  • 1. Data: 2005-12-14 10:38:24
    Temat: Budynek kwaterunkowy kupiony przez kogoś + groźba wyrzucenia mieszkanców
    Od: "Antic & Pokey" <c...@i...pl>

    Mam takie pytanko w imieniu kogoś z dalszej rodziny: otóż wyobraźmy
    sobie taką sytuację: jest lokator, który zamieszkuje lokal
    kwaterunkowy w jakiejś starej kamienicy. W kilka lat później
    administracja domów komunalnych pozbywa się budynku z tym lokalem,
    tzn. wystawia go do sprzedaży na wolnym rynku. Kupuje to jakaś osobą,
    która nazwijmy staje się właścicielem. Oczywiście budynek zostaje
    sprzedany razem z bogu ducha winnymi lokatorami. Oczywiście, życie
    toczy się dalej, właściciel wykonuje kilka działań pozornych, żeby
    pokazać jak dba o kamienicę, np. montuje nowe drzwi do klatki schodowej,
    powierzchownie maluje klatkę schodową, itp... Oczywiście w międzyczasie
    czynsz rośnie kilkakrotnie za ten większy "standard", itp... I w tym
    pozornym spokoju dochodzi do dnia, kiedy właściciel wręcza dużej
    liczbie lokatorów wypowiedzenie umowy najmu, powołując się przy tym
    na jakiś artykuł z dziennika ustaw z 2001 roku na temat ochrony
    lokatorów lub coś w tym typie. Termin wypowiedzenia na tym
    wypowiedzeniu jest trzyletni, tzn. oznacza, to, że przez te trzy lata
    lokator ma zapewne znaleźć
    sobie mieszkanie na własną rękę (kupić, wynająć, itp...) bądź jak
    plotkują w międzyczasie lokatorzy - starać się o przydział mieszkania
    od... gminy. I tu pojawiają się dwa moje pytania:
    1) Czy właściciel, który kupił sobie kwaterunkową kamienicę, rzeczywiście
    w myśl jakiejś ustawy, może tak sobie po prostu wyrzucić lokatorów z ich
    mieszkań, w których mieszkali oficjalnie/legalnie od wielu, wielu lat?
    2) Czy rzeczywiście w takiej sytuacji jak powyżej gmina ma obowiązek
    zapewnić lokale dla takich lokatorów? Bo trochę nie bardzo mi się chce
    w to wierzyć, gdyż gmina ma problem nawet z dostępnością lokali
    socjalnych a co dopiero pełnowartościowych.
    Dzięki za ewentualne odpowiedzi i dodam, że powyższe stało się już faktem,
    tzn. właściciel kupił ten kwaterunek już kilka lat temu a właśnie teraz
    trwa ten wzmiankowany powyżej okres wypowiedzenia umowy najmu.

  • 2. Data: 2005-12-14 14:45:53
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Antic & Pokey napisał(a):
    > na jakiś artykuł z dziennika ustaw z 2001 roku na temat ochrony
    > lokatorów lub coś w tym typie.

    Nie coś w tym typie, tylko ważna informacja.

    > 1) Czy właściciel, który kupił sobie kwaterunkową kamienicę, rzeczywiście
    > w myśl jakiejś ustawy, może tak sobie po prostu wyrzucić lokatorów z ich
    > mieszkań, w których mieszkali oficjalnie/legalnie od wielu, wielu lat?

    Trzyletni termin wskazuje na to, że przyczyną wypowiedzenia jest chęć
    zamieszkania właściciela lub członka jego rodziny w tym lokalu. W tej
    sytuacji może. Jeśli do wypowiedzenia doszło po 1 stycznia tego roku i
    chodzi o członka rodziny, ta osoba powinna być wskazana w wypowiedzeniu.

    > 2) Czy rzeczywiście w takiej sytuacji jak powyżej gmina ma obowiązek
    > zapewnić lokale dla takich lokatorów?

    Nie ma obowiązku, zawarcie umowy najmu innego lokalu komunalnego może
    nastąpić na ogólnych zasadach,
    Być może w lokalnych przepisach dotyczących zasad wynajmowania lokali
    przez gminę są inne uregulowania.

    KG

  • 3. Data: 2005-12-14 14:51:58
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Antic & Pokey" <c...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:dnosr3$285j$1@news2.ipartners.pl...

    > w myśl jakiejś ustawy, może tak sobie po prostu wyrzucić lokatorów z ich
    > mieszkań,

    Miec mozliwosc powinien, i nie z ich mieszkan lecz swoich.
    Jestem dokladnie w podobnej sytuacji gdzie nie moge usunac pijakow
    demolujacych mieszkanie w kamienicy, pomimo ze mamy wyrok nakazujacy im
    eksmisje

    tak ma

    Jacek

  • 4. Data: 2005-12-15 08:37:47
    Od: "Antic & Pokey" <c...@i...pl>

> [...]
    > Jestem dokladnie w podobnej sytuacji gdzie nie moge usunac pijakow
    > demolujacych mieszkanie w kamienicy, pomimo ze mamy wyrok nakazujacy im

    Tylko, ze akurat w tym wypadku lokator placi czynsz na biezaco a poprzednio
    bylo to mieszkanie kwaterunkowe, ktore administacja sprzedala temu
    wlascicielowi. Czy to jest w porzadku wobec lokatora, ze zabiera mu sie
    miejsce gdzie mieszkal legalnie przez kilkadziesiat lat?

  • 5. Data: 2005-12-15 09:16:06
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    Antic & Pokey napisał(a):

> [...]
    > wlascicielowi. Czy to jest w porzadku wobec lokatora, ze zabiera mu sie
    > miejsce gdzie mieszkal legalnie przez kilkadziesiat lat?

    Tak. To jest w porządku wobec lokatora..

    Nie w porządku wobec lokatora było wmawianie mu, że będzie mógł tam
    mieszkać ad infinitum....
    Tel lokator nigdy nie byl W SWOIM mieszkaniu. Zawsze był TYLKO lokatorem.
    Poprzedn właściciel nie zamierzał nikomu wypowiadać umów..
    nowy zamierza....

    Mamy dziś niespokojny okres, gdy po latach niemożności
    właściciele chcą zrobić zmiany, dlatego to wygląda tak niepokojąco...

    Lokator nie będzie wyrzuconu "ot tak" to długa procedura...

    Można porozmawiać z właścicielem o co mu tak naprawde chodzi...
    Bo prawdopodobnie chodzi mu o normalny rynkowy czynsz..

    I trzeba się przyzwyczaić do myśli, ze każdy sam powinienna swoj czynsz
    zapracować.

    Bogusław

  • 6. Data: 2005-12-15 10:19:57
    Od: "Antic & Pokey" <c...@i...pl>

    > Lokator nie będzie wyrzuconu "ot tak" to długa procedura...
    >
    > Można porozmawiać z właścicielem o co mu tak naprawde chodzi...
    > Bo prawdopodobnie chodzi mu o normalny rynkowy czynsz..

    No, w tej chwili czynsz wynosi ponad 500 zlotych za 45m, na dodatek z
    ogrzewaniem elektrycznym. Chyba nikt przy zdrowych zmyslach nie oczekiwalby
    jeszcze wiekszego czynszu za taki standard.

  • 7. Data: 2005-12-15 10:59:32
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    Antic & Pokey napisał(a):

    > No, w tej chwili czynsz wynosi ponad 500 zlotych za 45m, na dodatek z
    > ogrzewaniem elektrycznym. Chyba nikt przy zdrowych zmyslach nie oczekiwalby
    > jeszcze wiekszego czynszu za taki standard.

    To nie ja ani lokator ma decydować coozekuje właściciel.

    MOŻE chce zmienić ogrzewanie na centralne gazowe ?

    A moze potrzebuje tomieszkanie dla siebie, wtedy trzeba będzie sobie
    poszukać nowego

    Bogusław

  • 8. Data: 2005-12-15 11:08:17
    Od: "Antic & Pokey" <c...@i...pl>

    > MOŻE chce zmienić ogrzewanie na centralne gazowe ?
    >
    > A moze potrzebuje tomieszkanie dla siebie, wtedy trzeba będzie sobie
    > poszukać nowego

    Prawda jest inna - takie wypowiedzenie dostalo kilkanascie osob z jednej
    klatki schodowej - podobno zamierza polaczyc mieszkania i zrobic z tego
    przestrzen biurową.

  • 9. Data: 2005-12-15 18:11:04
    Od: "Yennifer" <t...@z...adres.pl>

    Użytkownik "Antic & Pokey" <c...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:dnrg4h$i71$1@news2.ipartners.pl...

    > No, w tej chwili czynsz wynosi ponad 500 zlotych za 45m, na dodatek z
    > ogrzewaniem elektrycznym. Chyba nikt przy zdrowych zmyslach nie
    > oczekiwalby jeszcze wiekszego czynszu za taki standard.

    To ja nie rozumiem, gdzie leży problem. Skoro uważasz, że to za dużo - to
    przecież możesz poszukac innego mieszkania do wynajęcia??
    Yennifer

  • 10. Data: 2005-12-19 09:20:52
    Od: "Antic & Pokey" <c...@i...pl>

    > To ja nie rozumiem, gdzie leży problem. Skoro uważasz, że to za dużo - to
    > przecież możesz poszukac innego mieszkania do wynajęcia??
    > Yennifer

    Problem lezy w tym, ze wlasciciel wypowiedzial umowe (mimo, ze mu sie placi
    ponad 500 zlotych czynszu regularnie). Zreszta wypowiedzenie dostala
    wiekszosc lokatorow, gdyz wlasciciel ma jakies plany odnosnie tych mieszkan
    inne mieszkaniowe (chyba jakies biura).