  • 41. Data: 2023-12-30 12:46:38
    Temat: Re: Czy karetka na sygnale ma pierwszeństwo przed karetką na sygnale?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.12.2023 o 12:34, Shrek pisze:
    > §  1.
    > Kto, naruszając, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu
    > lądowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym
    > inna osoba odniosła obrażenia ciała określone w art. 157 § 1,
    >
    > Nie widzę tu stwierdzenia, że jak ktoś ci wyjedziez podporządkowanej to
    > ty jesteś winny:P

    A widzisz, że jak Ty wyjeżdżasz z podporządkowanej, to jesteś winien? Bo
    jeśli również nie, to może jest to właściwy moment, by się zastanowić
    czemu i gdzie są te przepisy.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 42. Data: 2023-12-30 12:49:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-30, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > inna osoba odniosła obrażenia ciała określone w art. 157 § 1,
    >
    > Nie widzę tu stwierdzenia, że jak ktoś ci wyjedziez podporządkowanej to

    Ale Robert napisał "może".

    > To trochę inna sytuacja - po pierwsze to ubezpieczyciel - zawodowy
    > odmawiacz odszkodowań - nic z jego zdanie nie wynika. Po drugie jak
    > koleś zeznał że celowo nie chciał uniknąć wypadku tylko jechał na
    > zwarcie to nieco co innego niż jesteś winny "o ile tylko zostanie
    > wykazane, że mogłeś zapobiec wypadkowi." To ogólnie jest ciekawe że
    > według roberta im bardziej łamiesz przepisy tym bardziej winni są inni;)

    E, myślę, że chce zywczajnie powiedzieć, co ilustruje powyższy przykład.
    To, że masz gdzieś-tam pierwszeństwo, nie oznacza, że nie masz się
    stosować np. do zasad bezpieczeństwa.

    --
    Marcin

  • 43. Data: 2023-12-30 13:01:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Przykładowo, karetka A jedzie 80km/h przy ograniczeniu do 30. Karetka B
    > widząc że karetka A popierd.. mimo to ładuje się przed nią i A wpada na
    > B. Winny będzie MZ kierowca B nawet jeśli jechał zgodnie z limitem
    > prędkości.

    Do tego jest w Prawo o Ruchu Drogowym kluczowy przepis - art. 3 i 4
    razem czytane. Przekładając na normalny język, to masz zrobić wszystko,
    by nie doszło do zagrożenia - nawet, jeśli masz pierwszeństwo. O ile
    możesz, bo czasem nie da się i już. Winnym spowodowania wypadku /
    kolizji jest ten, kto mógł i nie zapobiegł.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 44. Data: 2023-12-30 13:02:04
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A widzisz, że jak Ty wyjeżdżasz z podporządkowanej, to jesteś winien?

    Tak - w "kto naruszając (...) zasady..."

    > Bo
    > jeśli również nie, to może jest to właściwy moment, by się zastanowić
    > czemu i gdzie są te przepisy.

    W ustawie PoRD?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 45. Data: 2023-12-30 13:09:34
    Od: Shrek <...@w...pl>

    myślę, że chce zywczajnie powiedzieć, co ilustruje powyższy przykład.
    > To, że masz gdzieś-tam pierwszeństwo, nie oznacza, że nie masz się
    > stosować np. do zasad bezpieczeństwa.

    Oczywiście że nie. I koleś został uznany za"jestem w prawie to jadę i mu
    przypierdolę". Natomiast jest to nieco co innego niż "zostało wykazane
    że mógł uniknąć". Kluczowe jest jak mógł? Bo to bardzo szerokie spektrum
    - od mógł z domu tego dnia nie wychodzić (aniby dlaczego), poprzez mógł
    być spięty jak jaja byka z nogą na hamulcu (niby czemu), przez
    próbowałem ominać ale i tak jebnął, nie zauważyłem, aż do widziałem ale
    byłem w prawie. I w zasadzie tylko to ostatnie i nieco przedostatnie to
    przypadek kiedy zostajesz uznany winnym (oczywiście w sądzie może
    zdarzyć się wszystko i nie musi to mieć odzwierciedlenia ani w prawie
    ani logice).

    Naomiast robert prezentuje tu generalnie ciekawe podejście (widać w
    wątkach o kii i pieszych na przejściach i pereti). Im bardziej
    zapierdalasz tym bardziej winni są inni, bo przecież zapierdalając masz
    ograniczone możliwości kontroli nad pojazdem, więc inni bardziej
    wtargiwują bo powinni wziąć pod uwagę że kieruje debil i ma więcej
    sprzętu niż talentu:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 46. Data: 2023-12-30 13:12:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > prędkości.
    >
    > Tak samo jeśli A będzie na podporządkowanej, a B będzie posuwać po

    Genralnie nie. Ale to częśc dłuższej dyskusji w której nie ma zupełenie
    znaczenia kto jechał karetką i czy w ogole jeden z pojazdów był
    uprzywilejowany. Uprzywilejowanie nie zmienia zasad ruchu drogowego i
    pojazd uprzywilejowany jeśli byłby winen bez bomb to co do zasady będzie
    winien i na bombach (sprawdzić czy nie straszydło, pierdolnięty antoni
    albo inne paskudztwo).

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 47. Data: 2023-12-30 23:27:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.12.2023 o 13:09, Shrek pisze:
> [...]
    > ograniczone możliwości kontroli nad pojazdem, więc inni bardziej
    > wtargiwują bo powinni wziąć pod uwagę że kieruje debil i ma więcej

    Musisz pojąć, że odpowiedzialność za wykroczenie (przekroczenie
    prędkości, wjazd na czerwonym świetle itp.) nie musi się wiązać z
    odpowiedzialnością za spowodowanie wypadku / kolizji. Bez względu na to,
    czy ten inny pojazd jedzie prawidłowo, czy popełnia jakieś wykroczenie,
    masz zrobić wszystko, by nie doszło do wypadku / kolizji i jeśli
    zostanie udowodnione, że mogłeś zapobiec, ale tego nie zrobiłeś, to
    poniesiesz za to odpowiedzialność. Stąd czasem współwina. Bo ten, co
    wjechał spod czerwonego spowodował wypadek, bo wjechał spod czerwonego.
    Ale ten drugi, jeśli mógł wyhamować, czy ominąć, ale jechał, bo ma
    pierwszeństwo, to też ponosi winę.

    Bywają różne wyjątkowe sytuacje, gdy z jakiegoś powodu pojazd formalnie
    popełniający wykroczenie go nie popełnia, zaś ten pozornie jadący
    prawidłowo ponosi winę za spowodowanie wypadku. Jedną z takich sytuacji
    jest właśnie pojazd uprzywilejowany. Kierujący takim pojazdem może
    niezastosowanie się do czerwonego sygnału, ale powinien się upewnić, ze
    tym zachowaniem nie stworzy zagrożenia. Ale jeśli się upewni, że nikomu
    nie zajeżdża drogi, to jechać może. I jeśli w takim momencie inny
    kierujący przykładowo ruszy - bo ma pierwszeństwo - nie patrząc na
    karetkę, no to ponosi winę za spowodowanie wypadku, choć nie popełnił
    formalnego wykroczenia.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 48. Data: 2023-12-30 23:31:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.12.2023 o 13:12, Shrek pisze:
> [...]
    > pojazd uprzywilejowany jeśli byłby winen bez bomb to co do zasady będzie
    > winien i na bombach (sprawdzić czy nie straszydło, pierdolnięty antoni

    Generalnie masz rację, ale tu dochodzimy do pewnej kwestii. Pojazd
    uprzywilejowany trąbi i świeci po to, by wszyscy wokół wiedzieli, ze on
    może się nie stosować do przepisów. Widząc karetkę na sygnale powinieneś
    przewidywać, że ona może się nie stosować do przepisów.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 49. Data: 2023-12-31 05:02:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-30, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]
    > przypadek kiedy zostajesz uznany winnym (oczywiście w sądzie może
    > zdarzyć się wszystko i nie musi to mieć odzwierciedlenia ani w prawie

    Mógł uniknąć zachowując ostrożność w sposób jaki przyjeło się to robić w
    danych warunkach/okolicznościach. Więc przykładowo, jeśli zobaczył, że
    ktoś cofa z parkingu na jezdnie, to powinien zwolnić i być przygotowany
    na wykonanie odpowiednego manewru by móc uniknąć kolizji.

    --
    Marcin

  • 50. Data: 2023-12-31 08:25:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > może się nie stosować do przepisów. Widząc karetkę na sygnale powinieneś
    > przewidywać, że ona może się nie stosować do przepisów.

    A kierowca karetki ma prawo zignorować przepisy i na przykład wjechać na
    czerwonym jeśli się upewni że inni wiedzą że in się nie stosuje do
    przepisów i go przepuszczają.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!