  • 11. Data: 2023-12-25 13:18:48
    Temat: Re: Czy karetka na sygnale ma pierwszeństwo przed karetką na sygnale?
    Od: Jacek <j...@...pl>

    > Nie znosi. Po drugie, jechanie na sygnale nie powoduje, że kierowca może
    > zlewać zasady bezpieczeństwa i być nieostrożny.

    Dowcip o dwóch dżigitach się przypomina :)

  • 12. Data: 2023-12-25 13:20:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.12.2023 o 11:08, cef pisze:

    > Znosi w stosunku do normalnych użytkowników, a nie w ogóle.

    Nie znosi:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 13. Data: 2023-12-25 13:23:04
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.12.2023 o 11:42, cef pisze:

> [...]
    >
    > Art 53. 2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem
    > zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o
    > ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów
    > drogowych tylko w razie, gdy:
    >
    > 1) uczestniczy:
    >
    > a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia
    > albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo
    >
    > Więc jeśli jedna karetka nie stosuje się do znaków i sygnałów i druga też,
    > to pokaż przepis, z którego wynika, że jednak te znaki mają mieć

    To że może się nie stosować do przepisów nie znaczy że zostaną one
    zniesione.

    > Jakaś reguła nadrzędna?

    Tak - jak kulsony przypierdolą to winni są inni. Jak strażacy albo
    ratownicy to winny jest ten kto nie miał pierwszeństwa wedle normalnych
    przepisów.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 14. Data: 2023-12-25 14:13:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.12.2023 o 11:42, cef pisze:
    > Jakaś reguła nadrzędna?

    Ci inni mają ustąpić pierwszeństwa. Nieustąpienie pierwszeństwa jest
    wykroczeniem samym w sobie. Ale wina za spowodowanie wypadku / kolizji,
    to osobna sprawa. Jeśli jedziesz główną ulicą i przywalisz w manewrujący
    przy parkowaniu pojazd, to może się okazać, ze manewrujący dostanie
    mandat za wymuszenie, a Ty odpowiesz za przestępstwo spowodowania
    wypadku drogowego. O ile tylko zostanie wykazane, że mogłeś zapobiec
    wypadkowi.

    Przekładając to na te karetkę, to podejrzewam, że karetka mająca
    pierwszeństwa sunęła na pewniaka, bo wszyscy jej pozjeżdżali no i miała
    przykładowo zielone światło. Ta nie mająca widząc ze wszyscy się
    zatrzymali też sunęła na pewniaka. No i doszło do nieszczęścia.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 15. Data: 2023-12-25 16:52:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > mandat za wymuszenie, a Ty odpowiesz za przestępstwo spowodowania
    > wypadku drogowego. O ile tylko zostanie wykazane, że mogłeś zapobiec

    A podstawę prawną podasz?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 16. Data: 2023-12-25 19:28:24
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-12-25 o 13:23, Shrek pisze:

    > To że może się nie stosować do przepisów nie znaczy że zostaną one
    > zniesione.

    Proszę nie traktować słowa "zniesienie" tak dosłownie. Wiadomo, że
    chodzi o chwilowe
    nie stosowanie się do tych znaków.

    > Tak - jak kulsony przypierdolą to winni są inni. Jak strażacy albo
    > ratownicy to winny jest ten kto nie miał pierwszeństwa wedle normalnych
    > przepisów.

    Nie ma żadnej zasady (albo nie umiem jej znaleźć lub poprawnie ją
    wywnioskować)
    jakimi regułami mają kierować się kierowcy dwóch pojazdów uprzywilejowanych,
    którzy spotkają się na skrzyżowaniu. Skoro nie muszą stosować się do
    znaków i sygnałów, to co zostaje jak już się na skrzyżowaniu spotkają?
    Tak na logikę
    założyłbym, że właśnie reguła prawej strony.

  • 17. Data: 2023-12-25 19:39:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.12.2023 o 19:28, cef pisze:

    > Proszę nie traktować słowa "zniesienie" tak dosłownie. Wiadomo, że
    > chodzi o chwilowe
    > nie stosowanie się do tych znaków.

    Mo i może się nie stosować i nikt mu za to mandatu nie da. Ale jak zrobi
    bum, to jednak te znaki i przepisy były i według nich będzie oceniania wina.

> [...]
    > wywnioskować)
    > jakimi regułami mają kierować się kierowcy dwóch pojazdów

    Jest - pierwszeństwo ma ten... co ma pierwszeństwo. Nie ma żadnej
    specjalnej zasady dla dwóch lub więcej pojazdów upywilejowanych
    spotkających się na skrzyżowaniu. A jak w rzeczywistości pojadą to w
    sumie ich sprawa - dopóki kogoś albo siebie nie uszkodzą.

    > Skoro nie muszą stosować się do
    > znaków i sygnałów, to co zostaje jak już się na skrzyżowaniu spotkają?
    > Tak na logikę
    > założyłbym, że właśnie reguła prawej strony.

    A dlaczego nie znaki albo sygnały? BTW w tym "znoszeniu" są również
    przepisy o ruchu, zatrzymaniu i postoju pojazdów - wiec i reguła prawej
    ręki.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 18. Data: 2023-12-25 19:55:09
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-12-25 o 19:39, Shrek pisze:

> [...]
    > spotkających się na skrzyżowaniu. A jak w rzeczywistości pojadą to w
    > sumie ich sprawa - dopóki kogoś albo siebie nie uszkodzą.

    Przez kilka lat miałem stały kontakt z byłym instruktorem/policjantem i
    do różnych
    sytuacji drogowych zawsze dało się znaleźć odpowiedni przepis. Dlatego
    nie były dla mnie nigdy zaskoczeniem sytuacje gdzie pierwszeństwo ma
    ten, który je ma
    (nawet jeśli jedzie pod prąd czy zbyt szybko) Dlatego sądzę, że dla tej
    sytuacji, też gdzieś
    ukryte są zapisy, tylko na razie nie potrafimy tego zinterpretować.

    Zobaczymy co tam biegli ustalą.

  • 19. Data: 2023-12-25 20:04:49
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.12.2023 o 19:55, cef pisze:

> [...]
    > sytuacji, też gdzieś
    > ukryte są zapisy, tylko na razie nie potrafimy tego zinterpretować.

    No i są. Dokładnie te same co zawsze. Kierowca karetki ma prawo się nie
    stosować do znaków, sygnałów lub przepisów (pod pewnymi warunkami), ale
    nie zdejmuje to z niego odpowiedzialności - one dalej obowiązują. Jak
    spotkają się dwie karetki to dokładnie tak samo - któraś ma pierwszeństo
    i wynika to z przepisów "ogolnych". No chyba że cztery na równorzędnym;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 20. Data: 2023-12-25 21:02:25
    Od: PD <p...@g...pl>

> [...]
    > mandat za wymuszenie, a Ty odpowiesz za przestępstwo spowodowania
    > wypadku drogowego. O ile tylko zostanie wykazane, że mogłeś zapobiec

    No i się wyjaśniło. cef winny.

    PD