  • 11. Data: 2007-07-03 19:08:34
    Temat: Re: Allegro, poczta, zgubiona paczka
    Od: "Michał Trych" <m...@U...pl>

    Z tego co sie kiedys dowiedzialem w takim wypadku - umowe zawierasz ze
    sprzedajacym i to on ma obowiazek dostarczyc ci przedmiot i od niego
    dochodzisz ew praw. sprzedajacy zawiera umowe z przewoznikiem i to on ma u
    niego dochodzic swoich.

    kwestia sporna jest jesli w aukcji jest zapis ile kosztuje wysylka - to nie
    twoj problem czym sprzedawca to wysle, ma dotrzec do ciebie... jesli jest
    napisane ze mozesz wybrac opcje ubezpieczona lub nie, to sam ponosisz
    odppwoedzialnosc za to ze wybrales taka a nie inna, chcac zaoszczedzic 10
    czy 20zl .
    pozdrawiam
    michal

  • 12. Data: 2007-07-03 19:40:59
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 03.07.2007 Michwelt <mi.c.hw.e.l.t> napisał/a:
    > Osoba A wylicytowała na Allegro przedmiot za 1000 zł od osoby B. Następnie
    > wpłaciła pieniądze na konto osobie B. Osoba B wysłała wylicytowany
    > przedmiot, ale poczta go zgubiła (przesyłka nie dotarła do adresata). Osoba
    > B ma dowód nadania paczki, poczta się przyznaje do swojego błędu.
    >
    > Od kogo wówczas osoba A ma dochodzić swoich roszczeń? Od osoby B czy od
    > poczty? Czy osoba B ma oddać pieniądze, które wpłynęły na jej konto osobie
    > B? Jak to wygląda w praktyce?

    Temat jest idiotyczny.

    1. zgodnie z regulaminem PP, to nadawca może żądać odszkodowania od PP za
    niedostarczenie

    2. zgodnie z KC, towar uważa się za wydany nabywcy w momencie dostarczenia
    do przewoźnika. Niestety regulamin PP milczy o ew. roszczeniu nabywcy do
    PP.

    Moim zdaniem roszczenie ma zarówno sprzedawca (odszkodowanie zgodnie z
    regulaminem), jak i nabywca - bo zgodnie z KC przewoźnik miał mu
    dostarczyć, a nie dostarczył. Problem tylko jest taki, że nabywca właściwie
    nie ma żadnych formalnych możliwości dowieść swojej racji, przynajmniej
    jeśli sprzedawca mu w tym nie pomoże. Bo jedyne, co może dowieść, to że
    zapłacił nabywcy. I tyle. Jedynie nabywca ma dowód, że dostarczył towar
    przewoźnikowi.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 13. Data: 2007-07-03 20:56:04
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 03-07-2007 o 17:30:04 Sebcio <s...@n...com> napisał(a):

    > Tyle że ten sam artykuł w § 1 mówi o tym, że kupujący w takim wypadku
    > zapłaci po otrzymaniu przesyłki i stwierdzeniu, że wszystko jest OK. W
    > omawianym przypadku zapłacono z góry, przed dostarczeniem towaru, więc
    > ten zapis nie będzie obowiązywał.

    A o jakie watpliwosci ("w razie watpliwosci") moze tam chodzic w tym
    paragrafie? Nie moge sobie nieczego wyobrazic.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 14. Data: 2007-07-03 21:30:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.07.2007 Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> napisał/a:
    > 2. zgodnie z KC, towar uważa się za wydany nabywcy w momencie dostarczenia
    > do przewoźnika. Niestety regulamin PP milczy o ew. roszczeniu nabywcy do
    > PP.

    MZ to nie jest takie proste, bo przykładowo, przy zakupie konsumenckim w
    opcji "kup teraz" (ogólnie sprzedaż konsumencka na odległość) miejscem
    spełnienia świadczenia będzie raczej miejsce dostarczenia towaru niż
    sklep. Dlaczego w pozostałych przypadkach miałoby być inaczej?

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2007-07-04 07:59:38
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 03-07-2007 o 23:30:20 Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    napisał(a):

    > przy zakupie konsumenckim w opcji "kup teraz" miejscem
    > spełnienia świadczenia będzie raczej miejsce dostarczenia towaru

    To chyba jest to "w razie watpliwosci" z KC.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 16. Data: 2007-07-04 11:03:48
    Od: Michwelt <m...@...ah.o-o.com>

    Dnia Tue, 3 Jul 2007 16:09:54 +0200, Michwelt napisał(a):

> [...]
    > poczty? Czy osoba B ma oddać pieniądze, które wpłynęły na jej konto osobie

    Sytuacja opisana przeze mnie jest czysto teoretyczna. Chociaż na pewno
    takie sytuacje na allegro się zdarzały. Jak widać nikt nie dał
    jednoznacznej i ostatecznej odpowiedzi.

    Zwracacie uwagę na kwestię ubezpieczenia lub jego braku przesyłki. A ja
    pytam: a jak jest domyślnie? Domyślnie przesyłki się NIE ubezpiecza, bo
    jeśli byłoby inaczej, to byłaby o tym mowa w opisie danej aukcji. Być może
    kruczkiem ratującym ZAWSZE sprzedającego byłby następujący zapis "małymi
    literami" przy każdej aukcji:

    "Podany koszt wysyłki dotyczy przesłania towaru przez Pocztę Polską, paczką
    zwykłą, nieubezpieczoną. Na życzenie kupującego sprzedający może dokonać
    wysyłki w ramach, tak zwanej, "paczki wartościowej" dodatkowo
    ubezpieczonej. W takim jednak wypadku dodatkowy koszt wysyłki i
    ubezpieczenia pokrywa kupujący".

    Lub coś w tym stylu, tylko ładniej i precyzyjniej sformułowanego. Jak
    myślicie, czy to nie byłoby całkowicie uczciwe a jednocześnie
    uniemożliwiało by dodatkowe roszczenia od sprzedającego w razie zagubienia
    paczki przez pocztę?

    --
    m...@...ah.o-o.com
    (-bez kropek i kresek-)

  • 17. Data: 2007-07-04 11:26:01
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 04-07-2007 o 13:03:48 Michwelt <m...@...ah.o-o.com>
    napisał(a):

    > Sytuacja opisana przeze mnie jest czysto teoretyczna. Chociaż na pewno
    > takie sytuacje na allegro się zdarzały. Jak widać nikt nie dał
    > jednoznacznej i ostatecznej odpowiedzi.

    Ja przerabiam teraz taka sytuacje. Ale wartosc przedmiotu jest znacznie
    nizsza - 6zl. Jestem strona kupujaca.

> [...]
    > myślicie, czy to nie byłoby całkowicie uczciwe a jednocześnie
    > uniemożliwiało by dodatkowe roszczenia od sprzedającego w razie

    Czesto sie pisze w tresci aukcji: "przesylke wysylam jako ubezpieczona
    kurierem; poczta polska wysylam na specjalne zyczeniu kupujacego na jego
    odpowiedzialnosc".

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.