  • 1. Data: 2010-06-21 14:16:23
    Temat: Czy taki testament można obalić?
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Umarł facet i pozostawił taki testament godzący w interes dwóch osób z
    której jedna jest (czy raczej byla) jego żona ktorej interes niby chciał
    zabezpieczyć.
    Mam pytanie do znawców tematu czy taki testament mozna obalić?

    miejscowość i adres ......................
    data........................................

    TESTAMENT

    Ja niżej podpisany ....XXXXX.... urodzony ....xxxx........ syn............
    zamieszkały w ............ legitymujacy sie dowodem osobistym wydanym
    etc.....

    Testamentem niniejszym przekazuje na własność w formie spadku mojej siostrze
    YYYYYYYY córce ...... urodz..... zamieszkałej... etc.

    posiadane przezemnie mieszkanie własnościowe o powierzchni znajdujace się w
    ZZZZZZ etc.

    za opiekę na demną i moją żoną.

    (podpis X-a) XXXXXX

    podpis 1-go świadka
    podpis 2-go świadka

    Ustawowymi spadkobiercami po zmarłym X jest córka z pierszego małżeństwa i
    kaleka żona będąca II-gą żoną. Gdyby dziedziczyli ustawowo kazda z nich
    optrzymałaby po połowie mieszkania (innego majatku X nie posiadał). Ale
    siostra cwaniara namówiła go aby zostawił taki testament czyniacy ja po jego
    smierci włascicielka mieszkania z pomienieciem żony i córki. Bylo to o tyle
    łatwiejsze ze to był w znacznym stopniu świr i alkocholik bywalec odziałow
    neurologi i psychiartrii. Ale to nie jest takie proste do udowodnienia bo
    wszelką dokumentacje medyczna przejeła jego siostra. Nie wiem czy sady chca
    sie bawić w wyciaganie dokumentów ze szpitala i badanie tego pod katem ew
    niepoczytalności?

    Jestem ciekawy czy nie zachodzi tu przesłanka sporzadzenia testamentu z
    warunkiem : "za opiekę na demną i moją żoną" ?
    W zwiazku z tym czy nie zachodza przesłanki do odrzucenia testamentu z
    nastepujacych przesłanek:
    1) Opieka spadkobiorcy nad spadkodawcą i jego żoną była warunkiem
    ustanowienia spadkobiercy.
    2) Bez tego warunku spadkodawca nie sporzadziłby takiego testamentu
    (czyniacego spadkodawcą swoja siostrę)

    ---
    Mozna domniemywać, że spadkodawca chciał aby nim i jego żoną opiekowała sie
    jego siostra w zamyśle, az do śmierci obojga z nich. Siostra zapewniała go,
    ze jesli zapisze jej testamentem mieszkanie, to bedzie to czynić. Problem w
    tym, że tak sformułowany testament do niczego jej nie zobowiazuje i po
    otrzymaniu praw do mieszkania moze mówiąc nieładnie olać (co juz teraz
    czyni) żyjąca jeszcze żonę. W zwiazku z tym nalezy postawic bardzo istotne
    pytanie, czy spadkodawca wiedział, ze taki warunek w testamencie jest z mocy
    prawa nieważny i czy wiedzac o tym sporzadziłby taki testament?
    Co o tym sądzicie?

    pozdrawiam A.

  • 2. Data: 2010-06-21 16:05:30
    Temat: Re: Czy taki testament można obalić?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    sofu pisze:

    > Co o tym sądzicie?

    Że jak zwykle w stanie faktycznym brak wszystkich niezbędnych wiadomości.
    Ale przeczytaj sobie art. 959 kc + 961 kc

    --
    @2009 Johnson

  • 3. Data: 2010-06-21 21:04:39
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    > Że jak zwykle w stanie faktycznym brak wszystkich niezbędnych wiadomości.
    > Ale przeczytaj sobie art. 959 kc + 961 kc
    >
    > --

    A jakich tu moze brakować niezbednych wiadomości? Przeciez nie chodzi o
    nazwiska tylko o fakty. A te sa podane.

    sofu

  • 4. Data: 2010-06-21 21:21:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    sofu pisze:

    > A jakich tu moze brakować niezbednych wiadomości? Przeciez nie chodzi o
    > nazwiska tylko o fakty. A te sa podane.

    I jak zwykle mądrzejszy ... Faktów brakuje nie nazwisk.

    --
    @2009 Johnson

  • 5. Data: 2010-06-21 23:40:15
    Od: to <t...@a...xyz>

    Johnson wrote:

    > I jak zwykle mądrzejszy ... Faktów brakuje nie nazwisk.

    To może napisz czego brakuje? ;)

    --
    cokolwiek

  • 6. Data: 2010-06-22 03:57:15