  • 1. Data: 2007-12-07 16:16:01
    Temat: Czy ktoś może mi zakazać opublikowania wysłanej do mnie umowy/oferty?
    Od: Adam Krywko <a...@g...com>

    Dostałem mailem ładną kolorową ofertę z serii "kliencie daj się
    naciągnąć".
    Wcześniej telefonicznie poproszono mnie o zgodę na wysłanie - na razie
    ok.

    Inna sprawa, że oferta przygotowana jest w taki sposób, żeby mnie
    naciągnąć
    na początku jest dużymi literami co zyskam, a w załączniku jest umowa
    (malutkimi literkami), którą wystarczy podpisać i odesłać.

    Jak się domyślacie umowa nie wygląda już tak różowo. Na szczęście ja
    czytam przede wszystkim małe literki. Wiem, że nie każdy ma taki
    zwyczaj
    więc chciałbym innych przestrzec przed nieuczciwymi praktykami tej
    firmy.

    Jednak w wysłanej do mnie wiadomości jest klauzula:
    "Umowa, dnia xx.xx.xxxx" Wszelkie prawa zastrzeżone. Ujawnianie tego
    dokumentu stronom trzecim bez zgody Gumisie s.a.* jest zabronione"

    Czy to mnie zobowiązuje? Mogę ponieść jakieś konsekwencje z powodu
    opublikowania tego dokumentu? Nic takiego im nie obiecywałem...

    Jeżeli nie mogę opublikować dokumentu, to czy wolno mi przynajmniej
    opisać i nagłośnić sprawę twierdząc, że taki dokument posiadam?
    Czy taka firma może wystąpić do mnie z roszczeniami na drodze prawnej?

    Pozdrawiam i proszę o pomoc.

  • 2. Data: 2007-12-07 16:27:36
    Temat: Re: Czy ktoś może mi zakazać opublikowania wysłanej do mnie umow
    Od: "Pawel " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    > Czy to mnie zobowi=B1zuje? Mog=EA ponie=B6=E6 jakie=B6 konsekwencje z powodu=
    >
    > opublikowania tego dokumentu? Nic takiego im nie obiecywa=B3em...

    No coz, umowa najczesciej tez jest dzielem... Jesli tylko posiada ona
    charakter dziela, to kto moze dochodzic swoich roszczen z tytulu naruszenia
    praw autorskich.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 3. Data: 2007-12-07 16:37:59
    Od: Maciek <f...@e...one.nospam.pl>

    Adam Krywko wrote:

> [...]
    >
    > Czy to mnie zobowiązuje? Mogę ponieść jakieś konsekwencje z powodu
    > opublikowania tego dokumentu? Nic takiego im nie obiecywałem...
    To zależy od sądu, który będzie rozpatrywał sprawę
    > Jeżeli nie mogę opublikować dokumentu, to czy wolno mi przynajmniej
    > opisać i nagłośnić sprawę twierdząc, że taki dokument posiadam?
    > Czy taka firma może wystąpić do mnie z roszczeniami na drodze prawnej?
    Napisane jest "ujawnianie", więc mogą...
    Natomiast widzę rzecz inną, zakaz ujawniania oznacza niejako zabronienie
    klientowi zasięgnięcia np. porady prawnej, bo ujawnienie, nastąpi w każdym
    przypadku pokazania umowy komukolwiek. W zasadzie to juz nastąpiło :D
    Zatem jakiś rasowy pieniacz mógłby wystąpić do sądu z pozwem przeciw firmie,
    bo takie zastrzeżenie łamie wg. mnie prawa konsumenta.

    --
    Maciek

  • 4. Data: 2007-12-07 16:42:51
    Od: Adam Krywko <a...@g...com>

    Dziękuję za tak błyskawiczną odpowiedź :)

    > No coz, umowa najczesciej tez jest dzielem... Jesli tylko posiada ona
    > charakter dziela, to kto moze dochodzic swoich roszczen z tytulu naruszenia
    > praw autorskich.

    Umowa z pewnością posiada charakter dzieła.
    Czyli dzieło może być tajne?
    Nie zamierzam czerpać z tytułu ujawnienia jej żadnych korzyści
    ani w żaden sposób z niej korzystać. Chcę ją tylko pokazać.

    Mógłbym ewentualnie zacytować kilka zdań z niej.
    Będzie to wtedy moja bibliografia ;)
    Tak lepiej?

  • 5. Data: 2007-12-07 17:21:47
    Od: "Pawel " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

> [...]
    > Zatem jakiś rasowy pieniacz mógłby wystąpić do sądu z pozwem przeciw firmie,
    > bo takie zastrzeżenie łamie wg. mnie prawa konsumenta.

    Mysle, ze jesli rozpatrywac to w charakterze typowej klauzuli poufnosci to nie
    jest to wiazace. Strona przeczytala umowe, wraz z klauzula, nie zaakceptowala
    jej i nie ma ona skutkow prawnych.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 6. Data: 2007-12-07 17:26:47
    Od: "Pawel " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    > Umowa z pewno=B6ci=B1 posiada charakter dzie=B3a.
    > Czyli dzie=B3o mo=BFe by=E6 tajne?
    > Nie zamierzam czerpa=E6 z tytu=B3u ujawnienia jej =BFadnych korzy=B6ci
    > ani w =BFaden spos=F3b z niej korzysta=E6. Chc=EA j=B1 tylko pokaza=E6.

    Mnie nie chodzilo o tajnosc (na pytanie czy moze byc tajne odpowiadam - moze,
    nie musi ;-)), ale o to, ze publiczne rozpowszechnianie dziela narusza prawa
    autorskie jego tworcy, niezaleznie od tego czy osiagasz korzysci czy nie.

    > M=F3g=B3bym ewentualnie zacytowa=E6 kilka zda=F1 z niej.
    > B=EAdzie to wtedy moja bibliografia ;)
    > Tak lepiej?

    W ramach dozwolonego cytatu moim zdaniem jak najbardziej :-).

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 7. Data: 2007-12-07 23:03:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 07.12.2007 Adam Krywko <a...@g...com> napisał/a:
> [...]
    > dokumentu stronom trzecim bez zgody Gumisie s.a.* jest zabronione"
    > Czy to mnie zobowiązuje? Mogę ponieść jakieś konsekwencje z powodu

    Nie, bo nie zawierałeś żadnej umowy.

    > opublikowania tego dokumentu? Nic takiego im nie obiecywałem...

    Natomiast nie możesz go opublikowac bo jego treść i forma jest z dużym
    prawdopodobieństwem chroniona prawem autorskim.

    > Jeżeli nie mogę opublikować dokumentu, to czy wolno mi przynajmniej
    > opisać i nagłośnić sprawę twierdząc, że taki dokument posiadam?

    Tak. Możesz też go pokazywać bylebyś tylko nie rozpowszechniał/publikował.

    > Czy taka firma może wystąpić do mnie z roszczeniami na drodze prawnej?

    Każdy o zdolności prawnej może z dowolnie głupiego powodu.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2007-12-07 23:04:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 07.12.2007 Pawel <p...@N...gazeta.pl> napisał/a:
    > No coz, umowa najczesciej tez jest dzielem... Jesli tylko posiada ona

    "Utworem" :)

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2007-12-07 23:06:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Nie, bo pewnie nie wiesz co kolega ma na myśli przez "dozwolony cytat".

    > W ramach dozwolonego cytatu moim zdaniem jak najbardziej :-).

    Kolega objaśni :)

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2007-12-08 00:12:39
    Od: Adam Krywko <a...@g...com>

    Dzięki za pomoc. Próbowałem wyszukać jakieś informacje o
    "dozwolonych cytatach" ale znalazłem tylko wzmiankę, że
    wolno mi posłużyć się cytatem w "zakresie uzasadnionym"
    np. wyjaśnieniem lub analizą krytyczną.

    To by wystarczyło.

    Nie znalazłem jednak podstawy prawnej.

    Rozumiem, że mogę sobie opisać sytuację podpierając się
    kilkoma cytatami z umowy, jednak nie publikując jej w całości.

    Gdyby firma miała kaprys wystąpić na drogę prawną tekst
    umowy będzie potwierdzeniem, że nie wyssałem tego z palca.