  • 61. Data: 2021-12-02 06:46:19
    Temat: Re: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-12-2021 o 23:18, WAM pisze:

    > Wynalazek istnieje od dobrych kilku (5?) lat. A od 2,5 r. można
    > alternatywnie podpisem z e-dowodu osobistego (dowody wydawane od
    > 03.2019).

    Tylko że jak ustaliliśmy, taki podpis nie ma mocy prawnej, w komunikacji
    innej niż z urzędami, lub tam gdzie go specjalnie dopuszczono ustawowo.

    Czy jednak jest inaczej i jest więcej wart, niż nagryzmolenie podpisu
    myszką w pdf?

  • 62. Data: 2021-12-02 15:07:48
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    PeJot napisał(a) :
    > W dokumencie jest jeszcze data edycji, która ma tu znaczenie.

    Co za problem zmienić datę w komputerze? Przed otwarciem pliku do
    edycji.

    Nie wiem, czy dotyczy to też nowszych wersji Excela, ale kiedyś
    wystarczyło tylko otworzyć plik, by jego zawartość uległa zmianie.
    Nie zawartość danych, ale zmieniało sobie jakiś tam swój znacznik i
    pliki już nie były identyczne bit do bita.

    > Ale
    > przyznaję, mechanizm wstawiania skanów podpisów jest prymitywny.

    Bardzo.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 63. Data: 2021-12-02 18:22:33
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-12-02 o 15:07, Zbynek Ltd. pisze:

    > Co za problem zmienić datę w komputerze? Przed otwarciem pliku do edycji.

    Niby racja, ale...

    > Bardzo.

    ...podrobienie podpisu odręcznego, tak aby *z grubsza* przypominał
    oryginał też nie jest jakimś wyczynem.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 64. Data: 2021-12-05 11:53:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Dec 2021 06:46:19 +0100, Cavallino
    <C...@k...pl> wrote:
    > Tylko że jak ustaliliśmy, taki podpis nie ma mocy prawnej, w
    > komunikacji
    > innej niż z urzędami, lub tam gdzie go specjalnie dopuszczono
    > ustawowo.

    Ja umowy z kontrahentami (duże korpo) podpisuję profilem zaufanym, a
    kontrahenci nie są urzędami.

    --
    Marek

  • 65. Data: 2021-12-05 12:06:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Dec 2021 18:22:33 +0100, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    > ...podrobienie podpisu odręcznego, tak aby *z grubsza* przypominał
    > oryginał też nie jest jakimś wyczynem.

    Natomiast wyczynem jest przekonanie sądu, że to nie podpis osoby
    której powinien być (przekonanie by do sprawy powołać biegłego
    grafologa). Niestety w prawie jakoby z rozpędu istnieje tylko
    binarna interpretacja podpisu (jest albo go nie ma). Natomiast
    kwestia problematyczna gdy wzbudza wątpliwość co do rzeczywistego
    aktu woli osoby, którą podpis rzekomo identyfikuje.

    --
    Marek

  • 66. Data: 2021-12-05 12:12:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.12.2021 o 12:06, Marek pisze:

> [...]
    > podpisu (jest albo go nie ma). Natomiast kwestia problematyczna gdy
    > wzbudza wątpliwość co do rzeczywistego aktu woli osoby, którą podpis

    Chyba, ze dana osoba zaneguje jego złożenie. Wówczas ciężar dowodu, ze
    to jednak podpis negującego spoczywa na stronie, która z podpisu wywodzi
    jakiś tam skutek.

    --
    Robert Tomasik

  • 67. Data: 2021-12-05 16:32:30
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-12-2021 o 11:53, Marek pisze:

    > Ja umowy z kontrahentami (duże korpo) podpisuję  profilem zaufanym, a
    > kontrahenci nie są urzędami.

    No ok, ale pytanie zostało bez podpowiedzi - jaką to ma moc prawną?

  • 68. Data: 2021-12-05 16:51:56
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2021-12-05 o 16:32, Cavallino pisze:

    > No ok, ale pytanie zostało bez podpowiedzi - jaką to ma moc prawną?

    Żadną.

  • 69. Data: 2021-12-06 08:45:09
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 05.12.2021 o 16:32, Cavallino napisał:

    > No ok, ale pytanie zostało bez podpowiedzi - jaką to ma moc prawną?

    Taką samą jak każdy inny- kwestia umówienia się. Pozwala natomiast na
    weryfikacje tego, czy ktoś wprowadzał zmiany w dokumencie czy nie.

    Kilkanaście lat temu w jednej firmie, w której pracowałem wprowadziliśmy
    system obiegu dokumentów oparty na naszym własnym centrum, dzięki temu
    mogliśmy użyć podpisów o dłuższym kluczu, nie musieliśmy wykupować
    podpisów kwalifikowanych dla kilkuset pracowników, a ze względu na to,
    że firma miała mniejsze lub większe oddziały w całej Polsce, szybciej
    można było otrzymać dokumenty, podpisać je i przesłać dalej. Wiadomo
    było, kto dokument stworzył, kto zatwierdził itd.
    --
    http://zrzeda.pl

  • 70. Data: 2021-12-06 14:04:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 5 Dec 2021 16:32:30 +0100, Cavallino
    <C...@k...pl> wrote:
    > No ok, ale pytanie zostało bez podpowiedzi - jaką to ma moc prawną?

    Myślę że prawnicy dużych korpo mają ten temat opanowany skoro to
    akceptują.

    --
    Marek