  • 221. Data: 2006-06-08 17:53:17
    Temat: Re: Czy w Kodak Express mogą odmówić wykonania usługi??
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    witek napisał(a):

    > Ale te przepisy, o których mówimy są akurat wspólne dla obu.

    Tu się wyjątkowo zgadzam. Rozumiesz już że Twoje porównanie jest
    nieadekwatne?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 222. Data: 2006-06-08 17:54:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek wrote:

    > na koncercie, nie prywatne.
    > Po za tym sfotografować prywatnie też ci go wolno. Rozpowszechnić już nie.

    Tak. Ale odbitek (dla siebie) może zrobić nawet milion.

  • 223. Data: 2006-06-08 17:57:03
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "witek" <w...@s...gazeta.pl.invalid> napisał:

    > Ale są cześcią tego co w efekcie powstało: zdjęcie.
    > Tak samo jak dłuto i młotek prawu autoskiemu nie podlegają, ale rzeźba,
    > która za ich pomocą postała już tak.

    Ale za pomocą tego samego dłuta i młotka można zamiast rzeźby produkować też
    kostkę brukową która prawu autorskiemu nie podlega, mimo, że dla jej
    poprawnego wykonania niewątpliwie jest potrzebna umiejętność prawidłowego
    używania młotka i dłuta. I dokładnie tak samo jest z fotografią - nikt nie
    twierdzi, że wykonanie zdjęcia legitymacyjnego nie wymaga opanowania
    warsztatu - umiejętności doboru ekspozycji, poprawnego ustawienia świateł,
    nastawienia ostrości czy ustawienia modela. Ale fakt, że fotograf musi te
    rzeczy umieć nie oznacza jeszcze, że tworzy dzieło spełniające wymogi ustawy
    o ochronie praw autorskich.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 224. Data: 2006-06-08 17:59:21
    Od: "NomaD_FH" <N...@g...com>

    witek napisał(a):

    > na koncercie, nie prywatne.
    > Po za tym sfotografować prywatnie też ci go wolno. Rozpowszechnić już nie.

    Chodzi w tym momencie o inny aspekt. To sa zdjecia wygladajace
    "profesjonalnie" w dodatku czesto podobnie jak jakies publikowane w
    gazetach, czy na plakatach....

    Wiec tym bardziej powinni sie pytac, czy to aby na pewno moje, czy nie
    lamie prawa autorskiego (moglem przeciez to zdjecie sciagnac z
    internetu i chciec zrobic odbitki) :P

    A wracajac do zdjec z dowodu, sytuacja:

    Robie zdjecia do dowodu u fotografa, sa to pierwsze zdjecia, ktore mi
    sie podobaja, na ktorych wyszedlem dobrze. Dostaje negatyw (czy forme
    cyfrowa, ale zostanmy przy negatywie). Mija jakis czas (rok, dwa
    lata... np), skonczyly mi sie te zdjecia, ale nie chce robic kolejnych,
    bo na tych wyszedlem tak dobrze, ze chce dalej z nich korzystac.

    I teraz robiac to wedlug Twojej teorii nie moge ich dorobic NIGDZIE.
    Dlaczego?
    Nawet ide do tego zakladu, gdzie robilem. A oni mi mowia, ze to sa
    zdjecia z profesjonalnego studia i oni mi nie zrobia dodatkowych
    odbitek...
    . W jaki sposob maja to sprawdzic, ze u nich? Przeciez takiego filmu
    moglo uzywac mnostwo zakladow. Takiego ustawienia etc. rowniez...

    Czyli jestem skazany na to, ze musze robic nowe zdjecia, na ktorych
    moge gorzej wyjsc itd? Przyjmuje, ze nie mam juz rachunku za tamta
    usluge...

    Pozatym tez jestem zdania, ze zdjecia legitymacyjne NIE PODCHODZA pod
    prawo autorskie. Argumenty juz inni przytoczyli ;)

    pzdr
    --
    Grzesiek "NomaD"

  • 225. Data: 2006-06-08 18:02:05
    Temat: Re: Czy w Kodak Express mogš odmówić wykonania usługi??
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)" <a...@g...torun.pl> napisał:

    >[...]
    > W takim razie rentgenogram mojej szczęki wykonany w klinice też
    > traktujemy jako utwór? Nie robi tego automat, widziałem jak technik
    > przesuwał głowicę, więc kadrował, co jest działaniem twórczym.

    Co więcej, w większości aparatów rentgenowskich istnieje też możliwość
    doboru prądu i napięcia lampy ora czasu ekspozycji - i często technik z tego
    korzysta.

    > Czy też siłą sprawczą jest blask rozsiewany przez legitymację ZPAF?
    >[...]

    Dla niektórych zapewne tak.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 226. Data: 2006-06-08 18:05:37
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Ależ przecież nikt nie zabiera ci prawa do odbitek, które dostałeś od
    > fotografa.
    > Możesz sobie robić z nimi co chcesz.
    >
    > Ale idąc dalej twoim przykładem.
    > Jeśli stolarz zrobi ci krzesło, a ty na podstawie jego wzoru zaczniesz
    > produkcję na własny rachunek, to dostaniesz po d.. od tego stolarza jak
    > nic.
    > [...]

    Jeśli będzie to jakieś artystyczne krzesło o wyraźnych cechach
    indywidualnych. Jeśli to będzie zwykłe 'krzesło jak krzesło' nikt nie będzie
    miał pretensji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 227. Data: 2006-06-08 18:08:11
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Maciej 'AbrahaM' Piotrowski wrote:

    > Dlatego że w naszym ustroju prawnym obowiązuje domniemanie
    > niewinnosci? Że nie musiał mieć tego papierka z soba.

    Zakład nie musiał też mu zrobić odbitek.

    Że
    > nawet wypadku gdyby (teoretycznie) rzeczywiście zachodziło
    > naruszenie praw autorskich (ktore n.b. w tym wypadku *nie*
    > mają zastosowania, gdyż zdjecie do DO/Paszportu nie nosi
    > znamion indywidualności)

    zdjęcie do paszportu wykonane w zakładzie fotograficznym nosi znamiona
    indywidualnosci.

    >, zakładowi czy laborantowi nic by
    > się nie stało z powodu "znikomej szkodliwości"?

    I to ma być argument?

    > Na miejscu Zleceniodawcy rządałbym NA PIŚMIE stwierdzenia
    > zdarzenia podania podstaw prawnych, tj regulaminu punktu
    > uslugowego (o ile tenże istniał) i pozostalych przepisow
    > prawnych na podstawie których zleceniobiorca odmawial
    > wykonania usługi - do której wykonania jest zobowiązany.

    :)

  • 228. Data: 2006-06-08 18:11:47
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Marek Wyszomirski wrote:

    > Chyba kpisz... Przepisy dokładnie określają wymogi które muszą spełniać
    > zdjęćia do określonych dokumentów. Jest tam też mowa o pozycji głowy modela.

    natężenie światła, jego barwę, odległość od modela, ilośc zródeł światła
    też?
    Przepisy co najwyżej określają położenia modela i barwę tła a i to
    strasznie nieprecyzyjnie.

  • 229. Data: 2006-06-08 18:12:46
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > rzeczy umieć nie oznacza jeszcze, że tworzy dzieło spełniające wymogi ustawy

    Ale nie oznacza też, że nie tworzy.

  • 230. Data: 2006-06-08 18:16:14
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    NomaD_FH wrote:

    > Czyli jestem skazany na to, ze musze robic nowe zdjecia, na ktorych
    > moge gorzej wyjsc itd? Przyjmuje, ze nie mam juz rachunku za tamta
    > usluge...

    Zawarłeś z fotografem umowę o wykonanie konkretnej liczby zdjęć.
    Jak chesz dodatkowe, to zawrzyj z fotografem kolejną umowę.
    Jeśli on nie chce, to nic na to nie poradzisz.
    Tak jakbyś zamówił meble u stolarza, a teraz zarządał drugich
    identycznych i masz pretensje, że ich stolarz nie chce zrobić.