  • 81. Data: 2014-05-17 21:04:41
    Temat: Re: Czy Polska to pa stwo prawa
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 17.05.2014 17:34, Alojzy Bomba pisze:

    > No nakłada jeden obowiązek: uznanie podmiotowości prawnej
    > kościelnych osób prawnych, przy czym kwestie reprezentacji
    > tych osób określa prawo kanoniczne.

    Meh, to tylko prawo do założenia biznesu... z nieco innym sformułowaniem
    tego i nieco innymi przepisami podatkowymi.

  • 82. Data: 2014-05-17 23:23:17
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 17/05/14 21:04, Andrzej Lawa wrote:

    > Meh, to tylko prawo do założenia biznesu... z nieco innym sformułowaniem
    > tego i nieco innymi przepisami podatkowymi.

    Nie. Zawierając umowę z parafią musisz znać przepisy prawa kanonicznego,
    aby być pewnym, że umowa będzie ważna.

  • 83. Data: 2014-05-17 23:52:01
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 17.05.2014 23:23, Alojzy Bomba pisze:

    > Nie. Zawierając umowę z parafią musisz znać przepisy prawa kanonicznego,
    > aby być pewnym, że umowa będzie ważna.

    Co za bzdura.

    Ale OK, niech ci będzie: podaj przykład takiej potencjalnie nieważnej
    umowy, którą może z parafią zawierać "niewierny" ;)

  • 84. Data: 2014-05-18 01:24:14
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 17/05/14 23:52, Andrzej Lawa wrote:

    > Co za bzdura.
    >
    > Ale OK, niech ci będzie: podaj przykład takiej potencjalnie nieważnej
    > umowy, którą może z parafią zawierać "niewierny" ;)

    Znasz prawo międzynarodowe prywatne? Jakie prawo jest właściwe dla
    określenia reprezentacji obcej osoby prawnej? Tutaj mamy właściwie ten
    sam mechanizm. To jest zresztą bardzo logiczne: art. 35 + 38 kc.
    Jakie prawo określi, że masz do czynienia z organem obcej osoby prawnej?

    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/wyr
    ok;sn;izba;cywilna,ic,iv,ck,108,03,6048,orzeczenie.h
    tml

    ps.
    Czy na tej grupie są w ogóle jacyś prawnicy?

  • 85. Data: 2014-05-18 01:37:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 01:24, Alojzy Bomba pisze:

> [...]
    > sam mechanizm. To jest zresztą bardzo logiczne: art. 35 + 38 kc.
    > Jakie prawo określi, że masz do czynienia z organem obcej osoby prawnej?

    A teraz wytłumacz, czym to się różni od sprawdzenia kto jest faktycznym
    reprezentantem normalnej spółki zoo...

    Jedyna różnica to miejsce, gdzie jest zapisany statut - parafie mają
    statut ramowy w konkordacie a normalne spółki mają statuty spisywane
    indywidualnie.

  • 86. Data: 2014-05-18 01:45:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Jedyna różnica to miejsce, gdzie jest zapisany statut - parafie mają
    > statut ramowy w konkordacie a normalne spółki mają statuty spisywane

    Reprezentacji spółki, to ja bym szukał w KRS, a nie statucie.

  • 87. Data: 2014-05-18 02:27:22
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 01:37, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    >
    > Jedyna różnica to miejsce, gdzie jest zapisany statut - parafie mają
    > statut ramowy w konkordacie a normalne spółki mają statuty spisywane

    No to już wiemy, że ty nie jesteś prawnikiem. Statut każdej osoby
    prawnej to rzecz wtórna w stosunku do prawa na podstawie, którego
    daną osobę zawiązano. Jest tak samo wtórny jak umowa sprzedaży (taka
    czynność dwustronna) w stosunku do kodeksu cywilnego i ustawy o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i kilku innych ustaw.

    Reprezentacja kościelnych osób prawnych określona jest w prawie
    kanonicznym. Wchodząc w jakiekolwiek relacje prawną z kościelną osobą
    prawną warto zajrzeć do prawa kanonicznego. Z wyroku SN wynika, np.
    że proboszcz może samodzielnie reprezentować parafię w drobniejszych
    sprawach, a w poważniejszych potrzebna jest zgoda faceta w takiej
    długiej czapce.

    ps. Czy tu są jacyś prawnicy? Czy na grupie pl.soc.prawo są jacyś prawnicy?

  • 88. Data: 2014-05-18 02:45:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 01:45, Robert Tomasik pisze:

    > Reprezentacji spółki, to ja bym szukał w KRS, a nie statucie.

    KRS to baza danych powstająca na podstawie dokumentu zakładającego
    spółkę i ewentualnie uaktualniania wskutek późniejszych zmian.

    Statut/umowa spółki stanowi pierwotne źródło.

  • 89. Data: 2014-05-18 03:02:27
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 02:27, Alojzy Bomba pisze:

    > No to już wiemy, że ty nie jesteś prawnikiem. Statut każdej osoby
    > prawnej to rzecz wtórna w stosunku do prawa na podstawie, którego
    > daną osobę zawiązano. Jest tak samo wtórny jak umowa sprzedaży (taka

    No i co z tego?

    > czynność dwustronna) w stosunku do kodeksu cywilnego i ustawy o
    > szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i kilku innych ustaw.

    I w tym sensie "prawo" kanoniczne jest wtórne w stosunku Kodeksu
    Cywilnego (i innych przepisów) oraz do konkordatu. "Prawo" kanoniczne to
    tylko statut oraz WEWNĘTRZNY regulamin tej firmy. W szczególności żaden
    zapis prawa kanonicznego nie "pokona" Kodeksu Cywilnego ani żadnego
    innego przepisu - może najwyżej stanowić jego uszczegółowienie (np. kto
    tę firmę reprezentuje).

    > Reprezentacja kościelnych osób prawnych określona jest w prawie
    > kanonicznym. Wchodząc w jakiekolwiek relacje prawną z kościelną osobą
    > prawną warto zajrzeć do prawa kanonicznego. Z wyroku SN wynika, np.

    Podobnie jak w przypadku wchodzenia w relacje ze spółką zoo warto
    zajrzeć do statutu oraz KRS.

    > że proboszcz może samodzielnie reprezentować parafię w drobniejszych
    > sprawach, a w poważniejszych potrzebna jest zgoda faceta w takiej
    > długiej czapce.

    No popatrz - to brzmi zupełnie jak statut spółki, który określa
    wewnętrzną organizację, cele istnienia, tryb działania i podobne
    zagadnienia ustrojowe danego podmiotu prawa.

    Zachowujesz się jak te głąby, którym wydaje się, że skoro "abonament
    RTV" nazywa się "abonament" to nie jest podatkiem. Nazwa nie jest aż tak
    ważna.

  • 90. Data: 2014-05-18 03:31:52
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 03:02, Andrzej Lawa wrote:

    > No i co z tego?
    To z tego, że średnio wiesz o czym się tu wypowiadasz.

> [...]
    > zapis prawa kanonicznego nie "pokona" Kodeksu Cywilnego ani żadnego
    > innego przepisu - może najwyżej stanowić jego uszczegółowienie (np. kto

    KC nie da się tu "pokonać". KC nie reguluje kwestii reprezentacji
    kościelnych osób prawnych. Odsyła do stosownych przepisów.

    > Podobnie jak w przypadku wchodzenia w relacje ze spółką zoo warto
    > zajrzeć do statutu oraz KRS.

    Ale statut to akt wykonawczy do KSH. KSH określa treść statutu spółki z
    o.o. Tak samo jak prawo spółdzielcze określa co może się znaleźć w
    statucie spółdzielni. Czytasz status spółki z o.o. bo to wynika z KSH.
    Studiując statut polskiej spółki z o.o. stosujesz prawo polskie. Nie
    wszystko jest regulowane w statucie spółki i wtedy stosuje się stosowne
    przepisy KSH. Statut spółki z o.o. nie zastępuje KSH.

    > No popatrz - to brzmi zupełnie jak statut spółki, który określa
    > wewnętrzną organizację, cele istnienia, tryb działania i podobne
    > zagadnienia ustrojowe danego podmiotu prawa.

    Statut to akt wykonawczy do KSH. Parafia nie ma statutu. Parafia została
    zawiązana i działa na podstawie prawa kanonicznego. Wchodzi w stosunki z
    parafią -- powinieneś poznać zasady reprezentacji parafii określone w
    prawie kanonicznym. To właśnie nazwałeś bzdurą.

    > Zachowujesz się jak te głąby, którym wydaje się, że skoro "abonament
    > RTV" nazywa się "abonament" to nie jest podatkiem. Nazwa nie jest aż tak
    > ważna.

    Nie łapię analogii. Wiem, za to że nie masz pojęcia o prawie. Masz
    problemy z logiką i z podstawami. To nie przeszkadza ci zabierać głosu.