  • 11. Data: 2007-08-10 02:41:36
    Temat: Re: Darowizna mieszkania - problem
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Johnson" <j...@n...pl> wrote in message
    news:f9fvur$4mv$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > To jeszcze lepiej - a w zasadzie gorzej dla przyjmującego.
    > Koszty procesów o podział spadku byłby większy niż koszt odrzucenia
    > spadku.

    Ależ ja bym sie nie sądził. Chcą to niech biorą. Oddam po kosztach.

  • 12. Data: 2007-08-10 09:38:04
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "tucha1" <t...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Rodzice chcą podarować mi mieszkanie, w którym obecnie nie mieszkają.
    > Jednak
    > chcą mieć pewność, że do końca swoich dni ja tego mieszkania nie sprzedam
    > lub
    > nie wynajmę bez ich zgody. Ja zgadzam się na te warunki. W jaki sposób
    > mogą
    > ograniczyć mi to prawo - czy przy darowiźnie w akcie notarialnym robi się
    > jakieś zastrzeżenia, czy może trzeba założyć księgę wieczystą i wpisać tam
    > służebność osobistą dla rodziców?
    > Proszę o pomoc i z góry dziękuję za odpowiedzi.

    witam!

    ja mam inny pomysł niz inni odpowiadający:
    skoro twoi rodzice chcą ci darować nieruchomość, a twoim jedynym obowiązkiem
    byłoby nie zbywanie tej nieruchomości lub niewynajmowanie jej do czasu ich
    śmierci, to proponuję w umowię darowizny zapisać to w formie tzw.
    polecenia - art.893kc - zapytaj notariusza jak to sformułować poprawnie; to
    jest oczywiście moje zdanie;

    jest też przepis art.57kc - nie jest wyłączone zobowiązanie, że uprawniony
    nie dokona oznaczonych rozporządzeń swym prawem - zatem np. można zawrzeć
    umowe darowizny w której darczynca zastrzeże, że przez okres iluś tam lat
    nie może obdarowany zbyc lub wynająć albo inaczej rozporządzic prawem
    własności darowanej nieruchomości - zabieg często stosowany przy umowach
    powierniczych (komentarz Pietrzykowskiego do KC); jeżeli nap. sprzeda
    obdarowany nieruchomość, to rzecz jasna będzie to ważne, ale darczynca może
    żądać odszkodowania, względnie w trybie art.59kc uznania czynności tej za
    bezskuteczną względem siebie;

    ów warunek lub termin - art.157kc - według mnie nie ma on tu zastosowanie,
    albowiem warunek lub termin musi dotyczyć przede wszystkim samego
    przeniesienia własności nieruchomości - a rodzice nie powiedzieli, że
    przeniosą własność nieruchomości na ciebie w formie darowizny, gdy do końca
    ich dni nie rozporządzisz w jakiejkolwiek formie nieruchomością, ale dopiero
    po przeniesieniu nieruchomości na ciebie w drodze darowizny mają życzenie
    byś ją nie rozporządzał lub wynajmował komukolwiek - a zatem art.57kc - nie
    widze żadnych przeciwwskazań

    najlepiej jednak by rodzice sporządzili testamenty, każdy osobno, że po
    śmierci każdy 1/2 swego udziału w nieruchomości przekazuje tobie i sprawa
    załatwiona

    pzdr

  • 13. Data: 2007-08-12 19:56:19
    Od: "tucha1" <t...@N...gazeta.pl>

    Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
    Pozdrawiam.