  • 1. Data: 2005-04-23 16:45:51
    Temat: Czy internetowe serwisy randkowe działają zgodnie z prawem?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Zapraszam Was do dyskusji na w/w temat.
    Moje wątpliwości zrodziły się po przeczytaniu aktualnej treści ustawy o
    ochronie danych osobowych.

    Zacznę od pytania, czy informacje, jakie zostawiają o sobie użytkownicy
    takich serwisów, można by uznać za dane osobowe?

    Najczęściej jest to adres e-mail, miejscowość zamieszkania, oraz zdjęcie.
    Art. 6 Ust.1 ustawy mówi, że za dane osobowe uważa się wszelkie informacje
    dotyczące możliwej do zidentyfikowania osoby.

    Cóż, na podstawie zdjęcia chyba każdego można zidentyfikować?

    Z drugiej strony w art.6 ust.3 jest napisane, że informacji nie uważa się za
    umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych
    kosztów, czasu lub działań.

    Jak to rozumieć? Czy zatem dane takie jak zdjęcie, nazwa miejscowości i
    adres e-mail to są dane osobowe, czy nie?

    Załóżmy, że są.
    Wirtualna Polska w swoim serwisie randkowym wycwaniła się tak, że pisze w
    regulaminie, że to użytkownik jest administratorem swoich danych osobowych.
    Wykorzystali tu fakt, że administrator może zlecić przechowywanie i
    przetwarzanie danych osobowych firmie trzeciej (Art 31. ust 1. ustawy).
    Czyli WP jedynie "rejestruje, przechowuje i rozpowszechnia" dane dotyczące
    użytkownika, które samodzielnie umieścił on w serwisie.

    Tyle tylko, że ustawa mówi, że takiego upoważnienia można udzielić firmie
    trzeciej "w drodze umowy zawartej na piśmie". Czy wyświetlenie na ekranie
    komputera regulaminu i wymaganie, aby użytkownik kliknął przycisk "Zgadzam
    się" można uznać za umowę zawartą na piśmie??

    Co więcej, ustawa mówi, że taka "firma trzecia" też ponosi odpowiedzialność
    za należyte, zgodne z prawem przetwarzanie powierzonych jej danych.

    Nie rozumiem więc, jak serwisy randkowe mogą zadawać w formularza
    rejestracyjnych pytania o orientację seksualną, czy też o to, czy się pali
    (pije), czy nie. Przecież to jest wyraźnie niezgodne z Art. 27 ust. 1
    ustawy! [zabrania się przetwarzania danych ujawniających (...) jak również
    danych o (...) nałogach lub życiu seksualnym (...)]

    Z drugiej strony w ust.2 jest napisane, że przetwarzanie takich danych jest
    dopuszczalne, jeżeli osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę na
    piśmie (pkt 1). Znów pytanie, co to jest zgoda na piśmie. Kliknięcie
    "Zgadzam się" na ekranie wystarczy??

    W punkcie 8 jest też mowa, że dane tego typu można przetwarzać, jeśli
    zostały one podane do wiadomości publicznej przez osobę, których dotyczą.
    Czy zatem można uznać, że osoba, która umieszcza takie dane w serwisie
    internetowym i akceptuje jego regulamin mówiący, że będą one publicznie
    dostępne, sama zgadza się na ich przetwarzanie (mimo iż dotyczą one
    orientacji i uzależnień)?

    Jestem bardzo ciekaw Waszych opinii.

  • 2. Data: 2005-04-25 10:34:27
    Od: "Wojtek" <omeganet__B-E_Z@S-P_AMu__poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Zapraszam Was do dyskusji na w/w temat.
    Sprawa skomplikowana ale zgodna z prawem. Wiem, gdyż miałem bardzo
    bliską styczność z takim projektem.

    Wspomniane dane są danymi osobowymi, i serwisy (przynajmniej te
    porządne) mają zgłoszone to w GIODO.

    Kwestia "zgody na piśmie". Zapisy ustawy o ochronie danych osobowych
    mają pewne wyjątki od tej reguły. I jeden (słownie jeden ;) serwis to
    wykorzystał w bardzo sprytny sposób. Reszta chyba robi to nielegalnie
    :)

    --
    WWWojtas

  • 3. Data: 2005-04-25 10:56:27
    Od: "Arek" <a...@w...pl>

    > mają pewne wyjątki od tej reguły. I jeden (słownie jeden ;) serwis to
    > wykorzystał w bardzo sprytny sposób. Reszta chyba robi to nielegalnie :)

    No to już zdradź który :)

  • 4. Data: 2005-04-26 08:07:54
    Od: "Wojtek W." <omeganet__B-E_Z@S-P_AMu__poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > No to już zdradź który :)

    W jakim celu potrzebujesz tej informacji?

    --
    WWWojtas

  • 5. Data: 2005-04-26 14:51:30
    Od: "Arek" <a...@w...pl>

    > W jakim celu potrzebujesz tej informacji?

    Ponieważ chcę ruszyć z serwisem "szukam pracy", w którym ludzie też będą
    zamieszczali swoje zdjęcia i inne dane, poza dokładnym adresem zamieszkania.
    Problem jest więc bardzo podobny i przyglądam się, jak rozwiązali to inni.

  • 6. Data: 2005-04-27 09:12:52
    Od: "Wojtek W." <omeganet__B-E_Z@S-P_AMu__poczta.onet.pl>

> [...]
    > też będą zamieszczali swoje zdjęcia i inne dane, poza dokładnym
    > adresem zamieszkania. Problem jest więc bardzo podobny i

    Napisz do mnie na priv bo Twoje konto nie działa.

    --
    WWWojtas