  • 21. Data: 2003-01-08 15:21:09
    Temat: Re: Co moze kanar ?
    Od: "Maciej Makula" <e...@p...com.pl>

    > A to juz robi sie coraz ciekawsze, na jakiej podstawie moze naliczyc
    dodatkowa oplate?

    Chodzi o ta za ustalenie tozsamosci?
    Prawo przewozowe, a dokladniej rozporzadzenie do niego
    Dz.U.99.38.376.

    § 2. Podróżny jest obowiązany do uiszczenia opłaty dodatkowej w razie:
    3) spowodowania przez podróżnego zatrzymania lub zmiany trasy środka
    transportowego bez uzasadnionej przyczyny.

    Chociaz tu inna sprawa jeszcze wchodzi w gre.
    W par. 1 jest cos takiego:

    3. W odniesieniu do transportu zbiorowego gminnego, powiatowego i
    wojewódzkiego sposób ustalania opłat dodatkowych, o których mowa w ust. 1,
    określają odpowiednio rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa.

    Tak wiec _byc moze_ dokladnej regulacji trzebaby szukac wsrod tworczosci
    wladz lokalnych.

    pozdr
    eMeM

  • 22. Data: 2003-01-08 15:44:52
    Od: "Albercik" <l...@w...pl>

    > Ale wenetrzne przepisy przewoznika mnie nie interesuja, bo ja mam
    > mozliwosc zapoznac sie jedynie z regulaminem przewozu...

    Jak to bylo? Nieznajomosc prawa nie zwalnia od jego przestrzegania?
    Wchodzisz do pojazdu przwoznika zgadzajac sie na wszystkie warunki
    przewozu - jak nie pasuje to na piechotke - lub do taksowki.

    > A to juz robi sie coraz ciekawsze, na jakiej podstawie moze naliczyc
    dodatkowa oplate?

    Byc moze na takiej podstawie ze zabierasz czas kontrolerowi w celu ustalenia
    twoich danych poprzez wezwanie policji itp. Wiec - niestety chyba mogą.

    Takie jest moje zdanie - ale ja jestem tylko lajkonikiem

    Pozdrawiam
    Albercik

  • 23. Data: 2003-01-08 15:49:40
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 8 Jan 2003 16:08:56 +0100, "Maciej Makula"
    <e...@p...com.pl> zakodował:

    >Poza tym wydaje mi sie, ze jezeli jednej stronie towarzyszy uprawnienie, to
    >na drugiej ciazy obowiazek.

    Jeżeli ja mam prawo do pracy, to Ty masz obowiązek zatrudnienia mnie?
    MSPANC

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 24. Data: 2003-01-08 15:50:22
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "ts" <s...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Tzn. policjant moze mnie spisac za jazde bez biletu???

    Oczywiście.Jako podejrzanego o popełnienie wykroczenia.Skąd miałby wiedzieć
    że to nie trzeci raz bez ustalenia kim jesteś??Pomyśl sam zanim zadasz takie
    pytanie.

    Leszek

    GG 1631219
    "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"

  • 25. Data: 2003-01-08 15:54:45
    Od: "Maciej Makula" <e...@p...com.pl>

    > Jeżeli ja mam prawo do pracy, to Ty masz obowiązek zatrudnienia mnie?
    > MSPANC

    AFAIK to prawo do pracy skonczylo sie w 97 roku... Teraz zgodnie z
    orzeczeniem TK masz prawo do _poszukiwania_ pracy.

    > --
    > Pozdrawiam,
    > Kaizen x...@c...sz zanim zapytasz odwiedź www.google.com

    pozdr
    eMeM

  • 26. Data: 2003-01-08 16:10:24
    Od: "Albercik" <l...@w...pl>

    > Warunki przewozu sa podane w regulaminie przewoznika i wsiadajac do
    > tramwaju zgadzam sie na warunki podane do publicznej wiadomosci.

    Są do publicznej do wgladu w siedzibie firmy (przewoznika). Przeciez w
    pojezdzie jest napisane ze jest to wyciag z regulaminu.

    > Ponowie pytanie: na jakiej podstawie?

    A na jakiej wedlug Ciebie nie mogą? Dla nich to sa koszty odciagania
    czlowieka od tego co powinien robic - kontrolowac bilety. Wiec chyba chca
    zaplaty za ten czas.
    Jesli masz jakies uwagi to powiedz na jakiej podstawie wedlug Ciebie nie
    moga? Zwazywszy ze maja to w regulaminie, ktory jak juz napisalem,
    akceptujesz wsiadajac do pojazdu.

    Pozdrawiam
    Albercik

  • 27. Data: 2003-01-08 16:35:40
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 8 Jan 2003 15:07:50 +0100, "Olo Kwasniak"
    <o...@p...wp.pl> zakodował:

    >No OK, ale tu jest mowa o areszcie, ograniczeniu wolności lub grzywnie, a
    >nie o uniemożliwieniu pasażerowi opuszczenia pojazdu. Przecież zatrzymanie
    >pasażera w pojeździe nie jest równoważne z jego aresztowaniem...

    Poczytaj cały topic który podałem - znajdziesz tam odpowiedzi na
    większość Twoich pytań. Chodzi o to, że każdy obywatel ma prawo
    zatrzymać osobę popełniającą przestępstwo lub wykroczenie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 28. Data: 2003-01-08 16:36:38
    Od: d...@f...arhea.net

    In article <avhip2$l70$1@news.tpi.pl>, Olo Kwasniak wrote:

    > Nie - tylko do czasu przybycia funkcjonariuszy policji lub straży miejskiej
    > którzy ustala Twoje dane.

    Jest sobie ustawa z 1995 roku mówiąca o tym, że np kanar ma prawo do kontroli
    biletów oraz do "spisania" naszych danych w celu identyfikacji.

    Świetnie, ale nadal nigdzie nie ma przepisu mówiącego, że pracownik firmy
    kontrolującej bilety, może nas zatrzymać.

    A przynajmniej mi nie udało się znaleźć żadnego przepisu, który dawałby kanarowi
    takie uprawnienia.

    Jako przykład, mimo, że to nie ustawa, regulamin Łodzkiego MPK:
    http://www.mpk.lodz.pl/data/regul/kontrol.htm - gdzie tu mowa o zatrzymaniu :)?

    Kolejny przykład, MPK Poznań:
    http://www.mpk.poznan.pl/kontrola.htm

    Czemu napisali cytuję:
    "W razie odmowy okazania dowodu tożsamości przez pasażera, kontroler ma
    prawo utrudnić mu opuszczenie pojazdu, w celu doprowadzenia go do najbliższego
    punktu nadzoru ruchu MPK Poznań Sp. z o.o. lub skorzystać z pomocy policji."

    a nie:

    ".. ma prawo zatrzymać pasażera, aż do przybycia odpowiednich służ (Policji)" ?

    Wniosek? (jeszcze raz powtórzę, nie udało mi się nigdzie znaleźć przepisu/zapisu
    pozwalającego na to, aby kanar mogł zatrzymać pasażera) Kanar _NIE MOŻE_
    zatrzymać pasażera.

    PS. nie jestem prawnikiem, więc jeśli ktoś ma inne infromacje ... ;) to chętnie
    poczytam

    --
    Dawid Szymański -> http://people.arhea.net/dawszy/ -> a.k.a DawS

    W tej wiadomości wyraziłem swoje prywatne poglądy, które nie mają
    nic wspólnego z moimi byłymi, obecnymi i przyszłymi pracodawcami.

  • 29. Data: 2003-01-08 16:38:57
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Gdzie tak jest napisane? W ustawie Prawo Przewozowe jest tylko napisane
    > ze ma prawo żądać okazania.
    > Dopiero ( z tej samej ustawy)"funkcjonariusza Policji i innych organów
    > porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami prawa, uprawnienia do
    > ustalania tożsamości osób" maja prawo ustalenie tozsamosci osoby co
    > oznacza ze kontroler nie ma.

    Owszem, kontroler nie ma uprawnien do legitymowania osób, ale moze czerpać z
    tego co udało się ustalić policji.

    > Tzn. policjant moze mnie spisac za jazde bez biletu???

    Nie, policjant może ustalić Twoje dane i przekazać je bądź kontrolerowi
    bądź, jesli uzna to za własciwsze, bezposrednio do Zarządu Komunikacji w
    celu dochodzenia dalszych roszczeń...

    > Szczegolnie w drugim wagonie tramwaju

    Istotnie w tramwajach, a w szczególnosci w drugich wagonach z uwagi na pewne
    wysoce niekorzystne uwarunkowania techniczne kontrola biletowa jest mocno
    utrudniona. Co nie oznacza że niemozliwa - wystarczy odpowiednia ilość
    kontrolerów.

    pdr
    Olo

  • 30. Data: 2003-01-08 16:42:45
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    wiedzieć
    > że to nie trzeci raz bez ustalenia kim jesteś??Pomyśl sam zanim zadasz

    Zależy co rozumiemy pod pojęciem "spisać". Owszem, zazwyczaj policjanci
    wpisują w notatkach służbowych dane pasażera przed przekazaniem ich
    kontrolerowi, podobnie jak czynią z wszystkimi danymi osób legitymowanych.
    Natomiast nie jest to równoważne z uprawnieniem policjantów do nakładania
    opłat dodatkowych za jazdę bez ważnego biletu, gdyż takie mają wyłącznie
    kontrolerzy.
    (Pomijam sytuację w której policjant dorabia jako kontroler)

    pdr
    Olo