  • 21. Data: 2006-09-20 01:10:13
    Temat: Re: Cudzy debet w banku
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    m...@g...com wrote:

    > Dlaczego, w bankach kapitalizacja odsetek jest chyba normalną praktyką.

    To się bardziej nazywa opłata za debet, a nie odsetki od debetu.

  • 22. Data: 2006-09-20 18:35:57
    Od: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl>

    > Użytkownik "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl> napisał w wiadomości

    > Każda karta kredytowa tak działa. Odsetki naliczają Ci w jej ciężar i
    > stają się kapitałem. Szczekać nie musisz :-)

    No, nie jestem przekonany, z przekory dla przykładu wylosowałem regulamin
    karty kredytowej BPH SA (dostępny pod
    http://www.bph.pl/res/docs/det/karty/reg_kartykredyt
    owe.pdf) i tam jest
    napisane w §13, że odsetki są naliczane od operacji gotówkowych /
    bezgotówkowych. Inna sprawa, że środki alokowane są w kolejności [...] 4)
    odsetki 5) operacje gotówkowe 6) operacje bezgotówkowe, co pozwala jak
    najdłużej "zachować" zaległość, od której bank nalicza odsetki.

    Wracając do tematu "odsetek od odsetek", zgodnie z KC:
    Art. 482.
    § 1. Od zaległych odsetek można żądać odsetek za opóźnienie dopiero od
    chwili wytoczenia o nie powództwa, chyba że po powstaniu zaległości strony
    zgodziły się na doliczenie zaległych odsetek do dłużnej sumy.
    § 2. Przepis paragrafu poprzedzającego nie dotyczy pożyczek długoterminowych
    udzielanych przez instytucje kredytowe.

    Polskie banki są "instytucjami kredytowymi" w sensie prawa. Jednakże, OIDP
    pamiętam, "pożyczka długoterminowa" to taka, którą należy spłacić po okresie
    dłuższym niz rok. Czy debet na karcie nosi znamiona takiej pozyczki? MZ nie,
    czyli ewentualna kapitalizacja odsetek może mieć miejsce dopiero po
    wytoczeniu powództwa, np. w momencie wystąpienia o BTE.
    Oczywiście, banki to obchodzą, doliczając różnego rodzaju "kary umówne", ale
    one też nie podlegają kapitalizacji.

    Pozdr.!
    (D)

  • 23. Data: 2006-09-20 19:38:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > odsetki 5) operacje gotówkowe 6) operacje bezgotówkowe, co pozwala jak
    > najdłużej "zachować" zaległość, od której bank nalicza odsetki.

    No ale popatrz trochę dalej, co się dzieje. od tych operacji gotówkowych
    prowizje i odsetki są wrzucacane w ciężar rachunku. Jesli spłacisz w terminie
    całość kwoty, to nie ma sparwy. Ale jak spłacisz tylko kwotę minimalną, to
    zaczynają Ci liczyć odsetki od tych zaksięgowanych odsetek.

  • 24. Data: 2006-09-20 20:31:50
    Od: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl>

> [...]
    > terminie całość kwoty, to nie ma sparwy. Ale jak spłacisz tylko kwotę
    > minimalną, to zaczynają Ci liczyć odsetki od tych zaksięgowanych odsetek.

    Well, Robert, niezupełnie. Istotnie, opłaty, prowizje, odsetki obiążają
    limit kredytowy i powiększają saldo do spłaty. Jednakże, zgodnie z §13
    regulaminu, odsetki liczone są tylko wyłącznie od transakcji gotówkowych,
    bezgotówkowych i przelewów z karty. Operacje naliczenia opłat, prowizji i
    odsetek nie są takimi transakcjami, patrz §1 (definicja operacji).
    Już zupełnie na marginesie dodam, że sposób naliczania odsetek, który
    proponujesz, nie dość, że jest niezgodny z prawem, to jeszcze mógłby łatwo
    przekroczyć dozwolony próg pobieranych odsetek, czyli 4*LOMBARD - obecnie
    22%.

    Pozdr.!
    (D)

  • 25. Data: 2006-09-20 20:52:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl> napisał w wiadomości

    Wiesz, nie chce mi się dzielić włosa i przebijać się przez ten regulamin. Ale w
    praktyce to wygląda tak, że na koniec okresu rozliczeniowego opłaty i prowizje
    są księgowane w ciężar rachunku. Jak nie spłacę pełnej kwoty, to w następnym
    miesiącu zapałce od tego odsetki. No chyba, ze jest coś, o czym nie wiem.

  • 26. Data: 2006-09-21 05:38:50
    Od: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl>

    > Użytkownik "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Wiesz, nie chce mi się dzielić włosa i przebijać się przez ten regulamin.

    Jak na osobę, która - jak wszystko wskazuje - zna nieźle prawo, dość
    osobliwe stwierdzenie :) Mnie też generalnie nie chce się przebijać się
    przez KC i np. różnego sortu regulaminiy - ale cóż, skoro zabieram głos na
    ten temat, to czasem trzeba... Akurat ten regulamin jest napisany wyjątkowo
    prostym językiem i wątpliwości, kto ma rację - nie pozostawia.

> [...]
    > to w następnym miesiącu zapałce od tego odsetki. No chyba, ze jest coś, o

    Albo potrafisz udowodnić swoją rację, albo przyznaj, że opierasz się na
    "gminnej wieści". Jak jest w tym przypadku, każdy może sam rozstrzygnąć.
    Reasumując, w BPH odsetki zaliczane są w poczet należności, spłacane są
    przed kapitałem, ale naliczane są wyłącznie od transakcji. W innych bankach
    zapewne jest podobnie, regulamin wylosowałem, ale zdziwiłbym się, gdyby było
    inaczej.

    Pozdr.!
    (D)