  • 131. Data: 2006-07-19 23:40:57
    Temat: Re: Czy mandat musimy przyjąć?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maciej Bebenek wrote:

    > powiecie czy województwie - też terminach ustawowych. Nie zmienia to
    > faktu, że coś co można nazwać "ciągami komunikacyjnymi" w przypadku
    > pieszych i pojazdów mechanicznych, są elementami rozłącznymi, a dalej -

    Serio? No popatrz... Ja nie wiedziałem, że już na terenie całego kraju i
    przy wszystkich jezdniach porobili chodniki...

  • 132. Data: 2006-07-19 23:42:25
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Maciej Bebenek napisał(a):
    > Nie zmienia to
    > faktu, że coś co można nazwać "ciągami komunikacyjnymi" w przypadku
    > pieszych i pojazdów mechanicznych, są elementami rozłącznymi, a dalej -
    > jak w moim cytowanym tekście.

    Ale w wątku chodziło o to, że Jotte narzekał, że w odróżnieniu od
    kierujących samochodami, rowerzyści nie muszą wykazać się żadną
    wiedzą z zakresu przepisów, aby móc poruszać się po drogach.
    Zwróciłem mu więc uwagę, że piesi również nie muszą się taką
    wiedzą wykazywać. Zauważ, że te wspomniane przez Ciebie "ciągi
    komunikacyjne" są określone w Ustawie, której znajomość jest
    sprawdzana tylko w przypadku kierowców. Więc w skrajnym przypadku
    piesi mogli by łazić wszędzie, nie znając przepisów (i tak łażą,
    ale kierowcy też łamią przepisy). W dodatku nie są w jakiś
    szczególny sposób rozdzielone (a w przypadku braku chodnika
    pieszy może nawet legalnie korzystać z jezdni).
    Zmierzałem do tego, że jeśli by chciał wymagać testowanie wiedzy
    rowerzystów (dla przypomnienia - na rowerkach jeżdżą nawet
    kilkuletnie dzieci, jeszcze przed zdaniem karty rowerowej),
    to musiałby też wymagać tego samego w odniesieniu do pieszych.

    Pozdrawiam,
    Gerard

    PS. W dodatku z tą "świętą krową" to lekko przesadzasz ;) Pieszy
    zazwyczaj musi swoje wystać, zanim ktoś w końcu ustąpi mu
    pierwszeństwa na przejściu ;P A jak już jest na przejściu,
    to musi mieć oczy dookoła głowy i parę w nogach - tak na
    wszelki wypadek :D

  • 133. Data: 2006-07-20 00:32:28
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Piotr "Gerard" Machej napisał(a):

> [...]
    > wiedzą z zakresu przepisów, aby móc poruszać się po drogach.
    > Zwróciłem mu więc uwagę, że piesi również nie muszą się taką

    Tyle, że przepisy do których ciągle się odwołujemy, nakazują rowerzyście
    uczestniczenie w tej części ruchu, która kieruje się rygorystycznymi
    przepisami, a których nieprzestrzeganie powoduje tragiczne skutki.

    W ruchu drogowym aktywnie uczestniczę z kilku punktów widzenia: kierowcy
    (najwięcej), pieszego, rowerzysty czy pasażera komunikacji miejskiej i
    twierdzę, że - przynajmniej w dużym mieście - rowerzyści charakteryzują
    się największym współczynnikiem nieprzestrzegania przepisów, istotnych
    dla *ICH* bezpieczeństwa oraz dla bezpieczeństwa pieszych. Na terenach
    mniej zurbanizowanych prym wiodą piesi, szczególnie w miejscowościach,
    przez które nie przechodzi ruchliwa droga.

> [...]
    > szczególny sposób rozdzielone (a w przypadku braku chodnika
    > pieszy może nawet legalnie korzystać z jezdni).

    Ale w mieście brak chodnika jest z reguły ewenementem, a rowerzysta
    przejeżdżający przez przejście dla pieszych nocą bez świateł na
    czerwonym świetle regułą.

> [...]
    > kilkuletnie dzieci, jeszcze przed zdaniem karty rowerowej),
    > to musiałby też wymagać tego samego w odniesieniu do pieszych.

    W moich młodych latach karta rowerowa czy karta woźnicy była elementem
    obowiązkowym. Nawet karta pływacka :-) Zaczynam powoli dochodzić do
    wniosku, że egzamin z PoRD zdany w wieku 10 czy 12 lat procentuje do tej
    pory. Co prawda przepisy zmieniają się z prędkością światła i
    praktycznie nikt swojej wiedzy w tym zakresie nie aktualizuje, ale
    przynajmniej podstawy pozostają. Jakbyś kiedyś dymał 10 kilometrów do
    domu z rowerem na plecach ze powietrzem spuszczonym przez władzę, to byś
    zapamiętał, że pewne przepisy są obowiązkowe :-) Teraz ten numer by nie
    przeszedł, a szkoda...

    M.

  • 134. Data: 2006-07-20 05:33:43
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Maciej Bebenek napisał(a):
    > Tyle, że przepisy do których ciągle się odwołujemy, nakazują rowerzyście
    > uczestniczenie w tej części ruchu, która kieruje się rygorystycznymi
    > przepisami, a których nieprzestrzeganie powoduje tragiczne skutki.

    I w tych przepisach nic nie ma o pieszych? Naprawdę? Więc jak wejdą
    na jezdnię poza wyznaczonym przejściem, to nie złamią żadnych
    rygorystycznych przepisów, których nieprzestrzeganie powoduje
    tragiczne skutki? :)

    > Ale w mieście brak chodnika jest z reguły ewenementem,

    Ziemia do Maćka... Poza Warszawą _naprawdę_ istnieje życie... :)

    > a rowerzysta
    > przejeżdżający przez przejście dla pieszych nocą bez świateł na
    > czerwonym świetle regułą.

    Cóż, ja z kolei z brakiem chodnika spotykam się dosyć często,
    za to z opisaną sytuacją spotkałem się raz lub dwa. Znacznie
    częściej niż rowerzystów łamiących przepisy zauważam kierowców
    jadących zbyt szybko, wyprzedzających na trzeciego na podwójnej
    ciągłej, wyprzedzających z niewłaściwej strony, wymuszających
    pierwszeństwo i na wiele innych sposobów łamiących przepisy.
    Równie często widzę pieszych łamiących przepisy.
    Ale może to dlatego, że nasze miasta nie są zbyt przyjazne dla
    rowerzystów, więc jest ich na ulicach stosunkowo mało.

    > W moich młodych latach karta rowerowa czy karta woźnicy była elementem
    > obowiązkowym. Nawet karta pływacka :-)

    Może się zdziwisz, ale pamiętam te czasy ;) Ale podobnie jak posiadanie
    prawa jazdy nie gwarantuje, że kierowca będzie jeździł zgodnie
    z przepisami, tak i nie gwarantuje tego karta rowerowa czy jakikolwiek
    inny kawałek papieru czy plastiku. Bo zazwyczaj nie chodzi o
    nieznajomość przepisów, ale o czystą niechęć do ich stosowania.

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 135. Data: 2006-07-20 11:51:14
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > No to w takim razie kierowcy ciężarówek mają większe prawa do
    > korzystania z dróg i kierowcy osobowych powinni w ogóle z dróg
    > publicznych zniknąć, bo taki kierowca osobówki miał umiejętności
    > sprawdzane raz, a kierujący ciężarowym - dwa razy.
    Może trochę nieświadomy jestem, ale dlaczego dwa razy?

    pozdr

    Radek

  • 136. Data: 2006-07-21 09:51:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Radoslaw Korzeniewski wrote:

    > Może trochę nieświadomy jestem, ale dlaczego dwa razy?

    Nie możesz zdawać od razu na C.

    Musisz najpierw zaliczyć B.