  • 21. Data: 2010-01-19 18:37:05
    Temat: Re: Bilet czasowy i punktualnosc
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    AW wrote:

    > Na jakiej podstawie tak sądzisz?

    prawo przewozowe

    > Wspominasz o umowie. To w końcu kiedy zawierasz tę umowę? Bo piszesz, że
    > nie w momencie kupienia biletu. Czyli po wejściu do autobusu?

    tak.

    > To po co
    > kupować bilet skoro jego kupno nie wiąże prawnie przewoźnika do niczego?

    zgadza sie
    kupno biletu nie wiaze przewoznika do niczego.

    to wejscie do autobusu jest zawarciem umowy.
    a zapłatą jest skasowany bilet. bo samo posiadanie biletu w kieszeniu
    zapłatą za przejazd nie jest. chyba nie masz watpliwosci.
    mowa oczywiscie o biletach jednorazowych.

    na tej samej zasadzie płaci się kary.
    bo skoro bilet wg ciebie jest zawarciem umowy, a wsiadlem do autobusu
    bez biletu, to zadna umowa z przewoznikiem by mnie nie laczyla. nei ma
    biletu, nie ma umowy, wiec niech sie odp..., bo zadnej kary do
    niezawartej umowy doliczyc nie moga.
    niestety tak dobrze nie jest.

  • 22. Data: 2010-01-19 19:29:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek pisze:

    > możemy sie sprzeczać co do szczegółów.
    > pomyśl o znaczkach pocztowych. analogiczne.
    > zreszta dyskusja na ten temat juz raz byla.

    Ale to nie są środki płatnicze! Środkiem płatniczym są złotówki.

    To są najwyżej swoiste dokumenty w stylu czeku czy weksla, a już prędzej
    potwierdzenia wniesienia opłaty.

  • 23. Data: 2010-01-19 20:11:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Ale to nie są środki płatnicze! Środkiem płatniczym są złotówki.

    i tak i nie.
    Są w sensie, że nie można odmówić ich przyjęcia jako formy zapłaty.
    Ale w drugą stronę nie jest już to prawdą, że nie można zapłacić inną formą.
    Można nawet bić lokalne monety.
    Wiec dlaczego bilet nie miałby być środkiem płatniczym. Równie dobry jak
    każdy inny.

    > To są najwyżej swoiste dokumenty w stylu czeku czy weksla, a już prędzej
    > potwierdzenia wniesienia opłaty.

    jak zwał tak zwał, wszystko jedno, ale nie do końca jest to forma
    wniesienia opłaty, bo opłaty niby za co?

    za co płacisz kupując znaczek na list?

  • 24. Data: 2010-01-19 20:23:26
    Od: "op23" <o...@r...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid>

    > Kupno biletu nie jest zawarciem umowy. To tylko srodek platniczy.
    > Umowa zostaje zawarta dopiero w momencie wejscia do pojazdu.
    > i w zasadzie umowa jest "na przewoz".
    > Nie ma okreslenia dokad, tylko po jakiej trasie.

    Nie ma trasy, są punkty na niej. Do tych punktów jest...

    > Nie ma okreslenia w jakim czasie.

    .. o określonym czasie

    > Moznaby przyjac ze przyblizenie, zgodnie z rozkladem, ale to nie jest czas
    > gearantowany okreslony w umowie.

    Jak dla mnie, rozkład jazdy jest umową. Można nie móc wywiązać się z umowy,
    ale to nie czyni umowy nieważną.

  • 25. Data: 2010-01-19 20:34:38
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-01-19 19:37, witek pisze:

    > prawo przewozowe

    No popatrz, z ciekawości zerknąłem do prawa
    przewozowego.
    Artykuł 16
    "Umowę przewozu zawiera się *przez nabycie
    biletu na przejazd* lub spełnienie innych
    określonych przez przewoźnika warunków dostępu
    do środka transportowego, a w razie ich nie
    ustalenia - przez samo zajęcie miejsca w
    środku transportowym.

    > tak.

    Z cytatu powyżej wynika, że kupno biletu i
    wejście do autobusu równają się zawarciu umowy.

    > zgadza sie
    > kupno biletu nie wiaze przewoznika do niczego.

    Zgodnie z prawem przewozowym jest to bzdura.

    > to wejscie do autobusu jest zawarciem umowy.
    > a zapłatą jest skasowany bilet. bo samo posiadanie biletu w kieszeniu
    > zapłatą za przejazd nie jest. chyba nie masz watpliwosci.
    > mowa oczywiscie o biletach jednorazowych.

    Kupując bilet zawierasz umowę na przewóz i
    jednocześnie uiszczasz zapłatę przewidzianą tą
    umową. Wsiadając do autobusu bez biletu
    jedynie zawierasz umowę.

    > na tej samej zasadzie płaci się kary.
    > bo skoro bilet wg ciebie jest zawarciem umowy, a wsiadlem do autobusu
    > bez biletu, to zadna umowa z przewoznikiem by mnie nie laczyla.

    Nie wiem w jaki sposób wywnioskowałeś to z
    mojej wypowiedzi. Nigdzie nie napisałem, że
    kupno biletu jest *jedynym sposobem* zawarcia
    umowy o przewóz.

    AW

  • 26. Data: 2010-01-19 21:37:44
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2010-01-19 13:39, Liwiusz pisze:

    > Prawnie wygląda to tak, że:
    >
    > - są miasta, w których w regulaminie jest zapis, iż liczy się czas
    > rozkładowy, a nie czas faktyczny - tutaj problemu nie ma

    Wykładnia z Łodzi jest właśnie taka. Nie z regulaminu OIDP, ale z
    dyskusji urzędowej kiedyś.
    --
    Jak kogoś pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
    tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

  • 27. Data: 2010-01-19 23:27:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    AW wrote:

> [...]
    > spełnienie innych określonych przez przewoźnika warunków dostępu do
    > środka transportowego, a w razie ich nie ustalenia - przez samo zajęcie

    to zajrzyj jeszcze do regulaminów przewoźników.
    to nabycie biletu dotyczy przypadków kiedy bilet jest określony na
    konkretny przejazd.
    w przypadku komunikacji miejskiej znajdziesz właśnie zapis "poprzez
    zajęcie miejsca w autobusie", bo nabycie samego "nieokreślonego" biletu
    nie może stanowić umowy, bo nie wiadomo co byłoby treścią tej umowy.
    Dlatego jest to doprecyzowane w regulaminach przewoźników.

    > Z cytatu powyżej wynika, że kupno biletu i wejście do autobusu równają
    > się zawarciu umowy.

    na pewno
    ale to nie ten przypadek.

    kupno biletu na samolot, gdzie są określone strony umowy, kto kogo kiedy
    i w jakim czasie przewiezie jest wystarczajace do zawarcia umowy. Nie
    musisz nawet do samolotu wsiadać.

    Kupno biletu na MPK nie jest wystarczajace do zawarcia umowy, bo brakuje
    podstawowych składników tej umowy.
    Natomiast wejscie do autobusu bez kupna biletu też jest wystarczające do
    zawarcia umowy. Wszystko jest określone, kto, kogo, gdzie i (załóżmy) w
    jakim czasie przewiezie.
    Jednej rzeczy, której nie dopełnił wsiadający jest wniesienie opłaty
    poprzez skasowanie biletu.. Co jest zreszta taka samo jak i kary trescia
    umowy.

    > Zgodnie z prawem przewozowym jest to bzdura.

    Ja bym taki odważny nie był.

    > Kupując bilet zawierasz umowę na przewóz i jednocześnie uiszczasz
    > zapłatę przewidzianą tą umową.

    A co to za konstrukcja zawacie umowy i uiszczenei zapłaty.

    To kiedy ta zapłata jest uiszczona. W momencie zakupu biletów? W
    momencie wejścia do autobusu? W momencie skasowania?
    I za co jest ta zapłata?

    Możesz określić strony i treść tej umowy?
    kto, kogo kiedy gdzie i w jakim czasie przewiezie?
    Zaraz po kupieniu pęczków biletów.

    Wsiadając do autobusu bez biletu jedynie
    > zawierasz umowę.

    Nie jedynie, a po prostu zawierasz umowę, której częścią jest określenie
    opłaty oraz kar ponoszonych w razie nieopłcenia przewozu w sposób
    określony w regulaminie.

  • 28. Data: 2010-01-19 23:32:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    op23 wrote:

> [...]
    >
    > ... o określonym czasie

    > Jak dla mnie, rozkład jazdy jest umową. Można nie móc wywiązać się z

    Zgadzam się.
    Upierając się, można próbować w sądzie dochodzić odszkodowania, za np.
    spóźnienie się na samolot, bo autobus jechał za długo.

    Przy czym znowu są dwa przypadki. odjechał punktualnie, ale jechał za
    długo. przyjechał spóźniony ale jechał tyle ile miał jechać.

  • 29. Data: 2010-01-20 08:10:29
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    witek pisze:

> [...]
    > i w zasadzie umowa jest "na przewoz".
    > Nie ma okreslenia dokad, tylko po jakiej trasie.

    Tutaj bym polemizował. Jest przecież rozkład jazdy z czasami przejazdów.

    > Moznaby przyjac ze przyblizenie,
    > zgodnie z rozkladem, ale to nie jest czas gearantowany okreslony w umowie.

    Jest mowa o możliwych opóźnieniach (do 3-4 minut w zależności od miasta)

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 30. Data: 2010-01-20 08:13:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Jest mowa o możliwych opóźnieniach (do 3-4 minut w zależności od miasta)

    Pokaż taki zapis.

    --
    Liwiusz