  • 11. Data: 2007-03-26 22:30:08
    Temat: Re: Co znaczy zdanie bez czasownika - autorskie prawa oraz egzemplarz utworu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 26.03.2007 Padre <s...@e...wroc.pl> napisał/a:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał...
    > Nie bardzo. Jedynie tzw. licencja wyłączna ma podobny skutek,
    > co przeniesienie praw majątkowych na określonym polu, ale de facto
    > prawa majątkowe i tak pozostają przy licencjodawcy i np. może on
    > licencję wypowiedzieć.

    Dobrze, wycofuję się - macie rację, nie mniej jak napisałem, chodziło
    mi bardziej o przejrzystość językową niż merytoryczną poprawność.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2007-03-27 10:04:35
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Krystian Zaczyk napisał(a):

    > Nie może, bo zbycie praw to właśnie ich przeniesienie. Przenoszący prawa
    > majątkowe wyzbywa się zupełnie władztwa nad nimi na rzecz ich nabywcy
    > (na określonych w umowie polach eksploatacji).

    Ale tutaj chyba nie ma takiego przypadku?

    "w zakresie publikacji utworu we wszystkich pismach wydawanych przez
    wydawnictwo X, w wersji papierowej i elektronicznej, w
    sieci internet wraz z prawem do tłumaczenia na języki obce oraz
    egzemplarz utworu"

    To znaczy: autor może sprzedać to tłumaczenie komukolwiek innemu, kto
    się do niego zgłosi (o ile ten ktoś ma odpowiednie prawa również do
    oryginału, rzecz jasna). Teks oryginalny jest w tym przypadku zapewne
    własnością wydawnictwa X, więc nie czuło ono potrzeby dodatkowo
    zabezpieczać prawa do tłumaczenia.

    > A umowa licencyjna polega na zezwoleniu na korzystanie z utworu w
    > określonym zakresie. Licencjobiorca nie może rozporządzać prawami majątkowymi
    > (bo ich nie posiada), może tylko korzystać z utworu.

    No to omawiany tekst zawiera właśnie postanowienia umowy licencyjnej, a
    nie umowy przeniesienia praw majątkowych... Prawda?

    R.

  • 13. Data: 2007-03-27 11:01:09
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    > Ale tutaj chyba nie ma takiego przypadku?

    Jest - przedmiotem sprzedaży są prawa majątkowe do utworu, na wymienionych
    polach.

> [...]
    > do niego zgłosi (o ile ten ktoś ma odpowiednie prawa również do oryginału,

    Autor może sprzedać te prawa majątkowe do tłumaczenia, których nie
    sprzedał, a więc np. prawo do publikacji w innych czasopismach.
    Nie może natomiast sprzedać ponownie prawa do publikacji w Internecie,
    bo tego prawa juz nie posiada. Gdyby nie zbył praw majatkowych, a udzielił
    licencji, to mógłby zezwalać innym na korzystanie z utworu na tym polu
    eksploatacji (chyba, że licencja ta byłaby wyłączna).

    > No to omawiany tekst zawiera właśnie postanowienia umowy licencyjnej, a
    > nie umowy przeniesienia praw majątkowych... Prawda?

    Nieprawda. Przedmiotem sprzedaży są prawa majątkowe.
    Różnica jest w przybliżeniu tego rodzaju, co między wynajęciem lokalu,
    a sprzedażą prawa własności lokalu.
    W przypadku udzielenia licencji prawa majątkowe pozostaja przy
    licencjodawcy. W przypadku ich zbycia - przchodzą na nabywcę.

    Krystian

  • 14. Data: 2007-03-27 11:35:23
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Krystian Zaczyk napisał(a):

> [...]
    > W przypadku udzielenia licencji prawa majątkowe pozostaja przy
    > licencjodawcy. W przypadku ich zbycia - przchodzą na nabywcę.

    Wniosek: trzeba uważać, co się podpisuje. :) Dziękuję za wyjaśnienia!

    R.