  • 1. Data: 2008-04-05 11:21:40
    Temat: Adwokat a Radca Prawny
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>

    Art. 6. 1. Ustawy o Radcach.... "Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na
    świadczeniu pomocy prawnej,

    ***z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w
    postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe***."

    Czy to jedyna różnica między tymi zwodami prawniczymi? Skąd się wziął taki
    podział? Czy sensowne jest utrzymywanie takiego rozdziału, w którym jeden
    zawód kompetencyjnie zawiera całość drugiego?

  • 2. Data: 2008-04-05 12:39:13
    Temat: Re: Adwokat a Radca Prawny
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe***."
    >

    > Czy to jedyna różnica między tymi zwodami prawniczymi?

    obecnie jeszcze możliwość pozostawania radców prawnych w stosunku pracy
    jeszcze niedawno radcy nie mogli występować w sprawach rodzinnych

    > Skąd się wziął taki podział?

    z poprzedniego ustroju

    > Czy sensowne jest utrzymywanie takiego rozdziału, w którym jeden
    > zawód kompetencyjnie zawiera całość drugiego?

    nie jest

    KG

  • 3. Data: 2008-04-06 09:22:59
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl> napisał w wiadomości

    > Czy to jedyna różnica między tymi zwodami prawniczymi? Skąd się wziął taki
    > podział? Czy sensowne jest utrzymywanie takiego rozdziału, w którym jeden
    > zawód kompetencyjnie zawiera całość drugiego?

    To jest pozostałosc PRL'u. W PRL potrzebni byli prawnicy, ktorzy z jednej
    strony moga pracowac na etatach (adwokaci nie mogli), a ponadto byliby
    pozbawieni (przynajmniej poczatkowo) samorzadu, przez co teoretycznie byli
    bardziej ulegli wobec owczesnej wladzy.

    Obecnie - TEORETYCZNIE! - adwokaci to prawnicy osob fizycznych, natomiast
    radcy prawni to prawnicy podmiotow gospodarczych, czesto pozostajacy w
    stosunku pracy z podmiotem, ktory reprazentuja, ale obecnie te roznice sie
    juz zatarly, bo sa radcy, ktorzy reprezentuja osoby fizyczne i sa tez
    adwokaci specjalizujacy sie w pomocy podmiotom gospodarczym Jedyne aktualne
    i praktyczne roznice miedzy tymi zawodami to to, ze radca nie moze byc
    obronca w postapowaniu karnym, a adwokat nie moze pozostawac z stosunku
    pracy (z wyjatkiem tzw. zespolow adwokackich, choc nie wiem czy cos takiego
    jeszcze funkcjonuje).

  • 4. Data: 2008-04-06 09:29:14
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > nie jest

    Czy ja wiem czy nie jest. Podzial fachowych pelnomocnikow prawnych na tych,
    ktorzy moga pozostawac z klientem w stosunku pracy i na tych, ktorzy w
    stosunku pracy pozostawac nie moga, wcale nie jest taki nonsensowny.
    Przydalby sie jasny podzial, miedzy tymi zawodami, np. adwokaci mogliby
    udzielac pomocy prawnej i reprezentowac tylko osoby fizyczne, a radcy
    przedsniebiorcow.

  • 5. Data: 2008-04-06 09:36:37
    Od: " jb" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > pracy (z wyjatkiem tzw. zespolow adwokackich, choc nie wiem czy cos takiego
    > jeszcze funkcjonuje).

    Funkcjonuje, z to całkiem nieźle.

  • 6. Data: 2008-04-06 10:05:30
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 6, 11:29 am, "Heming" <h...@w...gazeta.pl> wrote:

    > Przydalby sie jasny podzial, miedzy tymi zawodami, np. adwokaci mogliby
    > udzielac pomocy prawnej i reprezentowac tylko osoby fizyczne, a radcy
    > przedsniebiorcow.

    No ale to nie jest do przeprowadzenia, bo przecież nie zabierzesz
    ludziom uprawnień, które już mają.

  • 7. Data: 2008-04-06 11:21:40
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Heming pisze:
    > Czy ja wiem czy nie jest. Podzial fachowych pelnomocnikow prawnych na tych,
    > ktorzy moga pozostawac z klientem w stosunku pracy i na tych, ktorzy w
    > stosunku pracy pozostawac nie moga, wcale nie jest taki nonsensowny.

    Podzial ten nie ma zadnego sensu, zwlaszcza ze po okreslonym czasie
    pracy mozesz nalezec do obu korporacji (tyle, ze bedac radca prawnym nie
    wykonujesz zawodu adwokatu, co nie zmienia faktu, ze jak bedziesz chcial
    to do adwokatury wrocisz).

    > Przydalby sie jasny podzial, miedzy tymi zawodami, np. adwokaci mogliby
    > udzielac pomocy prawnej i reprezentowac tylko osoby fizyczne, a radcy
    > przedsniebiorcow.

    Bezsensu. Po prostu nalezy polaczyc te zawody w jeden z zachowaniem +
    plusow jakie posiadaja (czyli wszyscy moga byc pelnomocnikami we
    wszystkich postepowaniach + jak ktos chce to moze pozostawac w stosunku
    pracy).

    --
    Mithos

  • 8. Data: 2008-04-06 14:57:58
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Heming pisze:

    >Podzial fachowych pelnomocnikow prawnych na tych,
    > ktorzy moga pozostawac z klientem w stosunku pracy i na tych, ktorzy w
    > stosunku pracy pozostawac nie moga, wcale nie jest taki nonsensowny.

    A w którym miejscu jest sens takiego podziału?

    --
    @2008 Johnson

    "Czas pracy wydłuża się wypełniając cały czas przeznaczony na jej wykonanie"

  • 9. Data: 2008-04-07 06:46:31
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Czy ja wiem czy nie jest. Podzial fachowych pelnomocnikow prawnych na
    > tych, ktorzy moga pozostawac z klientem w stosunku pracy i na tych, ktorzy
    > w stosunku pracy pozostawac nie moga, wcale nie jest taki nonsensowny.

    Czy na gruncie art.87.2 kpc każdy pracownik przedsiębiorstwa może być
    pełnomocnikiem w postępowaniu cywilnym? Czy tylko jeśli sprawa wchodzi w
    zakres jego normalnych obowiązków? Czy przedsiębiorca może zatrudnić
    prawnika nie radcę do stałego reprezentowania w postępowaniach?

  • 10. Data: 2008-04-07 07:04:21
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 07 Apr 2008 08:46:31 +0200, Piotr [trzykoty] napisał(a):

    > Czy na gruncie art.87.2 kpc każdy pracownik przedsiębiorstwa może być
    > pełnomocnikiem w postępowaniu cywilnym?

    Tak

    > Czy tylko jeśli sprawa wchodzi w
    > zakres jego normalnych obowiązków?

    To w przypadku zleceniobiorcy - ale obowiązki nie mogą polegać na
    reprezentowaniu w sądzie, lecz np. kierowca - w sprawie dot. wypadku
    samochodowego itd.

    > Czy przedsiębiorca może zatrudnić
    > prawnika nie radcę do stałego reprezentowania w postępowaniach?

    Na etat tak.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==