eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoArt. 118. [Terminy przedawnienia]
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 6

  • 1. Data: 2024-11-06 11:22:14
    Temat: Art. 118. [Terminy przedawnienia]
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    "Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia
    wynosi sześć lat, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń
    związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata.
    Jednakże koniec terminu przedawnienia przypada na ostatni dzień roku
    kalendarzowego, chyba że termin przedawnienia jest krótszy niż dwa lata."

    Tak sprawdziłem bo dostałem fakturę korygującą od PGE za miesiąc
    kwiecień...2023. Deczko 1,5 roku temu. Napisałem że za miesiąc, bo
    rozliczam się fakturami miesięcznymi, nie prognozami. A jednak i tak
    potrafią zachachmęcić. Gdzieś w tym miesiącu wychodziło mi 3000kWh
    limitu z tarczy jakieś tam.

    Zastanawiam się więc, jakim cudem gdy mają mój odczyt co miesiąc (sam
    podaję), to nadal się wyłożyli...

    Ale wracając do przytoczonego przepisu. Jeżeli np. wykonawca kuchni
    zorientuje się że źle policzył klientowi 2,5 roku zawiasy w szafkach, to
    teoretycznie może wysłać do klienta taką fakturkę i spoko? :-?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz


  • 2. Data: 2024-11-06 16:35:29
    Temat: Re: Art. 118. [Terminy przedawnienia]
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.11.2024 o 11:22, Mateusz Bogusz pisze:
    > Jeżeli np. wykonawca kuchni zorientuje się że źle policzył klientowi 2,5
    > roku zawiasy w szafkach, to teoretycznie może wysłać do klienta taką
    > fakturkę i spoko? :-?

    Może wysłać i po wystawieniu musi zapłacić od niej VAT. Natomiast
    szczęśliwy posiadacz zawiasów może jej nei zapłacić uznając, ze
    rozliczyli się. Teraz wystawca faktury musi udowodnić przed sadem, że
    takie roszczenie istnieje w ogóle. Faktura sama w sobie nie rodzi
    zasadności roszczenia. Ona go dokumentuje.

    Inna sprawa, ze to raczej powinna być faktura korygująca do tej faktury
    sprzed 2,5 roku.
    --
    (~) Robert Tomasik


  • 3. Data: 2024-11-08 12:00:09
    Temat: Re: Art. 118. [Terminy przedawnienia]
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.11.2024 16:35, Robert Tomasik wrote:
    > Może wysłać i po wystawieniu musi zapłacić od niej VAT. Natomiast
    > szczęśliwy posiadacz zawiasów może jej nei zapłacić uznając, ze
    > rozliczyli się. Teraz wystawca faktury musi udowodnić przed sadem, że
    > takie roszczenie istnieje w ogóle. Faktura sama w sobie nie rodzi
    > zasadności roszczenia. Ona go dokumentuje.

    A PGE też musi udowodnić jeżeli nie opłacę czy z pozycji siły -
    udowodnić może i by musieli, ale najpierw odetną zasilanie?

    Tutaj nawiążę do przypadku sprzed 3-4 lat, gdy kolejna miesięczna
    faktura przyszła tak 2-2,5x większa niż się spodziewałem. Patrzę na FV i
    rozpiskę, a tam stan licznika większy niż faktycznie pokazuje u mnie w
    skrzynce.

    Przelałem połowę kwoty z faktury i zgłosiłem reklamację przez ich serwis
    internetowy. Oni na tych fakturach dają termin ~7 dni na opłacenie i
    mniej więcej po takim czasie dzwoni telefon. Odbieram, po drugiej
    stronie pani z PGE Dystrybucja. Pyta się bo za kwota mniejsza niż na
    fakturze została zaksięgowana. Tłumaczę jej wszystko i słyszę w
    odpowiedzi - Ale to musi pan przelać całość, po rozpatrzeniu reklamacji
    zostanie wystawiona faktura korygująca i będzie pan miał nadpłatę. Nie
    może pan tak robić bla bla...bo panu prąd odetną (pamiętam że sezon
    letni był wtedy).

    Przypomniał mi się artykuł sprzed kilku dni -
    https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/gigantyczny-rachun
    ek-za-prad-katastrofa-st8147844

    Duże rachunki, reklamacje odrzucane, dopiero gdy się media
    zainteresowały to Enea przyznała że faktycznie był błąd i pan ma...40
    tys zł nadpłaty x-D

    Ciekawe czy mu teraz przeleją z odsetkami czy potraktują jak darmowy
    kredyt od "frajera".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz


  • 4. Data: 2024-11-08 14:28:13
    Temat: Re: Art. 118. [Terminy przedawnienia]
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Nov 2024 12:00:09 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
    > On 06.11.2024 16:35, Robert Tomasik wrote:
    >> Może wysłać i po wystawieniu musi zapłacić od niej VAT. Natomiast
    >> szczęśliwy posiadacz zawiasów może jej nei zapłacić uznając, ze
    >> rozliczyli się. Teraz wystawca faktury musi udowodnić przed sadem, że
    >> takie roszczenie istnieje w ogóle. Faktura sama w sobie nie rodzi
    >> zasadności roszczenia. Ona go dokumentuje.
    >
    > A PGE też musi udowodnić jeżeli nie opłacę czy z pozycji siły -
    > udowodnić może i by musieli, ale najpierw odetną zasilanie?

    Ogólnie to oni z pozycji siły ... zaczynają.

    > Tutaj nawiążę do przypadku sprzed 3-4 lat, gdy kolejna miesięczna
    > faktura przyszła tak 2-2,5x większa niż się spodziewałem. Patrzę na FV i
    > rozpiskę, a tam stan licznika większy niż faktycznie pokazuje u mnie w
    > skrzynce.
    >
    > Przelałem połowę kwoty z faktury i zgłosiłem reklamację przez ich serwis
    > internetowy. Oni na tych fakturach dają termin ~7 dni na opłacenie i
    > mniej więcej po takim czasie dzwoni telefon. Odbieram, po drugiej
    > stronie pani z PGE Dystrybucja. Pyta się bo za kwota mniejsza niż na
    > fakturze została zaksięgowana. Tłumaczę jej wszystko i słyszę w
    > odpowiedzi - Ale to musi pan przelać całość, po rozpatrzeniu reklamacji
    > zostanie wystawiona faktura korygująca i będzie pan miał nadpłatę. Nie
    > może pan tak robić bla bla...bo panu prąd odetną (pamiętam że sezon
    > letni był wtedy).

    No i sam widzisz.
    Ale ... zwrot się należy z odsetkami? Upierać się, z pozycji siły,
    strasząc prokuratorem :-)

    Ech, czasem mi się marzy byc dyrektorem w wodociągach :-)

    > Przypomniał mi się artykuł sprzed kilku dni -
    > https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/gigantyczny-rachun
    ek-za-prad-katastrofa-st8147844

    Teraz jakies prognozy, zamrożenia cen, co się kończą - może prawie
    dobrze policzyli :-)

    > Duże rachunki, reklamacje odrzucane, dopiero gdy się media
    > zainteresowały to Enea przyznała że faktycznie był błąd i pan ma...40
    > tys zł nadpłaty x-D
    > Ciekawe czy mu teraz przeleją z odsetkami czy potraktują jak darmowy
    > kredyt od "frajera".

    Biorąc pod uwagę rosnące ceny prądu, to to może być dobra inwestycja
    :-)

    J.


  • 5. Data: 2024-11-10 18:40:35
    Temat: Re: Art. 118. [Terminy przedawnienia]
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 08.11.2024 14:28, J.F wrote:
    > Biorąc pod uwagę rosnące ceny prądu, to to może być dobra inwestycja
    > ?

    Jakby nadpłata nabijała kWh a nie PLN, to już by pewnie mieli więcej
    nadpłat niż prosumentów.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz


  • 6. Data: 2024-11-11 14:28:29
    Temat: Re: Art. 118. [Terminy przedawnienia]
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Nov 2024 18:40:35 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
    > On 08.11.2024 14:28, J.F wrote:
    >> Biorąc pod uwagę rosnące ceny prądu, to to może być dobra inwestycja
    >> 👂
    >
    > Jakby nadpłata nabijała kWh a nie PLN, to już by pewnie mieli więcej
    > nadpłat niż prosumentów.

    Ale poniekad nabija.
    Jak Ci zawyzyli odczyt licznika, to potem bedziesz miał małe zuzycie.

    J.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1