-
1. Data: 2004-12-09 11:25:28
Temat: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: "topjes" <n...@d...rady>
Bardzo jest potrzebny PRAWNIK!
Czy w świetle Ustawy można odmówić przyjęcia sprzętu do reklamacji kiedy
brakuje jego elementów (np instrukcji, pudełka, steroników, jakiegoś innego
OSOBNEGO elementu - np pilota do TV)? Moim zdaniem nie ma takiej podstawy
prawnej.
Proszę o odpowiedź jakiegoś PRAWNIKA.
pzdr
topjes
-
2. Data: 2004-12-09 13:47:07
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>
topjes napisał(a):
> Bardzo jest potrzebny PRAWNIK!
>
> Czy w świetle Ustawy można odmówić przyjęcia sprzętu do reklamacji kiedy
> brakuje jego elementów (np instrukcji, pudełka, steroników, jakiegoś innego
> OSOBNEGO elementu - np pilota do TV)? Moim zdaniem nie ma takiej podstawy
> prawnej.
>
może spróbuj na pl.misc.konsumenci
nn
-
3. Data: 2004-12-09 13:54:00
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: "gosc" <s...@w...pl>
> Czy w świetle Ustawy można odmówić przyjęcia sprzętu do reklamacji kiedy
> brakuje jego elementów (np instrukcji, pudełka, steroników, jakiegoś
innego
> OSOBNEGO elementu - np pilota do TV)? Moim zdaniem nie ma takiej podstawy
> prawnej.
Ja nie jestem prawnikiem, ale dobrze ci doradze - przy kazdym wiekszym (a
moze i mniejszym tez) urzedzie gminy / miasta itd. jest miejski rzecznik
konsumentow. Zadzwon do swojego urzedu miasta i zapytaj o telefon do niego.
Pogadaj czy i w jakich sytuacjach niekompletnosc moze byc podstawa do braku
uznania roszczen.
Inna instytucja ktora pomaga bezplatnie jest Panstwowa Inspekcja Handlowa.
Tez mozna do nich zadzwonic i poprosic o rade. Ale ich inspektoraty sa
zwykle tylko w duzych miastach wojewodzkich. Zadzwon do najblizszego.
Generalnie _wydaje_ mi sie, ze sprawa sie komplikuje. Sadze, ze jesli w
ramach ustawy domagasz sie naprawy lub wymiany, to wowczas kompletnosc ma
mniejsze znaczenie, pod warunkiem, ze mozna wymienic lub naprawic tylko ta
jedna czesc bez reszty. Jesli zas wymiana lub naprawa nie bylaby mozliwa, to
mozna sie zastanawiac czy sprzedawca musi czy tylko moze obnizyc cene i
zwrocic mniej niz zaplaciles potracajac koszty tych wszystkich dolaczonych
rzeczy. Zreszta pozostaje jeszcze kwestia jak wiele moze potracic, bo bez
sterownikow, pudelka itd. w zasadzie jesli mu sie uda sprzeda dana karte za
grosze (np. po powrocie z dlugiej naprawy).
Jednak nawet przy naprawie sprzedawca moze argumentowac, poniekad troche
slusznie, ze brak np. instrukcji z danymi konfiguracji karty, utrudnia badz
uniemozliwia sprawdzenie poprawnego funkcjonowania, a brak oryginalnego
pudelka zwieksza ryzyko uszkodzenia przedmiotu przy transporcie do serwisu.
Stad uderz do rzecznika konsumentow, a jeszcze lepiej pogadaj np. z dwoma,
bo tu odpowiedz pewnie nie jest prosta.
-
4. Data: 2004-12-09 15:27:48
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>
Użytkownik "gosc" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
news:cp9lcf$l2i$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Ja nie jestem prawnikiem, ale dobrze ci doradze - przy kazdym wiekszym (a
> moze i mniejszym tez) urzedzie gminy / miasta itd. jest miejski rzecznik
> konsumentow.
rzecznik jest POWIATOWY!!
p.
W,
-
5. Data: 2004-12-09 15:41:06
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>
Użytkownik "topjes" <n...@d...rady> napisał w wiadomości
news:cp9cnh$c63$1@inews.gazeta.pl...
> Bardzo jest potrzebny PRAWNIK!
>
> Czy w świetle Ustawy można odmówić przyjęcia sprzętu do reklamacji kiedy
> brakuje jego elementów (np instrukcji, pudełka, steroników, jakiegoś
innego
> OSOBNEGO elementu - np pilota do TV)? Moim zdaniem nie ma takiej podstawy
> prawnej.
Zależy z jakiego tytułu - w przypadku gwarancji wszystko zależy od umowy
gwarancyjnej
W przypadku odpowiedzialnosci sprzedawcy sprzedawca nie ma prawa żądać
pudełka, instrukcji, ani żadnych innych przynależności rzeczy. Umowa
sprzedaży konsumenckiej została zawarta, wykonana, własność przeniesiona.
Kupujący zgłasza roszczenie o przywrócenie do stanu zgodnego z umową (art.8
ust.1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedazy konsumenckiej), poprzez:
- nieodplatna naprawe
albo
- wymiane na nowy
o ile przy wymianie towaru na nowy jest sprawą dyskusyjną (czy wymiana
oznacza wymianę towaru wraz z przynależnościami), to w przypadku naprawy
roszczenie nie obejmuje przynależności, tak więc przynosisz do sprzedawcy
to, co jest z umową niezgodne (na pewno nie instrukcję ani nie pudełko).
Oczywiście, jeżeli zdarzy się tak, że zepsuje sie np. odbiornik od pilota,
to niezbedny bedzie pilot, aby naprawe skutecznie przeprowadzic, lecz nikt
nie ma prawa od ciebie zadac pudelka, gwarancji ani instrukcji)
(oczywiscie przy naprawie)
przy wymianie na nowy sprawa dyskusyjna.
p.
W.,
-
6. Data: 2004-12-09 15:57:45
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: "topjes" <n...@d...rady>
"Wirtualna" <W...@w...pl.com> wrote in message
news:cp9roi$qqo$1@atlantis.news.tpi.pl...
> o ile przy wymianie towaru na nowy jest sprawą dyskusyjną (czy wymiana
> oznacza wymianę towaru wraz z przynależnościami), to w przypadku naprawy
> roszczenie nie obejmuje przynależności, tak więc przynosisz do sprzedawcy
> to, co jest z umową niezgodne (na pewno nie instrukcję ani nie pudełko).
> Oczywiście, jeżeli zdarzy się tak, że zepsuje sie np. odbiornik od pilota,
> to niezbedny bedzie pilot, aby naprawe skutecznie przeprowadzic, lecz nikt
> nie ma prawa od ciebie zadac pudelka, gwarancji ani instrukcji)
> (oczywiscie przy naprawie)
Dzięki - tak też uważałem.
pzdr
topjes
-
7. Data: 2004-12-09 19:13:23
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: kam <X#k...@w...pl#X>
Wirtualna wrote:
> rzecznik jest POWIATOWY!!
albo miejski...
ale rzeczywiście w powiecie
KG
-
8. Data: 2004-12-09 22:30:10
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: fi5h <f...@o...pl>
Użytkownik Wirtualna napisał:
> W przypadku odpowiedzialnosci sprzedawcy sprzedawca nie ma prawa żądać
> pudełka, instrukcji, ani żadnych innych przynależności rzeczy.
pilot TV nie jest przynalezna rzecza, jest elementem obiektu
sprzedanego. To juz roznica. Co do instrukcji to inna sprawa bo jej sie
nie wymienia. Opakowanie musi byc przy wymianie takze, przy naprawie nie
jest konieczne choc i tu mozna dyskutowac (jak transporotwac duze i
delikatne urzadzenia bez fabrycznego oryginalnego opakowania)
>Umowa
> sprzedaży konsumenckiej została zawarta, wykonana, własność przeniesiona.
> Kupujący zgłasza roszczenie o przywrócenie do stanu zgodnego z umową (art.8
> ust.1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedazy konsumenckiej), poprzez:
> - nieodplatna naprawe
> albo
> - wymiane na nowy
jesli towar zakupiony sklada sie z kilku elementow to wymieniana jest
calosc. Jesli nie dziala TV a klient nie dostarczyl pilota, to po
wydaniu TV nowego, nie koniecznie ten sam pilot musi dzialac, a wiadomo
ze wymieniony nie zostanie mu takze na nowy pilot.
Co do naprawy (usuniecia niezgodnosci) to kwestia juz dogadania, bo
jesli klient chce by sprzedawca doprowadzil sprzet do zgodnosci to pilot
juz nie jest potrzebny.
>
> o ile przy wymianie towaru na nowy jest sprawą dyskusyjną (czy wymiana
> oznacza wymianę towaru wraz z przynależnościami),
zalezy od towaru, ale tak. Wymienia sie caly komplet ktory byl
zakupiony, no chyba ze nie jest to niezbedne, i nie jest wymagane przez
klienta. Wiadomo ze jak by np nie dzialal pilot, to klient nie musi
domagac sie wymiany takze telewiozora, ale jesli pilot dziala tylko z
jedna sztuka TV to musi byc wymieniony komplet.
Tak czy siak tak jak przy rekojmi, dostarcza sie komplet do reklamacji,
chyba ze sprzedawca stwierdzi ze nie jest to konieczne.
Tak to wyglada praktycznie.
to w przypadku naprawy
> roszczenie nie obejmuje przynależności, tak więc przynosisz do sprzedawcy
> to, co jest z umową niezgodne (na pewno nie instrukcję ani nie pudełko).
> Oczywiście, jeżeli zdarzy się tak, że zepsuje sie np. odbiornik od pilota,
> to niezbedny bedzie pilot, aby naprawe skutecznie przeprowadzic, lecz nikt
> nie ma prawa od ciebie zadac pudelka, gwarancji ani instrukcji)
> (oczywiscie przy naprawie)
przy wymianie jak najbardziej powyzsze przedmioty sa wymagane.
Czyli z tym co mowisz, klient oddajacy niekompletny sprzed z tytulu
niezgodnosci, nie bedzie mial prawa domagac sie wymiany na nowy, tylko
jedynie naprawy ktora usunie ta niezgodnosc (no chyba ze umowi sie ze
sprzedawca tak, ze w razie wymiany doniesie brakujace elementy).
>
>
> przy wymianie na nowy sprawa dyskusyjna.
no raczej wola sprzedawcy w tym wypadku, bo jak nie bedzie chcial to nie
trzeba, ale jak zechce to musi byc komplet.
> p.
> W.,
>
>
>
-
9. Data: 2004-12-10 04:27:59
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: kam <X#k...@w...pl#X>
fi5h wrote:
> pilot TV nie jest przynalezna rzecza, jest elementem obiektu
> sprzedanego. To juz roznica. Co do instrukcji to inna sprawa bo jej sie
> nie wymienia. Opakowanie musi byc przy wymianie takze,
A twierdzisz tak na podstawie?
Pytanie pomocnicze - w jakim czasie od zakupu można teoretycznie uzyskać
wymianę rzeczy i czy kupujący powinien przez ten czas przechowywać
opakowanie?
KG
-
10. Data: 2004-12-10 06:56:10
Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
Od: fi5h <f...@o...pl>
Użytkownik kam napisał:
> fi5h wrote:
>
>> pilot TV nie jest przynalezna rzecza, jest elementem obiektu
>> sprzedanego. To juz roznica. Co do instrukcji to inna sprawa bo jej
>> sie nie wymienia. Opakowanie musi byc przy wymianie takze,
>
>
> A twierdzisz tak na podstawie?
> Pytanie pomocnicze - w jakim czasie od zakupu można teoretycznie uzyskać
> wymianę rzeczy i czy kupujący powinien przez ten czas przechowywać
> opakowanie?
to zalezy od roszczenia.
Jesli chodzi o gwarancje to przez caly okres gwarancyjny. Jesli chodzi o
niezgodnosc 2 lata (w extremalnych wypadkach wiecej) to tak jak
wczesniej pisalem sprawa do dyskusji.
Jesli np. sprzedaje zarowke i klient dostaje zarowke w opakowaniu to
wiadomo ze nie wymagam od niego opakowania tylko poprostu dam mu zarowke
nawet i bez opakowania przy wymianie.
Sprawa komplikuje sie czasem przy wymianie innych sprzetow takich jak
telewizorki gdzie opakowania sa numerowane choc i to jest do
przeskoczenia bo da sie to zalatwic. Jednak glupota jest niedostarczenie
np opakowania od TV bo przeciez w przypadku wymiany klient nie chce
chyba dostac nowego TV bez opakowania, a potem miec problemy z jego
serwisowaniem na podstawie gwarancji gdzie czasem numery seryjne
opakowania i sprzetu musza sie zgadzac. Tu nie chodzi o ustawe a chodzi
o czysto logiczny aspekt serwisowania i zabezpieczenia sprzetu. Dlatego
tez jest to sprawa do dyskusji.
Tak samo moge zapytac co jesli klient przyniesie do reklamacji z
niezgodnosci TV bez opakowania, caly obdrapany i uwalony farba i
tynkiem, bo TV ogladali sobie robotnicy na budowie, i teraz chca go
wymienic bo to a tamto.
A co jesli oddajesz TV do reklamacji bez opakowania a on w koncu wymaga
transportu do autoryzowanego serwisu. Sprzedawca nie jest przeciez
zmuszony do tego by trzymac opakowania do kazdego sprzedawanego zakupu.
>
> KG
--
fi5h