  • 11. Data: 2006-02-19 09:03:20
    Temat: Re: Darowizna czy spadek?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *witek* wypowiedziała te
    słowa:

    > co nie zmienia faktu, że prawie 6.

    Chyba, że Ciocia da taki fajny prezent pod choinkę ;-)

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: 502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 12. Data: 2006-02-19 09:15:06
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sun, 19 Feb 2006 07:49:02 +0100, Młody napisał(a):

> [...]
    > Sytuacja wygląda następująco:
    > Żona wujka mojego ojca ze względu na podeszły wiek postanowiła uregulować
    > kwestie majątkowe na wypadek śmierci. Na spadkobiercę wybrała mojego ojca i
    > kazała mu się dowiedzieć jak to można załatwić. Ojciec przekazał sprawę mi
    > więc zwracam się z prośba do grupowiczów o odpowiedzi na kilka pytań.
    > Dodam jeszcze, że chodzi o mieszkanie M3 i oszczędności w kwocie kilku
    > tysięcy.
    > Za wszystkie odpowiedzi/podpowiedzi z góry dziękuję.
    >
    > 1) Czy lepiej to załatwić przez spadek i testament, czy lepiej by ciotka

    Do przeniesienia własności nieruchomości za życia potrzebna jest forma aktu
    notarialnego, do sporządzenia testamentu nie, przez co są mniejsze koszty

    > 1a) Czy testament musi być asygnowany przez notariusza i jeśli tak to jakie
    > są tego koszta?

    Nie musi

    > 1b) W przypadku darowizny (przepisania mieszkania na ojca) jaki jest koszt
    > aktu notarialnego i od czego ta kwota zależy?

    Od wartości mieszkania jaką podasz notariuszowi, od stawek jakie bierze
    notariusz, jeżeli już się zdecydujesz na przeniesienie własności w ten
    sposób dobrze jest wcześniej obciążyć nieruchomość jakimś ograniczonym
    prawem rzeczowym żeby obniżyć jej wartość i mniejszy podatek zapłacić.
    Najlepiej obciążyć służebnością mieszkaniową tak by przy okazji załatwić
    sprawę tego, by ciotka mogła tam mieszkać do końca życia i przy okazji
    miała to prawnie zagwarantowane

    > 1c) Ile lat trzeba mieszkać (5 czy 6) w odziedziczonym/otrzymanym mieszkaniu
    > aby nie trzeba było płacić podatku ?

    Podatki to nie moja specjalność, musiałbym się dokładnie zagłębić, żeby Ci
    odpowiedzieć, wydaje mi się, że i tak zapłacisz podatek od wzbogacenia.
    Może ktoś bardziej na bierząco się wypowie na temat wysokości podatku i za
    co (przejrzyj ustawę o podatku od spadku i darowizn).

    > 1d) Czy od otrzymanej kwoty na koncie trzeba płacić podatek, czy jest na to
    > jakiś artykuł jak to ma miejsce w przypadku mieszkania?

    patrz punkt wyżej

    > 2) Które rozwiązanie jest najlepsze, najmniej kłopotliwe, najtańsze?

    Zaletą testamentu jest to, że nie poniesiesz kosztów notarialnych. Z kolei
    zaleta darowizny jest taka, że od razu otrzymasz mieszkanie. Musisz
    pamiętać jeszcze o prawie spadkobierców ustawowych z pierwszej grupy do
    zachowku. Do majątku spadkowego wlicza się darowizny z ostatnich 10 lat
    życia spadkodawcy, jeżeli ciotka umrze w tym czasie darowizne i tak wliczy
    się do majątku spadkowego

    > 3) Co by szanowni grupowicze polecili?

    Koledzy pisali o dożywociu, ja swoje opinie przedstawiłem powyżej

  • 13. Data: 2006-02-19 09:25:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Cyberix [###r...@m...pl.###] napisał:
    > Przecież może darować na określonych zasadach, np. że do końca życia
    > będzie mieszkać i będą się musieli nią opiekować, itp.

    Może. Tyle tylko, że póxniej w praktyce to róznie wygląda. O wiele
    lepszym "batem" jest móc to darować innej osobie.

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Testament
    > W zależności jaką sie ma rodzinę... zawsze ktoś potem może
    twierdzić, że
    > testament spisała osoba chora (nieświadoma) albo pod przymusem... i
    wtedy
    > mamy klopsik i zabawę w długoletni sąd :(

    Choroby psychicznej notariuszem nie obejdziesz. Przymus też średnio.
    Powiedzą, że babci zagrozili wyrzuceniem z domu i poszła do
    notariusza, by im to zapisać. Tak więc, jeśli mają być kłopoty, to i
    tak będą.

  • 14. Data: 2006-02-19 09:36:47
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    witek napisał(a):

    > To, że coś gdzieś jest zapisane, nie oznacza, że da się to wyegzekwować.
    > Jak będzie to jej, to zawsze może sprzedać, a za opiekę komuś zapłacić.
    > Tak to jest skazana na łaskę i niełaskę rodziny, która zwykle po
    > otrzymaniu darowizny szybko zapomina na jakich warunkach to dostała.

    więc wtedy cofnie darowiznę i każe oddać mieszkanie

    sg

  • 15. Data: 2006-02-19 14:04:21
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Rafał Święch* wypowiedziała
    te słowa:

    > Koledzy pisali o dożywociu, ja swoje opinie przedstawiłem powyżej

    Ja bym sprawę rozegrał w ten sposób:
    - darowizna 1/20 własności, od tego płacimy podatek (jeśli trzeba) bądź
    nie płacimy (jeśli nie trzeba),
    - po jakimś czasie notarialne zniesienie współwłasności na kolejne 19/20
    wartości nieruchomości, od czego podatku od wdów i sierot się już nie
    płaci.
    I prosto, i tanio, i bezproblemowo.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: 502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 16. Data: 2006-02-19 14:23:50
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Olgierd napisał(a):
> [...]
    > - po jakimś czasie notarialne zniesienie współwłasności na kolejne 19/20
    > wartości nieruchomości, od czego podatku od wdów i sierot się już nie

    jak sie nie płaci jak się płaci ?
    ja ostatnio za to płaciłem

    sg

  • 17. Data: 2006-02-19 14:42:56
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    sg wrote:

    > jak sie nie płaci jak się płaci ?
    > ja ostatnio za to płaciłem

    Heh? Dowiadywałem się o to niedawno u notariusza, jutro sprawdzę w
    Leksie...

    --
    pozdrawiam, Olgierd

  • 18. Data: 2006-02-19 15:17:10
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Olgierd napisał(a):

    > Heh? Dowiadywałem się o to niedawno u notariusza, jutro sprawdzę w
    > Leksie...

    dokładnie było to zniesienie współwłasności w ramach działu spadku i
    jako, że osoby które znosiły współwłasność nie były dla siebie w
    pierwszej grupie podatkowej, więc trzeba było zapłacić podatek od
    darowizny (tzn ja miałem to zapłacić, bo dostałem od nich więcej niż oni
    mi dali) ale był dział bez spłat i dopłat, więc nie było podatku od
    czynności cywilno-prawnych.
    sg

  • 19. Data: 2006-02-19 17:20:41
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    sg wrote:

    > więc wtedy cofnie darowiznę i każe oddać mieszkanie

    właśnie o to chodzi, że w praktyce to sobie może co najwyżej pogwizdać
    do lustra.

  • 20. Data: 2006-02-19 17:21:49
    Od: "Młody" <magusz[ciach]@o2.pl>

    Witam ponownie,
    bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi i sugestie, napewno się przydadzą.
    Równocześnie zapewniam szanownych i troskliwych grupowiczów, że nikt nikogo
    nie ma zamiaru wypędzić z mieszkania.
    Raz jeszcze dziękuję i pozdrawiam.