  • 11. Data: 2008-04-08 12:59:06
    Temat: Re: Czy wyroki są jawne?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    pitpull pisze:

    > Ale tu biega o sprawe karną z lat 70-tych....

    Akta takiej sprawy to już mogły zostać zniszczone. Wszystko zależy od
    tego jakie to było przestępstwo i jaka został orzeczona kara.
    Poczytaj sobie §6-8 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie
    archiwizowania akt spraw sądowych z dnia 5 marca 2004 r (Dz.U. Nr 46,
    poz. 443) albo nawet rozporządzenie obowiązujące poprzednio.

    --
    @2008 Johnson

    "Czas pracy wydłuża się wypełniając cały czas przeznaczony na jej wykonanie"

  • 12. Data: 2008-04-08 13:46:19
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 8, 2:52 pm, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > art. 156 kpk
    > Czym innym jest jawność rozprawy a czym innym grzebanie w aktach.

    Z ciekawości: próbowałeś może kiedyś zyskać zgodę prezesa sądu jako
    osoba trzecia? Udało się? Co trzeba zrobić? Wykazać jakiś interes
    prawny, o którym milczy ustawa?

    ATSD zupełnie nie rozumiem, jakie jest ratio legis tego, żeby
    jednocześnie rozprawa była jawna a akta nie (tzn. są jawne, ale tylko
    wewnętrznie).

  • 13. Data: 2008-04-08 13:48:49
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Z ciekawości: próbowałeś może kiedyś zyskać zgodę prezesa sądu jako
    > osoba trzecia?

    Ale po co? Nie czuje potrzeby grzebania w aktach :)

    > Udało się? Co trzeba zrobić? Wykazać jakiś interesprawny, o którym milczy ustawa?

    Trzeba wykazać sens takiego działania. Np. praca magisterska - o takim
    wypadku słyszałem.

    > ATSD zupełnie nie rozumiem, jakie jest ratio legis tego, żeby
    > jednocześnie rozprawa była jawna a akta nie (tzn. są jawne, ale tylko
    > wewnętrznie).

    A tego to ja nie wiem.

  • 14. Data: 2008-04-08 17:33:24
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości:
    c...@m...googlegroups.com
    użytkownik *piotrliwszic* napisał(a):

    > a komu stoi coś na przeszkodzie?

    np. sekretarce. Obserwowałem kiedyś sprawę o zasiedzenie. Sprawa się
    skończyła podany został termin ogłoszenia wyroku z informacją (chyba dla
    stron), że nie trzeba stawiać się osobiście tylko zadzwonić i zapytać.
    Ponieważ byłem zainteresowany werdyktem, a na ogłoszenie nie mogłem się
    stawić zadzwoniłem w dniu ogłoszenia do sądu ale jeszcze przed ogłoszeniem
    żeby dowiedzieć się co sąd postanowił. Sekretarka najpierw odszukła akta, a
    później spytała mnie czy jestem stroną w sprawie. Zgodnie z prawdą
    odpowiedziałem że nie. Powiedziała mi że jeśli chcę poznać wyrok, to żebym
    przyszedł na ogłoszenie, bo ona osobom innym niż strony telefonicznie wyroku
    podać nie może. Nie absurd?

    --
    Big Jack
    //////

  • 15. Data: 2008-04-08 20:55:46
    Od: wombi <w...@o...eu>

    pitpull pisze:
    > Nie wiem, czy ja dobrze rozumiem, ale postępowanie sądowe jest zasadniczo
    > jawne - czyli każdy może przyjść i przysłuchiwać się zarówno rozprawie, jak
    > i ogłoszeniu wyroku. Zatem tez zapoznać się z danymi personalnymi
    > oskarżonego...
    >
    > Zatem co stoi na przeszkodzie wglądu do treści wyroku w terminie
    > późniejszym?
    > załózmy że mam pełną sygnaturę sprawy.

    Złóż wniosek o doręczenie wyroku powołując się na przepisy ustawy z dnia
    6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Podaj koniecznie
    sygnaturę akt. Być może Sąd, po usunięciu danych osobowych, przyśle Ci
    wyrok.

  • 16. Data: 2008-04-09 06:21:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    wombi pisze:

    > Złóż wniosek o doręczenie wyroku powołując się na przepisy ustawy z dnia
    > 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

    Tam jest art. 1 ust. 2 który mówi "Przepisy ustawy nie naruszają
    przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do
    informacji będących informacjami publicznymi"
    Czyli jak coś jest uregulowane w kpk lub kpc to można zapomnieć o trybie
    tej ustawy.

  • 17. Data: 2008-04-09 22:06:20
    Od: "Kierownik_Szatni" <K...@w...pl>

> [...]
    > będących informacjami publicznymi"
    > Czyli jak coś jest uregulowane w kpk lub kpc to można zapomnieć o trybie

    Tak właśnie interpretują prawo amatorzy bez dostępu do programów prawniczych
    :))
    Weźmy pod lupę k.p.k., bo zapewne miałeś na myśli
    Art. 156. § 1. [k.p.k.] Stronom, podmiotowi określonemu w art. 416,
    obrońcom, pełnomocnikom i przedstawicielom ustawowym udostępnia się akta
    sprawy sądowej i daje możność sporządzenia z nich odpisów. Za zgodą prezesa
    sądu akta te mogą być udostępnione również innym osobom.

    Bardzo uporczywa interpretacja ostatniego zdania może prowadzić do wniosku,
    że wszystkie inne osoby mogą tylko liczyć na łaskę prezesa a więc skoro
    powyższy przepis reguluje prawo dostępu do akt także __innym osobom___ to
    zgodnie z twoją tezą ustawa o dostępie do inf. publi. jest __całkowicie__
    wyłączona?
    _________________
    "Bo pański numerek jest pusty, więc kolega dał płaszcz sąsiedni. Jasne?!"

  • 18. Data: 2008-04-10 06:19:26
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Kierownik_Szatni pisze:

> [...]
    > zgodnie z twoją tezą ustawa o dostępie do inf. publi. jest __całkowicie__

    Czemu miałbym uzasadniać że twoja "wykładnia" jest głupia? Przetestuj ją
    na jakimś sądzie ...

  • 19. Data: 2008-04-10 07:17:50
    Od: "Kierownik_Szatni" <K...@w...pl>

    > Czemu miałbym uzasadniać że twoja "wykładnia" jest głupia? Przetestuj ją
    > na jakimś sądzie ...
    > --
    > @2008 Johnson

    Oj, przepraszam, jeśli uraziłem.
    Przetestuję.
    _________________
    "Bo pański numerek jest pusty, więc kolega dał płaszcz sąsiedni. Jasne?!"

  • 20. Data: 2008-04-10 07:59:28
    Od: "Kierownik_Szatni" <K...@w...pl>

    Jakby już komuś udzielono pozwolenia na wykonanie odpisów z akt sądowych czy
    prokuratorskich to niech sobie przeczyta:
    http://www.policja.pl/portal/pol/154/2546/

    Informacja
    o zasadach udostępniania w trybie art. 156 § 5 kodeksu postępowania karnego
    akt postępowań przygotowawczych.

    Przepis art. 156 § 5 k.p.k. jednoznacznie wskazuje, że:

    "Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, w toku postępowania przygotowawczego
    stronom, obrońcom, pełnomocnikom i przedstawicielom ustawowym udostępnia się
    akta, umożliwia sporządzanie odpisów i kserokopii oraz wydaje odpłatnie
    uwierzytelnione odpisy lub kserokopie tylko za zgodą prowadzącego
    postępowanie przygotowawcze. Za zgodą prokuratora akta w toku postępowania
    przygotowawczego mogą być w wyjątkowych wypadkach udostępnione
    innym osobom."

    Z § 1121 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 kwietnia 1992 r.
    Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych
    prokuratury wynika, że

    "W postępowaniu przygotowawczym odmowa udostępnienia akt następuje w formie
    zarządzenia i wymaga uzasadnienia.",

    co bezpośrednio związane jest z przepisem art. 159 k.p.k.:

    "Na odmowę udostępnienia akt w postępowaniu przygotowawczym przysługuje
    stronom zażalenie."

    Jeżeli prowadzący postępowanie przygotowawcze wyrazi na to
    zgodę, podejrzani i ich obrońcy oraz pokrzywdzeni (w tym również zakład
    ubezpieczeń, o którym mowa w art. 49 § 2 k.p.k.), ich pełnomocnicy i
    przedstawiciele ustawowi mają prawo sporządzać samodzielnie odpisy i
    kserokopie akt głównych postępowania przygotowawczego. W takiej sytuacji
    należy umożliwić tym osobom sporządzenie odpisów w różny sposób
    (np. udostępnienie dostępu do energii elektrycznej, stołu do ustawienia
    kserokopiarki, itp.), gdyż zgodnie ze stanowiskiem Departamentu
    Organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości zawartym w piśmie DO. I.
    0133/33/01 z dnia 11 maja 2001 r. adresowanym do Prezesa jednego z Sądów
    Okręgowych:

    ".skanowanie akt za pomocą własnego aparatu cyfrowego . należy traktować
    jako formę udostępnienia akt w rozumieniu art. 9 k.p.c. i art. 156 k.p.k.

    Czynność skanowania akt za pomocą własnego aparatu cyfrowego
    należy traktować jako "substytut" ręcznego sporządzania notatek z akt
    sprawy.
    Dla sądu nie ma bowiem żadnego znaczenia jaką techniką
    zainteresowany będzie sporządzał sobie odpisy. Zarówno w ręcznym
    przepisywaniu akt jak i skanowaniu za pomocą aparatu
    cyfrowego niezbędne jest angażowanie pracowników mających nadzór nad tymi
    czynnościami.
    Za udostępnianie w ten sposób akt sprawy nie można żądać opłat..
    Sąd w tym przypadku nie ponosi bowiem żadnych kosztów.".

    O wysokości opłat za wydane kserokopie dokumentów oraz uwierzytelnione
    odpisy z akt sprawy na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
    z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie wysokości opłaty za wydanie kserokopii
    dokumentów oraz uwierzytelnionych odpisów z akt sprawy pobiera się opłatę
    kancelaryjną (odpowiednio w wysokości 1 i 6 zł za każdą stronicę).
    Opłata ta powinna być uiszczona w kasie (tego organu, który wydaje
    dokumentów), przelewem/wpłatą na konto bankowe lub znaczkami opłaty sądowej
    o odpowiedniej wartości.

    Zgodnie z Opinią Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu RP (przekazaną
    do wykorzystania Komendantom Wojewódzkim i Stołecznemu Policji pismem o
    znaku sprawy Ad-1974/2003/rw z dnia 12 maja 2003 r.) z art. 156 § 5 in fine
    k.p.k. nie wynika prawo innych osób do uzyskiwania odpisów czy kserokopii z
    akt sprawy. Mogą one jedynie mieć jedynie wgląd do akt, a więc możliwość ich
    przejrzenia, przy czym nie mają możliwości wniesienia zażalenia na odmowę
    udostępnienia akt.

    Należy również pamiętać o tym, że niektóre osoby określone w art. 156 § 5
    k.p.k. jako "inne", mają prawo przeglądania akt postępowania
    przygotowawczego oraz sporządzania z nich odpisów i notatek. Zaliczają
    się do nich np. inspektorzy kontroli skarbowej na podstawie przepisu art.
    286 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (z
    późn. zm.). W przypadku osób mających dostęp do akt na podstawie odrębnych
    przepisów konieczne jest przestrzeganie określonej formy, a więc np.
    niesporządzanie kserokopii, jeśli osoba jest uprawniona tylko do przejrzenia
    akt.
    "Bo pański numerek jest pusty, więc kolega dał płaszcz sąsiedni. Jasne?!"