  • 101. Data: 2014-05-18 18:25:39
    Temat: Re: Czy Polska to pa stwo prawa
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 16:46, Andrzej Lawa wrote:

    > POWINNA być zbędna - podobnie jak znajomość wewnętrznego regulaminu Cosa
    > Nostry czy Yakuzy w "rozmowach" z członkami tej organizacji.

    Ale państwo nie uznaje osobowości prawnej Cosa Nostry. Uznaje za
    to osobowość kościelnych osób prawnych. Tak na poważnie: czy znasz
    prywatne prawo międzynarodowe?

  • 102. Data: 2014-05-18 18:30:35
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 12:46, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Alojzy Bomba" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Prawo Kanoniczne jest wewnętrznym dokumentem Kościoła Katolickiego i nie
    > ma podstaw do wymagania od osób nie należących do niego, by znały jego
    > treść. Natomiast znajomość jego pozwala na odpieranie wielu argumentów
    > członków tej społeczności, któa przeważnie nie zadaje sobie nawet trudu
    > przeczynia tych dokumentów - o ich zrozumieniu nie wspominając
    > litościwie. Natomiast nie ma ono w zasadzie zastosowania w stosunkach
    > cywilnoprawnych.

    Nie jest wewnętrznym dokumentem Kościoła Katolickiego. Nie od chwili gdy
    na jego podstawie inkorporuje się osoby prawne uznane w polskim systemie
    prawnym. Czytałeś wyrok SN, który wkleiłem na początku?
    Równie dobrze możesz mówić, że znajomość KSH jest niepotrzebna jak się
    wchodzi w stosunku ze spółkami regulowanymi w KSH. W razie sporu co do
    reprezentacji kościelnej osoby prawnej polski sąd zastosuje stosowną
    część prawa kanonicznego. SN tak zrobił. Tak zrobił również wskazany w
    cytowanych wyroku sąd apelacyjny.

    BTW: "odpieranie argumentów". Już was lubię. Ludzie uczą się KSH by
    odpierać argumenty :D W sumie masz rację. Znajomość prawa w ogóle służy
    "odpieraniu argumentów".

  • 103. Data: 2014-05-18 18:42:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 18:25, Alojzy Bomba pisze:

    > Ale państwo nie uznaje osobowości prawnej Cosa Nostry. Uznaje za
    > to osobowość kościelnych osób prawnych. Tak na poważnie: czy znasz
    > prywatne prawo międzynarodowe?

    A czy ty mógłbyś łaskawie opanować umiejętność czytania?

    Od początku była mowa o tym, że "prawo" kanonicznie muszą znać tylko
    osoby zainteresowane związkiem z tą firmą. Innych to interesuje tak samo
    jak wewnętrzny regulamin rzymskiego senatu.

  • 104. Data: 2014-05-18 18:44:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 18:24, Alojzy Bomba pisze:

    > Żelazna logika. Prawo kanoniczne zwisa ale trzeba się z nim zapoznać
    > zawierając umowę z kościelną osobą prawną.

    Że tak zacytuję moją wypowiedź, która zapoczątkowała ten wątek:

    "Jako że Polska zasadniczo państwem wyznaniowym, więc podleganie pod
    "prawo" kanoniczne jest całkowicie dobrowolne, więc co to kogo obchodzi?"

    I - jak sam o tym piszesz - "prawo" kanoniczne interesuje tylko tych, co
    chcą się tak czy inaczej wiązać z KRK i nikogo więcej (chyba że jako
    ciekawostkę).

  • 105. Data: 2014-05-18 18:50:55
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 18:42, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > osoby zainteresowane związkiem z tą firmą. Innych to interesuje tak samo
    > jak wewnętrzny regulamin rzymskiego senatu.

    Ty coś bierzesz? Od początku takie było twoje stanowisko. Podpowiadam:
    to o bzdurze to ty napisałeś.

    "> Zawierając umowę z parafią musisz znać przepisy prawa kanonicznego,
    > aby być pewnym, że umowa będzie ważna.

    Co za bzdura.

    Ale OK, niech ci będzie: podaj przykład takiej potencjalnie nieważnej
    umowy, którą może z parafią zawierać "niewierny" "

    Swoją drogą wyrażasz się bardzo nieprecyzyjnie. Po co używasz słowa
    "związek"? Ja pisałem o zawieraniu umów. Posługując się twoim
    słownictwem, jak ktoś udzieli pożyczki to ma związek z kościołem
    katolickim. Zresztą jeśli nie zawieram umów ze spółkami handlowymi to
    tak samo nie potrzebuję znajomości KSH.

  • 106. Data: 2014-05-18 18:59:09
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 18:44, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    >
    > I - jak sam o tym piszesz - "prawo" kanoniczne interesuje tylko tych, co
    > chcą się tak czy inaczej wiązać z KRK i nikogo więcej (chyba że jako

    Może napisz po polsku: prawo kanoniczne dotyczy wszystkich, którzy
    zawierają umowy z kościelnymi osobami prawnymi. W razie sporu sąd
    zastosuje prawo kanoniczne. Cały czas pytam się czy znasz prawo prywatne
    międzynarodowe. Ale odpowiedzi brak? Nie znasz odpowiedzi na to pytanie
    czy też nie rozumiesz pytania?

  • 107. Data: 2014-05-18 19:01:12
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

> [...]
    >
    > I - jak sam o tym piszesz - "prawo" kanoniczne interesuje tylko tych, co
    > chcą się tak czy inaczej wiązać z KRK i nikogo więcej (chyba że jako

    Tu nie ma żadnej dobrowolności. Zawierasz umowę cywilną z parafią i sąd
    ci zastosuje prawo kanoniczne w razie sporu jeśli pojawi się kwestia
    dotycząca osobowości prawnej drugiej strony.

    Przypominam. Nazwałeś to bzdurą:

  • 108. Data: 2014-05-18 19:04:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 19:01, Alojzy Bomba pisze:

    > Tu nie ma żadnej dobrowolności. Zawierasz umowę cywilną z parafią i sąd
    > ci zastosuje prawo kanoniczne w razie sporu jeśli pojawi się kwestia
    > dotycząca osobowości prawnej drugiej strony.

    Nie, sąd w razie sporu zastosuje Kodeks Cywilny itepe - kwestia
    reprezentacji ma znaczenie tylko i wyłącznie przy stwierdzaniu strony
    umowy.

    Jeśli w toku postępowania okaże się, że dany reprezentant KRK nie miał
    tak naprawdę prawa do zawarcia umowy - różnica jest tylko taka że
    zamiast ścigać KRK jako firmę ścigasz prywatnie tę osobę (ba, może to
    podpaść nawet pod oszustwo).

  • 109. Data: 2014-05-18 19:05:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 18:50, Alojzy Bomba pisze:

    > Swoją drogą wyrażasz się bardzo nieprecyzyjnie. Po co używasz słowa
    > "związek"? Ja pisałem o zawieraniu umów. Posługując się twoim

    Bo ktoś, kto chce być członkiem KRK pod "prawo" kanoniczne już podlega.

  • 110. Data: 2014-05-18 19:09:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 18:59, Alojzy Bomba pisze:

    > Może napisz po polsku: prawo kanoniczne dotyczy wszystkich, którzy
    > zawierają umowy z kościelnymi osobami prawnymi. W razie sporu sąd
    > zastosuje prawo kanoniczne. Cały czas pytam się czy znasz prawo prywatne

    Nie, sąd zastosuje Kodeks Cywilny.

    Bo nawet jeśli się okaże, że dany Facet w Czerni nie miał prawa zawrzeć
    jakiejś umowy, to zmienia się tylko strona sprawy - zamiast określonej
    filii KRK stroną staje się ta jedna osoba fizyczna, która jeszcze może
    zacząć odpowiadać karnie za wprowadzenie w błąd.