  • 21. Data: 2007-11-28 12:52:22
    Temat: Re: Bank sie pomylil - czy musze placic za ich blad ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Nov 2007, mag32 wrote:

    > No to ciekawe co piszecie, ale wydaje mi się, że skoro kolega zaniósł
    > do banku dokumenty świadczące o urlopie dziekańskim, a z tego co
    > napisał tak wynika, to błąd jest po stronie banku i nie widzę tu winy
    > klienta.
    > Raczej pracowników banku, którzy nie dopilnowali swoich obowiązków.,

    Ale to jest wina (pracowników) *wobec banku*.
    Polega na tym, że bank wydał za wcześnie pieniadze, którymi powinien
    był obracać, mieć je w pozycji "wolne środki" i w ten sposób spełniać
    wymogi "gwarancyjne" itepe.
    Jakiego OBOWIĄZKU wobec KLIENTA ci pracownicy nie dopilnowali?

    > ponieważ powinien po tym fakcie dostać pismo z banku, że ze względu na
    > urlop dziekański zostanie wstrzymana wypłata.... itd.

    A z czego wynika taki obowiązek, albo inaczej: a jak nie poślą to co?

    > Skoro bank wypłacał dalej, to nie ma prawa żądać teraz zwrotu.

    Zgoda.
    To jest jedno jedyne zdanie, które w opisie wydaje się być
    nadinterpretacją, znaczy to że bank uzależnia kontynuację umowy
    od zwrotu nadpłaconych rat. CHYBA, że bank tak zastrzegł (nie
    wiemy!) w umowie.

    Ale nie ma również obowiazku wypłacać kolejnych rat, aż wyczerpie
    się limit "rat nadpłaconych"!
    Dlaczego?
    No przecież je JUŻ WYPŁACIŁ... to czego klient chce?

    Jakby *po tym* bank nadal odmawiał wypłaty, to owszem, można by mówić
    o "zawienieniu" wobec klienta.

    No i co najmniej sporne jest, czy bank może żądać zwrotu nadpłaconych
    a jeszcze nienależnych rat!
    IMO - niewykluczone. Ale to nie "w ramach umowy" a wspomnianego
    bezpodstawnego wzbogacenia. I oczywiście TYLKO tych rat, które nie
    przestały być "nadpłacone" wskutek kontynuacji studiów!

    Coś nie pasuje w powyższym?

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2007-11-28 13:18:18
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 11:13:21 GMT, swen napisał(a):

    > Jezeli ktos zaparkuje w moim garazu to chyba nie moja wina i winny bedzie
    > kierowca ktory naruszyl moj mir domowy czy jak tyo sie teraz zwie.
    > Jezeli ktos zaparkuje na moim oplacanym miejscu parkingowym to zadzwonie po
    > firme laweciarska ktora ten samochod odprowadzi na inny parking bynajmniej
    > nie na moj koszt.
    > Ale co to ma wspolnego z tym przypadkiem o jakim pisze autor watku?
    > Troche zly przyklad dobrales.

    Przykład dobry - bo nie napisałeś że sobie tym samochodem będziesz jeździł.
    Więc mimo że stoi w Twoim garażu to masz świadomość że nie jest Twój.
    A nie pierwszy raz już pojawia się pytanie o omyłkowo przelane pieniądze,
    którymi właściciel konta już zaczął dysponować lub wprost pyta czy może je
    wydać i jest zdziwiony że nie. Jak to - przecież są na JEGO koncie...

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 23. Data: 2007-11-28 13:21:51
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    Tak sie wczytalem. I wychodzi mi na to ze bankowi wyplacac raty
    zabronil minister. Bo umowa jest pewnie na 5 lat i banku nie obchodzi
    czy klient korzysta wtedy z owych pieniedzy (czyli placi za studia)
    czy nie. on ma tylko wyplacac co miesiac przez okres 5 lat. i teraz
    bank zauwazyl ze umowa jest niezgodna z rozporzadzeniem ministra. Ergo
    bank nie dopilnowal. I teraz mi sie wydaje ze jedynie na drodze
    sadowej moze odzyskac te pieniadze bo klient korzystal z pieniedzy w
    inny sposob nie wynikalo z umowy kredytowej. ale klient moze sie
    powolac na to ze pieniadze mu sie nie nalezy ale zostaly mu przekazane
    z winy/bledu kredytowdawcy. Czyli imho wszedl w posiadanie srodkow
    wykorzystujac czyjs blad (mimo ze zrobil to nieumyslnie ale
    nieznajomosc prawa....).
    Warto bylo by poznac i umowe i owe rozporzadzenie. Bo na razie takie
    gdybanie.

  • 24. Data: 2007-11-28 13:45:45
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 14:18:18 +0100, Henry(k) napisał(a):

> [...]
    > którymi właściciel konta już zaczął dysponować lub wprost pyta czy może je
    > wydać i jest zdziwiony że nie. Jak to - przecież są na JEGO koncie...

    I jeżeli oczekiwał *jakichś* wpływów - nie ma obowiązku sprawdzać "za co i
    od kogo" to wpływ się pojawił - korzysta z tych środków w dobrej wierze....
    I co teraz mu panie zrobisz?

  • 25. Data: 2007-11-28 13:47:13
    Od: "Telemach" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > sadowej moze odzyskac te pieniadze bo klient korzystal z pieniedzy w
    > inny sposob nie wynikalo z umowy kredytowej.

    Wiadomo bank zrobil sobie problem i teraz chce zalatwic korzystnie dla siebie
    sprawe. Pytanie jest tylko takie czy ja moge skorzystac na tej sytuacji. W
    umowie jest zapis ze w czasie urlopu kredyt nie bedzie wyplacany jednak to nie
    ja go wyplacam a bank wiec bank zlamal zapis umowy. Umowa nie okresla co ja jako
    klient powinienem zrobic w sytuacji kiedy bank wyplaci pomimo ze nie powinien.
    Bank daje mi korzystne rozwiazanie tj. nie musisz nam oddawac tamej kasy ale za
    to wstrzymamy ci wyplaty obecnie. Ja natomiast chce nie oddawac tamte transze a
    wciaz dostawac nowe bo wtedy to nie ja zawalilem a bank a obecnie studiuje wiec
    wg. umowy powinienem dostawac transze. Oczywiscie tamte pieniadze i te ktore
    chce jeszcze dostac jak najbardziej niech sie wlicza do kredytu ktory zgodnie z
    umowa bede potem splacal. W skrocie bank nie chce dalej wyplacac a ja chce dalej
    otrzymywac i pytanie polega tylko na tym czy w jakikolwiek sposob moge
    wykorzystac tamten blad banku aby wyjsc na swoje.

    - Telemach -

  • 26. Data: 2007-11-28 14:09:07
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Wed, 28 Nov 2007 14:45:45 +0100, Herald napisał(a):

    > I jeżeli oczekiwał *jakichś* wpływów - nie ma obowiązku sprawdzać "za co i
    > od kogo" to wpływ się pojawił - korzysta z tych środków w dobrej wierze....
    > I co teraz mu panie zrobisz?

    No przecież nic mu za to nie robią - ma tylko oddać ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 27. Data: 2007-11-28 14:11:45
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On Nov 28, 2:47 pm, "Telemach" <t...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > otrzymywac i pytanie polega tylko na tym czy w jakikolwiek sposob moge
    > wykorzystac tamten blad banku aby wyjsc na swoje.

    umowa jest na 5 lat? Wiec po prostu uzgodnij z bankiem ze przez tyle
    bedzie ci wyplacal. Czyli jesli razem z twoim urlopem wyplacal ci 3
    lata to zostalo im tylko dwa lata. A to ze ty bedziesz studiowal lat 3
    bedzie twoim problemem zeby zaczac ich splacac a jednoczesnie oplacac
    studia. I pewnie bank boi sie ze nie podolasz. Przekonaj ich ze na 5
    roku mzoesz miec juz prace i takie tam bajery.

  • 28. Data: 2007-11-28 14:29:32
    Od: "Telemach" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > studia. I pewnie bank boi sie ze nie podolasz. Przekonaj ich ze na 5
    > roku mzoesz miec juz prace i takie tam bajery.

    Problem w tym ze pkt.1 okresla ze bedzie wyplacany do lutego 2007 w 35 ratach
    natomiast pkt.4 ze 'kredyt udzielany jest na okres studiow przy czym okres ten
    nie moze przekroczyc lacznie 6 lat'. Jak na razie jestem na 4 roku i zamierzam
    skonczyc teraz planowo studia ale jesli bym chcial robic magistra to dla banku
    nie ma problemu i moga dalej wyplacac. Z matematycznych kalkulacji wychodzi ze
    gdyby nie ten urlop to juz pojechali z wyplata wiekszej ilosci rat niz
    uzgodnione (o jeden semestr).

    - Telemach -

  • 29. Data: 2007-11-28 16:28:28
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Nov 28, 2:45 pm, Herald <h...@o...eu> wrote:

    > I jeżeli oczekiwał *jakichś* wpływów - nie ma obowiązku sprawdzać "za co i
    > od kogo" to wpływ się pojawił - korzysta z tych środków w dobrej wierze....
    > I co teraz mu panie zrobisz?

    Pytanie, czy on w ogóle może być w dobrej wierze - ze względu na
    fikcję powszechnej znajomości prawa - skoro rozporządzenie ministra
    zabraniało wypłacania mu tych środków.

  • 30. Data: 2007-11-28 16:31:28
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On Nov 28, 3:29 pm, "Telemach" <t...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > gdyby nie ten urlop to juz pojechali z wyplata wiekszej ilosci rat niz

    No to w takim razie namow bank na aneks do umowy ze jest okreslona
    ilosc rat ale udzielanych w czasie 6 lat. A nie do konkretnej daty.