  • 161. Data: 2010-09-16 11:08:41
    Temat: Re: Adres IP
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i6sdla$892$1@news.task.gda.pl szerszen
    <s...@t...pl> pisze:

    > czy ty wogole umiesz czytac ze zrozumieniem?
    Ty jeszcze tego nie wiesz??

    --
    Jotte

  • 162. Data: 2010-09-16 11:29:39
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i6stf8$923$1@news.onet.pl Krystian Zaczyk
    <z...@s...etan.pl> pisze:

    > I dla providera (oraz innych uprawnionych) IP stanowi dane osobowe tego
    > klienta. O nic więcej nie chodzi
    No właśnie jakoś nie jestem do tego przekonany, choć twardo zaprzeczał nie
    będę.
    Dlaczego bowiem miałaby to być składowa danych osobowych, skoro nie
    umożliwia jednoznacznej identyfikacji osoby?
    Tu nasuwa mi się takie zagadnienie - czy numer rejestracyjny samochodu jest
    elementem danych osobowych?

    > W w/w bazie danych istnieje jednoznaczne powiązanie.
    Nie istnieje. Odnoszę wrażenie, że nie rozumiesz jak działa ten mechanizm.

    > To właśnie miałem na myśli.
    Niech będzie, że miałeś. Ale i tak wymienione informacje nie umożliwiają
    automatycznie jednoznacznego powiązania z konkretną osobą.
    Jednoznaczne - czyli możliwe do udowodnienia, bezsporne, nie budzące
    wątpliwości.

    > Baza danych providera, szukam IP i mam konkretna osobę, do której są tam
    > te numery przypisane (podkreślem: nie chodzi o użytkownika sieci, o czym
    > szerzej poniżej).
    To teoria. Abstrahujesz od realiów.
    Muszę wyjaśniając to wkroczyć nieco w obszar zagadnień technicznych, a
    choćby z używanych sformułowań odnoszę wrażenie, że jesteś w tej dziedzinie
    laikiem.
    Jednak spróbuję.
    Po pierwsze odróżnij adres IP statyczny od dynamicznego.
    Adres statyczny pozwoli ci ustalić tą drogą (oczywiście pod warunkiem, że w
    ogóle masz dostęp do wspomnianych danych) osobę, która ten adres otrzymała w
    drodze umowy. I tylko tyle.
    Adres dynamiczny nie pozwoli nawet na to, dopóki ta klient nie skorzysta z
    sieci stając sie tym samym jej użytkownikiem.
    To również powinno ci objaśnić dlaczego błędny jest dalszy tok twojego
    rozumowania.

    --
    Jotte

  • 163. Data: 2010-09-16 12:06:46
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-09-16 08:32, Użytkownik szerszen napisał:

    > czy ty wogole umiesz czytac ze zrozumieniem?

    A ty ?

    > patrz na monitor
    >
    > osobe sfotografowana kara finansowa spotkala tylko wtedy, kiedy jej
    > twarz jest rozponawalna, wtedy otrzymuje punkty
    >
    > jesli fota jest od tylu, lub nie ma twarzy rozponawalnej, kara spotka co
    > najwyzej wlasciciela pojazdu, a nie osobe sfotografowana, o ile
    > wlasciciel pojazdu nie bedzie mial woli lub pamieci do wskazania kierowcy

    Z uwagi na niemożliwość rozpoznania osoby sfotografowanej kara
    (fakt że nie cała) przechodzi na właściciela pojazdu który
    nie chce/nie może pokazać sprawcy. Też jest winny chodź czegoś
    innego.

    > naprawde tak to trudno pojac?

    Podsumowując było wykroczenie i była kara, choć pewnie nie
    taka jaka należała się za popełnione wykroczenie.
    Ale to też można jeszcze "ulepszyć" na niekorzyść karanych
    np. zwiększając wysokość kary za niewskazanie. :-)
    Naprawdę tak to trudno pojąć.
    A może nie znasz zasady że odstraszać powinna nie wielkość
    kary a jej nieuchronność. Tutaj to działa, chcesz winnego
    osłonić, ponosisz za to karę a policja ma ładną statystykę
    wykrywalności.
    Podobnie można rozwiązać z określaniem kto danego dnia
    siedział na komputerze z danym IP. Albo właściciel
    albo osoba wskazana przez właściciela. :-)

    Pozdrawiam

  • 164. Data: 2010-09-16 12:33:01
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> napisał:

> [...]
    > Dlaczego bowiem miałaby to być składowa danych osobowych, skoro nie umożliwia

    Jest nią w sytuacji, gdy umożliwia. Kilent providera (w momencie trwania
    umowy) może być konkretną, identyfikowalną osobą.

    > Tu nasuwa mi się takie zagadnienie - czy numer rejestracyjny samochodu jest
    > elementem danych osobowych?

    Jest - dla uprawnionego do korzystania z bazy danych, gdzie jest powiązanie
    numerów z konkretnymi osobami.

    > Nie istnieje. Odnoszę wrażenie, że nie rozumiesz jak działa ten mechanizm.

    Posłużę się Twoim wyjaśnieniem: "Taka baza istnieje. Są nią logi systemowe
    providera w zestawieniu z zawartymi umowami."

    > Niech będzie, że miałeś. Ale i tak wymienione informacje nie umożliwiają
    > automatycznie jednoznacznego powiązania z konkretną osobą.

    Providerowi umozliwiają, bo wie, kto zawarł umowę na dane łącze.

    > Jednoznaczne - czyli możliwe do udowodnienia, bezsporne, nie budzące wątpliwości.

    Podpis klienta na umowie może być chyba dowodem, że to on ja zawarł?

> [...]
    > masz dostęp do wspomnianych danych) osobę, która ten adres otrzymała w drodze

    Skoro jest to konkretna osoba, to wystarczy. Mam dane i konkretną osobę,
    której dotyczą. Co miałbym jeszcze określać?

    > Adres dynamiczny nie pozwoli nawet na to, dopóki ta klient nie skorzysta z sieci
    > stając sie tym samym jej użytkownikiem.

    Zgadzam się, a korzystającym nie musi być nawet ten klient, żeby go ustalić.
    Pisałem już, że adres IP *może* należeć do danych osobbowych, co nie oznacza,
    że tak jest zawsze i dla każdego. Podobnie - bezdomny nie ma adresu zamieszkania,
    co nie oznacza, że nie należy on do danych osobowych kogoś, kto taki adres posiada.
    A adres niezamieszkałego mieszkania komunalnego nie należy do niczyich
    danych osobowych, choć sytuacja się zmieni gdy ktoś wykupi/wynajmie ten lokal.

    > To również powinno ci objaśnić dlaczego błędny jest dalszy tok twojego rozumowania.

    Ani trochę. Wg ustawy chodzi o powiązanie danych z konkretną, identyfikowalną
    osobą (czyli: mam bazę danych z identyfikowalnymi osobami i wiem, które dane
    _dotyczą_ której osoby), a nie identyfikację osoby li tylko na podstawie danych.
    Przykład: baza danych chorób, na które chorują pacjenci. Jeżeli podam
    chorobę, niekoniecznie oznacza to, że zidentyfikuję osobę (bo inni tez mogą
    na to samo chorować). Ale wiem, np. że Józef Komin cierpi na zapalenie trzustki.

    Jeszcze inaczej rzecz ujmując: choroby stanowią dla mnie wtedy dane osobowe
    konkretnych osób, jeżeli mogę (bez zbytniewgo wysiłku) na podstawie odpowiedniej
    bazy danych określić, na co chorują. Bowiem w ustawie "za dane osobowe uważa
    się wszelkie informacje *dotyczące* zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania
    osoby fizycznej".

    Krystian

  • 165. Data: 2010-09-16 13:53:29
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i6t2qu$p2c$1@news.onet.pl Krystian Zaczyk
    <z...@s...etan.pl> pisze:

    > Jest nią w sytuacji, gdy umożliwia. Kilent providera (w momencie trwania
    > umowy)
    Po okresie trwania umowy też.

    > może być konkretną, identyfikowalną osobą.
    Dla kogo identyfikowalną?
    Czekaj, czekaj, bo ja się juz trochę gubię w tych twoich dowodzeniach.
    Najpierw twierdzisz (za GIODO), że IP jest daną osobową (co jest zresztą w
    ogóle nieprawdziwym twierdzeniem bo nawet używając tego błędogennego
    uproszczenia, adres IP nie musi być wcale przypisany do osoby). Teraz
    twierdzisz - jeśli cię dobrze rozumiem - że dla jednych może być, a dla
    innych nie.
    To jaka jest w końcu twoja teoria?

    > Jest - dla uprawnionego do korzystania z bazy danych, gdzie jest
    > powiązanie numerów z konkretnymi osobami.
    Zauważyłem, że chętnie i nader obficie posługujesz się pojęciem "baza
    danych". Czy na pewno wiesz, co ono oznacza?

    > Posłużę się Twoim wyjaśnieniem: "Taka baza istnieje. Są nią logi systemowe
    > providera w zestawieniu z zawartymi umowami."
    A teraz już jestem przekonany, że nie wiesz.
    Mylisz bazę danych ze zbiorem danych.

    > Providerowi umozliwiają, bo wie, kto zawarł umowę na dane łącze.
    Np. firma. Nie ma konkretnej osoby. Tylko osoba uprawniona do podpisania
    umowy.
    Firma nie ma "danych osobowych", jak sama definicja wskazuje.

    > Podpis klienta na umowie może być chyba dowodem, że to on ja zawarł?
    I tylko tyle.

    > Skoro jest to konkretna osoba, to wystarczy. Mam dane i konkretną osobę,
    > której dotyczą. Co miałbym jeszcze określać?
    Cały czas ci tłumaczę, ale jak grochem o ścianę.

    > Zgadzam się, a korzystającym nie musi być nawet ten klient, żeby go
    > ustalić.
    Istnieje taka możliwość, owszem. Metodami operacyjnymi.

    > Pisałem już, że adres IP *może* należeć do danych osobbowych,
    > co nie oznacza, że tak jest zawsze i dla każdego.
    W rozumieniu ustawy albo coś jest daną osobową, albo nie. Widzisz w niej
    (ustawie) jakieś rozróżnienie na dane, które dla jednych są danymi
    osobowymi, a dla innych nie?

    > A adres niezamieszkałego
    > mieszkania komunalnego nie należy do niczyich danych osobowych, choć
    > sytuacja się zmieni gdy ktoś wykupi/wynajmie ten lokal.
    Sam adres w ogóle nie jest daną osobową. Niezależnie czy ktoś pod nim
    mieszka, czy nie.

    > Ani trochę.
    No to trudno.

    --
    Jotte

  • 166. Data: 2010-09-16 16:31:21
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> napisał:

    >W wiadomości news:i6t2qu$p2c$1@news.onet.pl Krystian Zaczyk

    > Po okresie trwania umowy też.

    No to tym lepiej. :-)

    > Dla kogo identyfikowalną?

    Dla providera i uprawnionych.

> [...]
    > IP nie musi być wcale przypisany do osoby). Teraz twierdzisz - jeśli cię dobrze
    > rozumiem - że dla jednych może być, a dla innych nie.

    Od początku tak twierdzę i to coś, czego nie zauważasz. Ustawa
    nie zawiera przecież katalogu informacji, lecz jedynie określa kiedy informacje
    stanowią dane osobowe. W zalezności od sytuacji te same informacje mogą być
    danymi osobowymi, a w innych nie. Przykład z numerem rejestracyjnym - są one
    nimi dla posiadacza danych, dla mnie nie.

    > A teraz już jestem przekonany, że nie wiesz.
    > Mylisz bazę danych ze zbiorem danych.

    To Ty napisałeś "Taka *baza* istnieje". Ale zwij to jak chcesz. Ustawa mówi
    o przetwarzaniu zbiorów danych, bez względu na ich nazwę.

    > Np. firma. Nie ma konkretnej osoby. Tylko osoba uprawniona do podpisania umowy.
    > Firma nie ma "danych osobowych", jak sama definicja wskazuje.

    I wtedy IP nie stanowi danych osobowych.

    > I tylko tyle.

    No to mamy osobę, która jest klientem - zidentyfikowaną.

    > Cały czas ci tłumaczę, ale jak grochem o ścianę.

    To napisz krótko: co jeszcze? Bez tłumaczenia.

    > Istnieje taka możliwość, owszem. Metodami operacyjnymi.

    Czyli wymaga to nadmiernego kosztu, czasu i działań.

    > W rozumieniu ustawy albo coś jest daną osobową, albo nie. Widzisz w niej (ustawie)
    > jakieś rozróżnienie na dane, które dla jednych są danymi osobowymi, a dla innych
    > nie?

    Otóż to.

    > Sam adres w ogóle nie jest daną osobową. Niezależnie czy ktoś pod nim mieszka, czy
    > nie.

    Sam to jest tylko PESEL.
    Ale adres może do nich należeć, podobnie, jak i inne dane dotyczące osoby.

    > No to trudno.

    Miałem nadzieję, że odpowiesz na tę (wycietą) częśc postu... :-(

    Krystian

  • 167. Data: 2010-09-16 16:49:25
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i6tgp4$2g5$1@news.onet.pl Krystian Zaczyk
    <z...@s...etan.pl> pisze:

    > W zalezności od sytuacji te same
    > informacje mogą być danymi osobowymi, a w innych nie.
    No nie, tak nie można interpretować zapisów prawnych, przecież to nonsens.
    Jak małpa trzyma banana to jest to banan, a jak ja - to ogórek?

    > No to mamy osobę, która jest klientem - zidentyfikowaną.
    Umowa jako dana osobowa?

    > To napisz krótko: co jeszcze? Bez tłumaczenia.
    IP nie jest wg mnie daną osobową.
    Nie pozwala na jednoznaczną identyfikację osoby, która z niego korzysta.
    Nikomu nie pozwala.

    > Czyli wymaga to nadmiernego kosztu, czasu i działań.
    Ani trochę. Tak się ustala np. przestępców internetowych. To nie są żadne
    nadmierne koszty.

    > Sam to jest tylko PESEL.
    Nawet PESEL niekoniecznie.

    BTW - co do opini GIODO. Znam co najmniej jedną sytuację, gdy jeden orzekł
    tak, a drugi (po nim) dokładnie odwrotnie.
    I dotyczyło to dokładnie danych osobowych.

  • 168. Data: 2010-09-16 22:08:14
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

> [...]

    > No nie, tak nie można interpretować zapisów prawnych, przecież to nonsens.
    > Jak małpa trzyma banana to jest to banan, a jak ja - to ogórek?

    Inaczej: jak małpa trzyma banan to jest jej banan, a jak Ty go trzymasz,
    to jest...nie jej banan. :-)

    > Umowa jako dana osobowa?

    Nie, jako dowód zawarcia umowy przez konkretną osobę.

    > IP nie jest wg mnie daną osobową.
    > Nie pozwala na jednoznaczną identyfikację osoby, która z niego korzysta. Nikomu nie

    > pozwala.

    Ale pozwala na identyfikację osoby, która wykupiła łącze.

    A przy okazji (bo to już drugi raz): co to za rzeczownik "dana"?

    > Nawet PESEL niekoniecznie.

    Kiedy nie jest?

    > BTW - co do opini GIODO. Znam co najmniej jedną sytuację, gdy jeden orzekł tak, a
    > drugi (po nim) dokładnie odwrotnie.
    > I dotyczyło to dokładnie danych osobowych.

    Błędy się zdarzają. Ale nie są raczej regułą, lecz wyjątkiem.

    Krystian

  • 169. Data: 2010-09-17 06:46:01
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości grup

    ale nadal to nie ma nic wspolnego z ustaqleniem tozsamosci, jaka kara nie
    bedzie, tozsamosci nie ustalisz jak wlasciciel nie bedzie chcial jej
    wskazac, wiec nie dziala

    jak dla mnie eot

  • 170. Data: 2010-09-17 08:28:11
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 10 Sep 2010 15:09:54 +0200, RadoslawF napisał(a):
    > Nie każdy tylko ktoś dysponujący wiedzą.

    Wiec numer rejestracyjny tez jest dana osobowa :>
    Bo przeciez ktos majacy wiedze (czyli dostep do baz policji) moze dojsc po
    nim do danych osoboy...

    > I nie bez wysiłku, bez wysiłku to nawet się wysrać nie można.

    Wszystkiego zakazac!

    Generalnie to ta ochrona danych osobowych po prostu chora jest. Utrudnia
    zycie wszystkim, a spamerzy i zasmiecacze i tak maja to wszystko gdzies...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944