w art. 55 - Kto zatrzymuje cudzy dowód osobisty, podlega
    karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca, albo karze grzywny.

> [...]
    > r. zabrania wykorzystywania tych dokumentów jako zabezpieczenia
    > świadczenia i przewiduje odpowiedzialność w trybie przepisów

    Ale zabrania zatrzymywać i nie stanowi, że jak zatrzymuje się za
    zgodą, to jest dobrze.

    > Nadal uważam, że jeśli dajesz komuś swój dokument dobrowolnie, to dopóki
    > nie powiesz "daj mi go z powrotem" a ten ktoś odmówi - nie ma
    > "zatrzymywania" dowodu.

    Jak widać praktyka jest inna, sam podajesz linka, gdzie chcą karać
    sklepikarza za posiadanie tych dowodów za zgodą ich właścicieli.

    --
    Liwiusz

  • 29. Data: 2009-09-06 20:57:35
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Ale zabrania zatrzymywać i nie stanowi, że jak zatrzymuje się za
    > zgodą, to jest dobrze.

    A, to jak ja Ci coś dam, to ty mi to zatrzymujesz? :) Znaczy jak daję
    dziewczynie do potrzymania portfel w którym jest dowód to podpada pod
    ten paragraf?

    > Jak widać praktyka jest inna, sam podajesz linka, gdzie chcą karać
    > sklepikarza za posiadanie tych dowodów za zgodą ich właścicieli.

    Linka którego ty wcześniej wkleiłeś? Poza tym nawet go nie czytałem,
    jakoś gazety są średnią wykładnią prawa :)

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \