  • 1. Data: 2006-04-21 01:54:16
    Temat: Doradztwo prawne - projekt ustawy
    Od: stern <s...@p...pl>

    Witam,

    co sądzicie o stworzeniu projektu ustawy o doradztwie prawnym (nazwa
    robocza) i podrzuceniu MinSpr lub Sejmowi do zajęcia się (rzecz jasna w
    reakcji na wyrok TK). Wydaje mi się, że atmosfera jest ku temu
    odpowiednia i warto zadziałać w miarę szybko

    Moje propozycje co do założeń projektu:

    1) ustawa powołuje nową korporację
    2) otwarte dla wszystkich absolwentów prawa;
    3) członkowie (wszyscy) mają prawo reprezentować klientów przed sądem I
    instancji;
    4) członkowie o wyższych kwalifikacjach potwierdzonych wewn. egzaminami
    lub odrębnymi aplikacjami reprezentują przed sądem I i II instancji;
    (wyłączone jest sporządzanie kasacji, udział w post. sąd-adm. do dyskusji)

    Zakres spraw, w których doradca może reprezentować:
    Cywilne, Gospodarcze i Rodzinne (rodzinne tylko w sprawach
    rozpatrywanych w sądzie rejonowym, jako sądzie I instancji)

    Udział w post. kasacyjnym do rozważenia - aczkolwiek. Skoro sędziowie SN
    zaproponowali kiedyś, aby nie wszyscy "fachowi pełnomocnicy" mogli
    sporządzać kasacje - z uwagi na wypisywane w nich głupoty - może warto
    ograniczyć tę możliwość do węższego kręgu osób.

    5) ubezpieczenie OC obowiązkowe
    6) nadzór Izb Doradców Prawnych (własnych) nad wykonywaniem zawodu przez
    członków (przepisy analogiczne jak w innych korporacjach)
    7) doradca prawny jest zawodem zaufania publicznego
    8) oczywiście tajemnica zawodowa - na zasadach ogólnych
    9) własny kodeks etyki
    10) regulacje co do zwrotu kosztów procesu analogicznie jak u adw/rad
    (warto przedyskutować takie zredagowanie kodeksu etyki (później), aby
    "zwrot kosztów procesu" nie stanowił dodatkowego dochodu - imho panowie
    reprezentujący "wysoki poziom" dość mocno wypaczyli sens tej instytucji)

    Uzasadnienie:
    skoro nie chcą nas w innych korporacjach, stwórzmy własną.
    Nie jestem konstytucjonalistą, ale mam cichą nadzieję, że stworzenie 3.
    korporacji nie jest sprzeczne z zasadami demokratycznego państwa prawa
    (art. 2 Konst ;) )

    Czekam na miażdżącą krytykę/podpowiedzi.

    Zacząłem już roboczo nad tym pracować.

    pozdrawiam

    Marcin S.

    co do uwag prywatnych proponuję na adres : stern75 <at> tlen.pl

  • 2. Data: 2006-04-23 20:42:48
    Temat: Re: Doradztwo prawne - projekt ustawy
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    > Moje propozycje co do założeń projektu:
    >
    > 1) ustawa powołuje nową korporację

    A po co?

    > 8) oczywiście tajemnica zawodowa - na zasadach ogólnych

    A jakie są zasady ogólne dotyczące tajemnicy zawodowej?

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 3. Data: 2006-04-23 20:56:44
    Od: Foczken<b...@w...pl>

    Trzeba mieć albo ogromną wiedzę albo jej wyjątkowy brak aby podjąć się pisania
    projektu aktu prawnego.

    Faktycznie nie jestes konstytucjonalistą. Gdybyś był, znałbyś przepisy o
    obywatelskich projektach ustaw

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2006-04-23 20:59:49
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Foczken napisał(a):
> [...]
    > projektu aktu prawnego.
    >
    > Faktycznie nie jestes konstytucjonalistą. Gdybyś był, znałbyś przepisy o

    Czy aby na pewno do mnie piszesz?

  • 5. Data: 2006-04-26 03:20:04
    Od: stern <s...@0...pl>

    Foczken napisał(a):
> [...]
    > projektu aktu prawnego.
    >
    > Faktycznie nie jestes konstytucjonalistą. Gdybyś był, znałbyś przepisy o

    rozumiem, że Was to nie interesuje ;)

  • 6. Data: 2006-04-26 04:10:38
    Od: stern <s...@0...pl>

    Johnson napisał(a):

    > A po co?

    a po to, żeby nikt ustawy nie zaskarżył :P

    > A jakie są zasady ogólne dotyczące tajemnicy zawodowej?

    was tam na sądowej nie uczą myślenia ogólnikami ?
    przeczytaj kilka ustaw przewidujących taj, zaw. i wyciągnij wspólny
    mianownik, będziesz miał odpowiedź

  • 7. Data: 2006-04-26 04:33:50
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    > a po to, żeby nikt ustawy nie zaskarżył :P

    A gdzie jest zapis że ustawa powołująca nową korporację nie może być
    zaskarżona?

    > przeczytaj kilka ustaw przewidujących taj, zaw. i wyciągnij wspólny
    > mianownik, będziesz miał odpowiedź

    Wymagasz od mnie matematyki, a nie prawa.
    Bo według prawie prawa każda tajemnica zawodowa jest inna i nie ma tam
    mianowników, wspólnych czy nie.