-
1. Data: 2006-12-22 01:17:28
Temat: Czy Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny (Zielony) wydawany w Niemczech jest wazny w Polsce
Od: "la-la" <d...@y...ie>
Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny jest wydawany w oparciu o Konwencje
Paryska z roku 1926.
Prez analogie do Miedzynarodowego Prawa Jazdy, regulowanego ta sama
Konwencja,
nie zastepuje oryginalnego dowodu rejestracyjnego, ale w zamiarze
uzywany lacznie, zawiera wybrane informacje z dowodu rejestracyjnego o
pojezdzie o samochodzie z opisem w wielojezycznym.
Zgodnie z aneksem do Konwencji, stan prawny na rok 2000, a nastepnie
2004,
Polska, po przystapieniu do UE, zostala skreslona z listy krajow, w
ktorym Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny jest wazny (patrz strona II
okladki, z lista krajow, w ktorym MDR jest wazny).
Zgodni z wlasciwoscia, MDR jest wydawany przez wydzial komunikacji
wlasciwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Czyli szwajcarski wydzial komunikacji wydaje MDR Szwajcarowi itp.
Natomiast w Niemczech MDR jest wydawany kupujacemu samochod, ktory ma
siedzibe zamieszkania np. w Polsce.
OK.
Niekoniecznie zgodnie z wlasciwoscia, ale wydawany jest dokument, ktory
niekoniecznie jest wazny w Polsce.
MDR wydany w Niemczech nie jest wazny w Niemczech (patrz Konwencja),
nie jest wazny w Polsce (patrz zalacznik z lista krajow w ktorych MDR
jest wazny),
patrz II wenetrzna strona okladki z lista krajow, w ktorych MDR jest
wazny.
Tam Polski nie ma, a MDR jest wazny wlasnie poza krajami UE, czyli poza
Polska.
Na podstawie wydanego numeru rejestracyjnego w Niemczech na zakupiony
samochod i MDR,
kupujacy przewozi samodzielnie samochod przez granice i bywa ze go
nadal uzytkuje do czasu zarejestrowania w Polsce, kierujac nim po
drogch publicznych.
Ubezpieczenie OC, zielona karte ma z Niemiec wazna na 2 tygodnie lub
dluzej, a krajowe ubezpieczalnie dokonuja ewentualnie doubezpieczenia,
po wykonaniu w kraju przegladu technicznego.
Stad pytanie, czy ktos zostal ukarany mandatem, odholowano jego
samochod z drogi publicznej, po okazaniu do kontroli , jako dokumentu
rejestracyjnego - dowodu rejestracyjnego, MDR ?
Czy w przypadku szkody z OC, moze tak byc ze ubezpieczalnia wykorzysta
"niewaznosc w Polsce MDR" dla wydania decyzji o odmowie wyplaty
odszkodowania ?
Czy kierujacy pojazdem po drogach publicznych, dzialajac w dobrej
wierze, nieswiadomy postanowien Konwencji Paryskiej z roku 1926 i jej
stanu prawnego na dzien kierowania pojazdem (lista krajow w ktorych MDR
jest wazny - II strona wewnetrzna zielonej okladki) naraza sie na
wykroczenie, mandat, ukaranie punktami karnymi, za kirowania pojazdem
po drogach publicznych, bez posiadania waznego dokumentu rejestracji
samochodu ?
To pytanie jest istotne w szczegolnosci po wniesieniu skargi przez KE,
w sprawie praktyk stosowanych w Polsce, a polegajacych na obowiazku
wykonania kontroli technicznej pojazdu, po jego sprowadzeniu z
zagranicy.
Ubezpieczalnie warunkuja zawarcie doubezpieczenia OC okazaniem waznego
zaswiadczenia z krajowej kontroli technicznej pojazdu.
Moze tak byc ze skarga KE bedzie skuteczna i dodatkowa kontrola
techniczna pojazdu w Polsce stanie sie niewymagalna.
Czy wtedy ubezpieczalnie beda przygotowane na zawieranie
doubezpieczenia OC, np. na podstawie waznego niemieckiego TUV ?
Wydaje sie, ze rozwiazaniem problemu z "niewaznym Miedzynarodowym
Dowodem Rejestracyjnym" jest powrot do tymczasowego dowodu
rejestracyjnego (druk pomaranczowy w Niemczech), ktory uprawnia do
przewozu pojazdu do miejsca rejestracji, czy stacji kontroli pojazdow.
Ten dokument byl i jest nieuznawany na granicy RFN/PL i pojawila sie
procedura przewozenia samochodow przez granice na lawecie z takim
tymczasowym dowodem rejestracyjnym, rzekomo niewaznym.
Ale jednak bardziej waznym od MDR, ktorego niewaznosc wynika z samej
Konwencji, na postawie ktorego jst wydawany.
Bez utraty ogolnosci, mozna wywnioskowac z Konwencji, ze
urzedami/instytucjami wlasciwymi dla wydawania MDR obywatelom polskim
sa polskie wydzialy komunikacji, czyli te, ktore wydaly krajowy dowod
rejestracyjny. Poniewaz z Konwencji wynika, ze MDR to jedynie wyciag -
duplikat krajowego dowodu rejestracyjnego.
A niestety w chwili wydawania MDR ten oryginal krajowy nie istnieje, bo
w Niemczech oryginalny dowod rejestracyjny (skasowany po sprzedazy
samochodu) jest wydany na sprzedajacego, a nie kupujacego.
Czyli MDR zostaje wydany w miejsce krajowego (?) dowodu rejestracyjnego
a nie jako jego wtornik - duplikat-wyciag z niego.
Z Konwencji wynika dalej, ze niemieckie wydzialy komunikacji sa
wlasciwe do wydawania MDR, ale swoim obywatelom, czyli Niemcom, jako
uzupelnienie Fahrzeugscheinu, przy wyjezdzie samochodem poza UE.
A Polska jest w UE i w Polsce MDR jest niewazny.
Dodatkowo MDR sa wydawane przez niemieckie wydzialy komunikacji
cudzoziemcom.
A z Miedzynarodowej Konwencji taka wlasciwosc nie wynika.
____________________________________________________
___
Ale co istotne i czemu to pytanie.
Czy gdy podczas kontroli drogowej importowanego z Niemiec pojazdu
policjant zapozna sie z wpisami w MDR , II strona wewnetrzna okladki i
stwierdzi ze MDR jest niewazny w Polsce,
to jakie moze lub podejmie dzialania i na jakie dzialania moze byc
narazony kierowca, dzialajacy w dobrej wierze .
To samo w przypadku kolizji drogowej, wypadku.
Czy ubezpieczalnia OC moze wtdy wylaczyc swoja odpowiedzialnosc i
odmowic wyplaty odszkodowania ( kierowanie pojazdem mechanicznym po
drodze publicznej bez wymaganego, waznego dowodu rejestracyjnego) .
Bede wdzieczny jdynie za merytoryczna odpowiedz.
-
2. Data: 2006-12-22 01:51:59
Temat: Re: Czy Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny (Zielony) wydawany w Niemczech jest wazny w Polsce
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello la-la,
Ekspierd - idź spać. Najlepiej snem zimowym.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl